Fråga ang planad topp med turbo!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Bjoern_
För mycket laddtryck

Fråga ang planad topp med turbo!

Inlägg av Bjoern_ »

Hejsan jag har fått tag i en 405:a till mitt bygge ... den är dock planad ... men ifall jag "gröper" ur förbränningsrummena så att dom är lika stor som, en oplanad 405:a... Är det en för eller nackdel att ha planad topp? fast med samma komp så att säga i motor?
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Re: Fråga ang planad topp med turbo!

Inlägg av auspuff »

Bjoern_ skrev:Hejsan jag har fått tag i en 405:a till mitt bygge ... den är dock planad ... men ifall jag "gröper" ur förbränningsrummena så att dom är lika stor som, en oplanad 405:a... Är det en för eller nackdel att ha planad topp? fast med samma komp så att säga i motor?
Helt klart fördel, du minimerar ju risken för läckage och ett läckage kan ju leda till både förstörd topp/block.
Bjoern_
För mycket laddtryck

Inlägg av Bjoern_ »

phonic skrev:
Bjoern_ skrev:Hejsan jag har fått tag i en 405:a till mitt bygge ... den är dock planad ... men ifall jag "gröper" ur förbränningsrummena så att dom är lika stor som, en oplanad 405:a... Är det en för eller nackdel att ha planad topp? fast med samma komp så att säga i motor?
Helt klart fördel, du minimerar ju risken för läckage och ett läckage kan ju leda till både förstörd topp/block.
ok men jag glömde säga att den e ju ganska rejält planad ... kanske ett par mm :D
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Bjoern_ skrev:
phonic skrev: Helt klart fördel, du minimerar ju risken för läckage och ett läckage kan ju leda till både förstörd topp/block.
ok men jag glömde säga att den e ju ganska rejält planad ... kanske ett par mm :D
Känns som lite onödigt jobb att börja försöka sänka kompen på en topp som är planad några m.m för att komma ner på orginalkomp, då är det ju kanske bättre sälja den toppen till nån sugtrimmare och hitta en som bara är riktplanad istället eller inte planad alls och lägga energin på att gröpa ur kanalerna och förbränningsrummen på den istället :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken kompa vill du ha och är det de stora eller små kylkanalerna???
Bjoern_
För mycket laddtryck

Inlägg av Bjoern_ »

Jag vill komma ner ungefär till orginalkomp på en b23ET... (obs har 23:et kolvar)

Jag vet faktiskt inte ... hur ser jag det ? :doh:

Jag har snackat med SaaB-Gustav ... och han säger att det skall gå men själv är jag tveksam så därför frågar jag er :D
Bjoern_
För mycket laddtryck

Inlägg av Bjoern_ »

jag har tagit en hel del nu ... men .. jag kommer typ upp i 45 :D Vad kostar en tjockare toppackning ?
Johan Fahlgren
Forumsberoende

Inlägg av Johan Fahlgren »

men om du har kolvarna från ET:n vad är problemet då :?:
Old volvos never die, they just go faster!
Bjoern_
För mycket laddtryck

Inlägg av Bjoern_ »

jo men jag vill ju ner i grundkomp som en b23ET har ... och den e ju låg ... där kring 8 va ?
Bjoern_
För mycket laddtryck

Inlägg av Bjoern_ »

Bild
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Hur gör du för att mäta vilken komp du får då? Är det plexiglas med hål i och mätglas som gäller eller? om det inte räcker att ta ur förbränningsrummen så kan du ju svarva ner et kolvarna, det finns gott om gods i dom! tror jag hade 10-12mm tak kvar på et kolven efter att svarvat ner hela kolven 3mm.
Johan Fahlgren
Forumsberoende

Inlägg av Johan Fahlgren »

men hallå? vad har jag missat?

du har 23et kolvar och std topp, då HAR du ju en "b23et" samma komp dvs. är antingen 8,5 eller 9,0 kommer inte ihåg.

en tumregel jag brukar gå efter: 1mm tjockare toppackning sänker kompan 1 kg och
5cc större f-rum sänker kompan 0,5 kg.
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

Fahlgren skrev:men hallå? vad har jag missat?

du har 23et kolvar och std topp, då HAR du ju en "b23et" samma komp dvs. är antingen 8,5 eller 9,0 kommer inte ihåg.

en tumregel jag brukar gå efter: 1mm tjockare toppackning sänker kompan 1 kg och
det är inte kompressionstryck som är relevant(eller möjligt att gissa) när man bygger motor!
kompressionsförhållande är en helt annan sak!
Bjoern_
För mycket laddtryck

Inlägg av Bjoern_ »

jo men toppen är ju planad :D Därför blir ju kompan högre... och därför vill jag ner i ungefär orginal ... men ... vart kan man köpa en tjockare toppackning ? Tror jag kör på 45CC
Bjoern_
För mycket laddtryck

Inlägg av Bjoern_ »

Fahlgren skrev:men hallå? vad har jag missat?

ok ... orginal är ju 52-55 eller ngt har jag hört... ? Då borde jag vara upp i kring 10 eller lägre.. tror fan jag måste ner på en tjockare toppackning alltså ... 45cc är jag uppe i nu..
Skriv svar