MiZt - Lite annorlunda E30

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

MiZt - Lite annorlunda E30

Inlägg av MiZt »

Hallå!

Om mig:
Jag heter David Holmlund, är 25år och bor för tilfället i Arjeplog, men kommer egentligen från Arvidsjaur.
Jag flyttade hit för ca 2år sedan efter att jag utbildat mig till elektronikingenjör eftersom jag fick jobb som bilelektriker på ATM/Bosch här.

Bakgrund:
Har gått från att inte bry mig alls om bilar fram till jag var ca 19 till att mer eller mindre ha bilar på hjärnan dygnet runt.
Första åren kunde jag inget alls om bilar, och jag hade ingen budget, tid eller lokal att bygga nåt, så det blev lite renovering och ungdomsstyling av min dåvarade 16V 740.
För några år sedan hjälpte jag en polare att bygga en BMW 325 E36 Turbo (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1956) ...ett riktigt bugetbygge som aldrig blev helt klart, främst pga SMT6:an.
Efter nåt år blev jag less att vänta, så jag sålde min 740 och köpte mig en 242 -76 och en B21 i delar. Denna skulle bli en bra start för att lära mig lite (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4071)
Inte heller Volvon blev helt färdig utan såldes till samma kille som jag tidigare byggt 325:an med.
Köpte mig en pendlarbil som jag hade tänkt använda som bas till nästa projekt. Det blev en BMW E30 320/323 -87. Planen var att jag skulle montera en S38 (motorn från BMW E34 M5) med turbo i den.
När jag börjat jobba hade jag nu äntligen råd att köpa mig en riktig bruksbil (Nåja...) och valet föll på en...SAAB 9-3 Vector -03...Låter kanske inte så kul, men jag gillar väghållningen på den och är väl rätt nöjd än så länge.


Projektet bakgrund:
När jag nu hade fått mig en bil att köra till o från jobbet med så skulle BMW:n plockas isär och byggas ihop igen med lite roligare delar. Vid det här laget var BMW:s med turbo 6:or lika vanliga som Volvo 740 kändes det som,
så jag ville gärna testa nåt annat. Efter lite dividerande fram och tillbaka kom jag att tänka på en bil som vi delat garageplats med när vi byggde E36:an.
Det var en rallycrossbil BMW E30 som körde med en 13B Wankel på en bit över 200hp. Ljudet i den var underbart och det var en kombination som jag inte sett speciellt många av.
Sagt och gjort...jag ringde och pratade med några personer som jag visste sysslade med wankel i Sverige och slutligen hade Gabi (http://www.g-r.se/) beställt efter en komplett 13b REW -96? med växellåda och allt från Japan.
Eftersom jag inte kan speciellt mkt om wankel (ingenting egentligen annat än grundtanken) så ville jag att botten skulle göras på riktigt av någon som kunde.
Detta uppdrag gav jag till Jörgen Blennow (http://www.rotaryperformance.se/), då han för mig verkade vara den bästa Wankel-byggaren i Sverige.


Mål:
Sååå..vad är det egentligen jag har tänkt göra då? Jo, följande.
Målet med bygget är att få fram en lite ovanlig E30 på vägarna som förhoppningsvis i alla fall kan piska lite chippade Volvos och så :-) .
Hoppas få ner vikten till 1000kg eller gärna ännu mindre och jag har tänkt att när motorn är helt klar så ska den leverera en bit över 600hp.
Ett högt effektmål med tanke på min kunskap, men jag får mycket bra hjälp av både Jörgen och Gabi!


Delar mm:

Motor hittills:
* 13b REW Wankel från Mazda RX7 FD
* Helt nya rotorer
* Race Streetport
* Förstärkt block med Dowellpins
* Apex-tätningar PTS (http://www.performancetestedseals.com/index.html)
* Nya lager och tätningar i hela motorn
* Svetsat och matchportat insug
* Hela botten med koppling mm är balanserad
* Rengjord och uppmålad
(Allt arbete på motorn så här långt är gjort av Jörgen Blennow)

Tillkommer:
* Turbo modell ? (Tips mottages gärna!)
* Hembyggt grenrör ?
* Dubbla 044 pumpar från fuelcell
* 2st orginal 850cc spridare från sekundären ska monteras på primären och 2st 1600cc på sekundären
* Motorstyrning antingen Microtech eller Autronics SM4
+ en hel del annat

Drivlina:
* Sinterlamell och förstärkt tryckplatta från ACT
* Växellådan från RX7:an (Håller enligt uppgift för ca 550hp på 1400kg, så jag hoppas den pallar ett tag i alla fall)
* Kardan? Måste specialbeställas när motor mm är på plats
* Bakvagnen byggs efter PPF:s recept, med diff från Z3M Coupe, drivknutar från E34 M5 och speciella sviktstålsdrivaxlar (http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1974)

Chassi och bromsar:
* Både fram och bakvagnen är nerplockad, uppslipad, rostskyddad och uppmålad med Hammarlack
* Väghållningssats från http://www.motornord.se (Bilstein dämpare och sänkfjädrar)
* Powerflexbussningar överallt
* Krängningshämmarkit med styvare krängningshämmare fram och bak
* Ombyggd till skivbromsar bak med E30 325 Brembo skivor + Ok
* Bromsar fram ? ...Nåt större än orginal i alla fall :-)

Kaross:
* Fram och bakskärmar, huv, baklucka, dörrar + lite till i glasfiber med M3 breddning på skärmarna (Beställt men inte monterat)
* Lexanrutor

Inredning:
* Så lite som möjligt...har just nu egentligen bara 2st Sparco Evo stolar
* Kommer att montera lite aluplåt på dörrsidor mm för utseendets skull



Jag hade egentligen inte tänkt lägga upp en projekttråd förrän bilen började bli klar...Vet ju inte ens om jag lyckas få ihop den än :-/
Men jag jobbar nästan helt själv på bilen och jag kan egentligen varken svetsa eller svarva och dessutom kan jag bara jobba på bilen på sommaren pga att
den lokal jag använder ägs av Bosch och den är full med testbilar hela vintern. För att göra det hela ännu värre så jobbar jag några månader/sommar på Bosch i Tyskland
så då blir det heller inte nåt gjort.
Anledningen till projekttråden är alltså att jag behöver motivation och tips i stora lass!
Har jobbat med bilen första sommaren nu och har väl hunnit en bit, men inte riktigt så långt som jag hoppades och den 5:e Augusti bär det av ner till Tyskland igen 3 månader.

Målet just nu är att få bilen rullande och med fungerande motor till i början av nästa sommar. Kommer dock att bli utan turbo i steg ett, bara för att känna på wankeln och för att hitta läckage och svaga punkter utan större belastning först.
Kommer att köra med orginal-spridare och bränsletank, men med en Walbro 255 pump. Även motorstyrningen ska monteras och nån sorts tändning så klart.


Använder som sagt Bosch lokal och där är det egentligen fotoförbud (på vintern i alla fall), men jag ska försöka lägga upp lite bilder...får väl sudda ut lite bakgrunder...


Så, som jag nämnde tidigare vill jag gärna ha lite respons på projektet samt tips!

Ska försöka hinna lägga upp lite bilder innan jag åker till Tyskland, men jag måste ha någonstans att lägga dom...nån som kan tipsa om nåt ställe att ladda upp?

/David
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Låter som ett fränt projekt! :)

Är det ett vettigt jobb du har fått dig? Vad är det för arbetsuppgifter och hur lyckas man få sig ett sånt jobb?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: tor okt 07, 2004 9:25 pm
Ort: Kiruna/ Fd Arvidsjaur

Inlägg av Pakko »

http://www.x-klubben.se/xbilder/

där kan du lägga upp bilder :)
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

Inlägg av MiZt »

Tack Pakko...Ska lägga upp lite bilder under dagen...måste bara och röjja upp lite i garaget först =/


Angående jobbet
Jag är ju som sagt utbildad elektronikingenjör och har dessutom läst lite bilelektronik på högskolan. Jag jobbar dock inte som ingenjör för tillfället utan som bilelektriker i den verkstad där jag bygger bilen. Dom söker mycket folk till testverksamheten i Arjeplog och jag sökte jobbet som bilelektriker och fick det. Om någon är utbildad inom bilindustrin på något sätt så är det bara att hålla ögonen öppna, för det brukar finnas många platser ute under höst/vinter! Mitt jobb går ut på att utrusta bilar med givare, mätdatorer, kablar, nödstopppar mm för att ingenjörerna (kallas applikatörer) ska kunna åka ut med bilarna på våra snöbanor eller på den frusna sjön där vi har ytterligare massor med banor och testa och programmera om bilarnas säkerhetssystem. Jag jobbar alltså enbart med säkerhetssystemen ABS, TCS och ESP (och alla variationer som de olika bilmärkena kallar systemen), Samt att jag hjälper de utbildade tyska bilelektrikerna att reparera alla möjliga elfel som kan bli i bilarna.
Kommer under nästa säsong förhoppningsvis att få börja kliva över mer (helt?) som applikatör.

Har bara jobbat knappt två år än, men jag trivs väldigt bra. Jag är anställd åt ett företag i Arjeplog som heter ATM (Arjeplog Test Management) som är service provider åt Bosch och håller med banor mm mm. Jag jobbar dock till 99% med Tyska Boschs personal i verkstan eller i Abstatt i Tyskland.
Tyskarna har ett annorlunda sätt att se på kvalitet och sånt, vilket har gjort att jag verkligen fått lära mig att göra saker ordentligt!
En av dom stora fördelarna att jobba där (eller att överhuvudtaget vara i Arjeplog under vintern) när man gillar bilar är att jag varje säsong får se/köra allt från Lada och kinesiska Great Wall till Porsche, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Corvette mm, samt underliga och roliga versioner från t.ex. Australien som man annars aldrig ens skulle höra talas om. Dessutom får man prova massor med modeller som inte kommer att komma ut ens på bild förrän om nåt år. Lunchtid i Arjeplog under vintern kan man inte undvika att se iaf ett tiotal roliga bilar!!! Mums! =)
Nackdelen är sekretess, som gör att jag inte får berätta för någon om allt det roliga jag gör inne på testområdet, eller ta bilder på kul bilar =(
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Låter ju som ett skitfränt jobb!
Synd att man inte kan tyska :doh:

Verkar ju rätt kul med wankel, nu vet jag just inget om microtech, men autronic ska ju vara bland de bästa, och det tror jag inte jag har hört om microtech...

Det skulle väl vara om det var bättre lämpat till wankel i så fall..
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

Inlägg av MiZt »

Joo, jobbet e inte alls dumt =) Tyskan är väl problemet, men man lär sig riktigt fort när man jobbar med tyskar jämt, och inte många av dom pratar nå vidare engelska...


Hade nästan bestämt mig för Microtech eftersom det tydligen ska vara utvecklat just för Wankel...men efter att ha kikat lite på Autronicen så blev jag riiiktigt sugen...den är lite dyrare, men den verkar ju även vara bland det bästa! Måste dock kolla upp hur man ska göra med tändning mm...om det går styra genom Autronicen även på wankel...?
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 30, 2004 12:34 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

Nice projekt blir att följa detta :D

Låter som om du jobbar på nå Biltest åt antingen audi eller merca ;D
me tanke på tyskan hehe :P
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

Inlägg av MiZt »

SnoWFreaK skrev:Låter som om du jobbar på nå Biltest åt antingen audi eller merca ;D
me tanke på tyskan hehe :P
Om du läser lite noggrannare så står det Bosch.. ;-), men det blir ju en hel del jobb med Audi, Merc o framförallt BMW! Men vi har alla modeller som kör med ABS/TCS/ESP från Bosch (Mååååånga)!
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

Inlägg av MiZt »

Sååå...nu har jag tagit mig tid att lägga upp lite bilder...Dom är tagna med mobilkamera, så kvaliten är inte den bästa direkt. Håll till godo så länge:



Så här såg bilen ut medan den användes som pendlarbil:
Bild


Gamla motorn urplockad:
Bild


Håller på att rensas lite invändigt:
Bild


I stort sett helt rensad:
Bild


Framvagnen nästan helt på plats (provmontering):
Bild


Framvagnen igen:
Bild


Fjäderbenen fram:
Bild


Några av drivknutarna från M5:an isärplockade:
Bild


Bakvagnen liggande på en pall...Nav samt medbringare ej monterade än, därför inget annat heller :-). Z3M diffen (med liten kylfläns av nån anledning) och sviktstålaxlarna bara väntar på att misshandlas!
Bild


Sen kommer vi till den roliga biten....MOTORN! =) ....Framifrån:
Bild


Och bakifrån:
Bild



Och slutligen kan man väl lägga in en bild på brukisen också...så den inte känner sig helt utelämnad ;-)
Bild



Som synes är själva motorn långt ifrån klar...i dagsläget hänger det mesta på den (pumpar, växellåda mm), men jag har bara hängt dit dom för att kunna matcha in motorn i motorrummet.
Passade ganska bra, men jag tror att jag måste kapa ur framvagnsbalken lite för att slippa ha så extrem vinkel på kardanet. Sen har jag fått kapa bort en stor del av kardantunneln med, fast det hade jag räknat med...

En bild på motorn med det mesta monterat...kan vara 100% fel då jag bara chansat och pusslat, men det verkar passa iaf:
Bild


Här kollar jag lite hur den passar (Har inte kapat nåt i kardantunneln här, så motorn lutar MASSOR mer än vad den gör idag):
Bild
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

haha, vad är poängen med att dölja allt med svarta fyrkanter, vad har du att dölja där? drug workshop eller nåt sådant?
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

Inlägg av MiZt »

Hehe...jag förstår att det ser lite underligt ut, men det är som sagt fotoförbud där jag håller till, så jag gör vad jag kan för att visa så lite som möjligt av lokalen/anläggningen...Finns inga prototyper där nu (Förutom min Beemer då ;-) ), men även layout, utrustning mm i själva lokalen är till stor del hemlig...därför är dom J*vla svarta rutorna där o sabbar lite... :-/
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

MiZt skrev:Hehe...jag förstår att det ser lite underligt ut, men det är som sagt fotoförbud där jag håller till, så jag gör vad jag kan för att visa så lite som möjligt av lokalen/anläggningen...Finns inga prototyper där nu (Förutom min Beemer då ;-) ), men även layout, utrustning mm i själva lokalen är till stor del hemlig...därför är dom J*vla svarta rutorna där o sabbar lite... :-/
Ja, tänkte det. Dom tar fokusen från bilden, man fascineras av de svarta rutorna istället för att titta på pizzaräsern. Näe, men coolt bygge i varje fall
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Ser fränt ut! kommer nog bli trevlig karaktär på den där! :revs:
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

Inlägg av MiZt »

Joo...ser inte alls så kul ut på bilderna, då man måste sudda ut all bakgrund... =( Nååja...enda sättet jag kan lägga ut bilder, så då måste det tyvärr bli så...För ingen projekttråd är väl komplett utan bilder? =)


j0jje: Tror också det...frågan är bara hur svårkörd den blir...vet inte riktigt hur vridet på en Wankel är på låga varv...och jag tror kopplingen blir en pina att starta med =)
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

riktigt hårt projekt det här! Blir som en rolig kombination av delar :thumbright:

Extra skojj att se att det är en polares gamla e30 med någon okänd e36 front som inte passade så bra om ja inte minns fel... :roll: :hihi:

Lycka till i alla fall!
Skriv svar