Ascona A, första provturen efter motorbytet

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Cpt Tuttle skrev:Jag hade lackat den samma färg, vet du hur inihelsike frän den är när den är nylackad?
Tycker du? :D
Men det största anledningen till att jag vill lacka om den är för att för många känner igen den från tidigare ägare nu. Och den har varit smälld så halva fronten är bytt så det är antagligen därför den har mattsvart front.
Och i vinter så kommer jag kanske sätta upp den i bänken på jobbet och se om den verkligen vart 100 föra gången den var i den bänken :wink:
Fast då var det inte jag som riktade den :roll:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Har lackat två bilar i den färgen, och svaret är ja. 8)
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Lackat motor rummet och bättrat på fronten 8)
Bra mycket trevligare med samma färg i motor rummet.
Har också bla byggt en ny bateri hylla som är upphöjd så elen ska så småningom hamna inne i kupen och bateriet får vara i skuffen.

Bild

Otroligt va lite färg kan göra :D

Bild

Lite moddat bateri hylla, där under hade jag då tänkt att placera dom mest kablarna på bilden :wink:

Bild
stubben
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor jun 28, 2007 10:34 pm
Ort: luleå

Inlägg av stubben »

snyggt. fortsätt ösa bilder.
205 GTI med 405 mi16 motor tillsalu pris 2000kr
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Hittade två aggregat billigt som jag skulle vilja använda en garret och en Schwitzer av okänd modell

Hade tänkt att ha schwitzern i Asconan(ser fränt ut?) men vad skulle krävas av en 2,2 - 2,4 opel cih motor för att kunna driva schwitzern så man kanske får laddtryck runt 4000-5000 varv.
Vart tvungen att prova passa i motor rummet också :twisted: hehe
Så nu är jag helt såld på en STOR turbo (ligger imot innerskärm och skärm infästning :hihi: )

Bild

Bild

Men det får väl bli den här att börja med för annars så sprängs antagligen motor 8)
Så det får bli den stackars lilla snigeln från en v40 2.0t med inbyggd Dump och wastegate

Bild

Och ett extra sprut system jag fixar lite med.

Bild

Bild


Tråd med fråga om turbo modell och bilder på aggregaten:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 683#115683
stubben
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: tor jun 28, 2007 10:34 pm
Ort: luleå

Inlägg av stubben »

snyggt. en liten fråga bara. skruvar du alltid med handskar?
205 GTI med 405 mi16 motor tillsalu pris 2000kr
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

stubben skrev:snyggt. en liten fråga bara. skruvar du alltid med handskar?
Inte hela tiden men kör in och ut kundbilar i verkstaden ett antal gånger om dag och då är det jobbigt att behöva tvätta händerna innan varenda gång. :wink:
Sen är det både skönare och gratis.
Jimmen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Ort: Visby

Inlägg av Jimmen »

Varför drar du inte resten av bilen mattsvart? Kommer ju se stenhård ut. Tycker du ska köra med mitsu-agget , Kommer funka kanon för drifting. Kör själv med ett 13t i min Ascona-A med 2,2 turbo.
Bänkad till 160hk på hjulen med 0,4bar i ladd :D Räcker gott till att sladda med. Svetsdiff är underbart på Ascona, jävligt lätt-sladdad.
Och det finns väl inget som är mer drift(säkert) :roll:
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Jimmen skrev:Varför drar du inte resten av bilen mattsvart? Kommer ju se stenhård ut. Tycker du ska köra med mitsu-agget , Kommer funka kanon för drifting. Kör själv med ett 13t i min Ascona-A med 2,2 turbo.
Bänkad till 160hk på hjulen med 0,4bar i ladd :D Räcker gott till att sladda med. Svetsdiff är underbart på Ascona, jävligt lätt-sladdad.
Och det finns väl inget som är mer drift(säkert) :roll:

För mig blir det faktiskt dyrare med mattsvart eftersom jag har en lackerare i familjen och vissa vanliga färger kan han fixa mycket biligare.
Än att köpa in mattsvart som dom i vanliga fall aldrig använder på kundbilar.
Och någon billig skit mattsvart vill jag inte heller ha för den måste antagligen ändå slipas bort sen när man vill göra det seriöst. Men nu struntar jag i färgen den får vara som den är i sommar.
Satsar pengar på drivlina istället. Och när det ska lackars om så blir det plast skärmar och huv ändå.


Och jag håller med, det är bra fränt med svetsdiff

Några bilder på din Ascona?
Vad har du gjort med motorn?
Jimmen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Ort: Visby

Inlägg av Jimmen »

Motorn:
Original 2,2(ej kompsänkt)
2,0 insug och kamaxel(framflyttad 1/4 kugg)
350cc spridare från en saab 900 turbo
Fördelare med vacum-klocka från saab 9000(som sänker tändningen på ladd)
lättat svänghjul med saab-turbo lamell och volvo-turbo tryckplatta
Klokt grenrör med ett mitsu 13g agg från 940t.
200sx intercooler.
1:1,2 bränslertrycksregulator.

motorn är med E85 bromsad till 160hk@220nm på hjulen och är ett budget projekt. Har kanske kostat 5000kr totalt att bygga.
Motor och låda är ev till salu om du är sugen :wink:
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Det senaste som hänt är att jag kapat bort en hel del plåt i fronten invändingt och flyttat ramsnockarna så dom pekar åt sidorna och inte raktfram så pass mycket att jag nu har fått plats för en volvo 850 kylare och intercooler ska nu bara dra lite slangar hit och dit.
Den förra kylaren och fläkten hade en liten duell som slutade med att fläkten vart vingklippt och sprack lite :wink:
Kylaren klara sig ganska bra, började inte läcka mer vatten en innan, fast luft flödet igenom vart dåligt då nästan alla celler vart tilltryckta.
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Jimmen skrev:Motorn:
Original 2,2(ej kompsänkt)
2,0 insug och kamaxel(framflyttad 1/4 kugg)
350cc spridare från en saab 900 turbo
Fördelare med vacum-klocka från saab 9000(som sänker tändningen på ladd)
lättat svänghjul med saab-turbo lamell och volvo-turbo tryckplatta
Klokt grenrör med ett mitsu 13g agg från 940t.
200sx intercooler.
1:1,2 bränslertrycksregulator.

motorn är med E85 bromsad till 160hk@220nm på hjulen och är ett budget projekt. Har kanske kostat 5000kr totalt att bygga.
Motor och låda är ev till salu om du är sugen :wink:

Ser fint ut!
Men hur har du gjort för att kunna använda 900 spridare och 9000 fördelare?
Skulle gärna köpa motor o låda om det inte skulle varit så långt bort, men o andra sidan så är det roligare att bygga själv :wink:
Jimmen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Ort: Visby

Inlägg av Jimmen »

Har annan fuelrail så man kan åka med vanliga spridare. Å bränslet regleras med btr. Kör inte med hela fördelaren från 9000 utan bara vacumklockan som passar på opelfördelaren med små modifieringar.
Klockan kommer från gamla 9000 turbo och den är dubbelverkande dvs. den sänker tändningen på ladd. Org. så sänker den bara jättelite, men det sitter ett stopp som man får fila på så den sänker mer. Ger ca 5 grader per mm man filar bort.
Jimmen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: ons sep 20, 2006 6:56 pm
Ort: Visby

Inlägg av Jimmen »

http://gummirauk.gotdns.com/asconaa.html Där har du nån bild och lite info iaf.
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Jimmen skrev:http://gummirauk.gotdns.com/asconaa.html Där har du nån bild och lite info iaf.

Ser bra ut! :thumbright:

Det blir ganska mycket grejor på höger sidan :hihi:
Skriv svar