Fråga ang planad topp med turbo!
Fråga ang planad topp med turbo!
Hejsan jag har fått tag i en 405:a till mitt bygge ... den är dock planad ... men ifall jag "gröper" ur förbränningsrummena så att dom är lika stor som, en oplanad 405:a... Är det en för eller nackdel att ha planad topp? fast med samma komp så att säga i motor?
Re: Fråga ang planad topp med turbo!
Helt klart fördel, du minimerar ju risken för läckage och ett läckage kan ju leda till både förstörd topp/block.Bjoern_ skrev:Hejsan jag har fått tag i en 405:a till mitt bygge ... den är dock planad ... men ifall jag "gröper" ur förbränningsrummena så att dom är lika stor som, en oplanad 405:a... Är det en för eller nackdel att ha planad topp? fast med samma komp så att säga i motor?
ok men jag glömde säga att den e ju ganska rejält planad ... kanske ett par mmphonic skrev:Helt klart fördel, du minimerar ju risken för läckage och ett läckage kan ju leda till både förstörd topp/block.Bjoern_ skrev:Hejsan jag har fått tag i en 405:a till mitt bygge ... den är dock planad ... men ifall jag "gröper" ur förbränningsrummena så att dom är lika stor som, en oplanad 405:a... Är det en för eller nackdel att ha planad topp? fast med samma komp så att säga i motor?

Känns som lite onödigt jobb att börja försöka sänka kompen på en topp som är planad några m.m för att komma ner på orginalkomp, då är det ju kanske bättre sälja den toppen till nån sugtrimmare och hitta en som bara är riktplanad istället eller inte planad alls och lägga energin på att gröpa ur kanalerna och förbränningsrummen på den iställetBjoern_ skrev:ok men jag glömde säga att den e ju ganska rejält planad ... kanske ett par mmphonic skrev: Helt klart fördel, du minimerar ju risken för läckage och ett läckage kan ju leda till både förstörd topp/block.

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
vilken kompa vill du ha och är det de stora eller små kylkanalerna???
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
Hur gör du för att mäta vilken komp du får då? Är det plexiglas med hål i och mätglas som gäller eller? om det inte räcker att ta ur förbränningsrummen så kan du ju svarva ner et kolvarna, det finns gott om gods i dom! tror jag hade 10-12mm tak kvar på et kolven efter att svarvat ner hela kolven 3mm.
-
- Forumsberoende
men hallå? vad har jag missat?
du har 23et kolvar och std topp, då HAR du ju en "b23et" samma komp dvs. är antingen 8,5 eller 9,0 kommer inte ihåg.
en tumregel jag brukar gå efter: 1mm tjockare toppackning sänker kompan 1 kg och
5cc större f-rum sänker kompan 0,5 kg.
du har 23et kolvar och std topp, då HAR du ju en "b23et" samma komp dvs. är antingen 8,5 eller 9,0 kommer inte ihåg.
en tumregel jag brukar gå efter: 1mm tjockare toppackning sänker kompan 1 kg och
Old volvos never die, they just go faster!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
det är inte kompressionstryck som är relevant(eller möjligt att gissa) när man bygger motor!Fahlgren skrev:men hallå? vad har jag missat?
kompressionsförhållande är en helt annan sak!
ok ... orginal är ju 52-55 eller ngt har jag hört... ? Då borde jag vara upp i kring 10 eller lägre.. tror fan jag måste ner på en tjockare toppackning alltså ... 45cc är jag uppe i nu..Fahlgren skrev:men hallå? vad har jag missat?