Skåning som leker med 242

En liten presentation av er själv (frivillig)
ART
Lite mer laddtryck

Skåning som leker med 242

Inlägg av ART »

Hej allesamman!

Har hängt i kulisserna här ett tag även om detta är mitt första inlägg. Tänkte det var dags att presentera mig nu när objektet är hemkört.

Är som sagt skåning, bosatt i Helsingborg. Ingen dununge direkt, inte heller lastgammal - men ganska grön som mekaniker (har mest bruksskruvat gamla Saabar och någon Citroën förut). Har dock alltid gillat bilar och fick för ett tag sedan för mig att det var dags för ett projekt. Surfade runt på nätet och läste några böcker om locost sjuor, blev sugen ... sen kom jag på att med fru, hus och två barn runt fötterna så finns det inte en chans att få något sådant färdigt på rimlig tid. :doh: För mig, då, andra klarar det ju bevisligen. :shock:

Nåja. Surfade vidare och hittade denna site. B20 plus turbo verkade ju mer än lite intressant. Dessutom klart mer hanterbart i omfattning... :hihi:

Så. Sagt och gjort, dags att gå från ord till handling. Tyvärr var det inte helt lätt att hitta en bil med B20 (och lämpligt modellår) i denna södra landsände vars underrede inte bestod av kexchoklad eller hade ett pris som fick en att tro att den hade ett motorblock av guld...

Men det gick. Körde idag hem en faktiskt ganska frisk 242 DL -75 (finns säljaren mot förmodan här så -- det var ett nöje att göra affär med dig!). Nu ska jag bara laga den obligatoriska rosten (jaja, _helt_ rostfri var den naturligtvis inte 8) ). Sedan kommer jag att hemsöka er med korkade frågor...
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

trevligt med folk härikring krokarna :)

b20 är ett vinnande koncept :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en ny B20 trimmare :thumbright:
ART
Lite mer laddtryck

Inlägg av ART »

Tack för välkomnandet pågar!

Japp. B20 verkar ha massor av potential. Det största plusset är iofs att delarna inte kostar någonting (jaja, jämförelsevis då -- leta upp priser på turbokolvar till Honda F20C så inses nog snabbt varför jag inte turbokonverterar bruksbilen istället :lol:).

Tyvärr har jag redan stött på ett B20-relaterat problem. Ja, inte med motorn då, utan med det faktum att just B20 inte alls behandlas i Haynes rephandbok för 240...
:doh:

Bara att leta vidare. Boken är ju bra att ha till resten av bilen... :roll:
Kaos
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

ART skrev:Tack för välkomnandet pågar!

Japp. B20 verkar ha massor av potential. Det största plusset är iofs att delarna inte kostar någonting (jaja, jämförelsevis då -- leta upp priser på turbokolvar till Honda F20C så inses nog snabbt varför jag inte turbokonverterar bruksbilen istället :lol:).

Tyvärr har jag redan stött på ett B20-relaterat problem. Ja, inte med motorn då, utan med det faktum att just B20 inte alls behandlas i Haynes rephandbok för 240...

försök få tag på gammla Haynes böker till 240.

klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det står ju i 140 boken men den finns bara på engelska nu för tiden..
ART
Lite mer laddtryck

Inlägg av ART »

larsat skrev:det står ju i 140 boken men den finns bara på engelska nu för tiden..
Jo. Nu är engelska inte ett problem, däremot pris och leveranstid på eländet. :doh: (...ja, jag är snål - kan bero på att jag är född i Småland :roll:).

Budar på en bok på tradera just nu - under tiden kikar jag i en virtuell verkstadshandbok, länk (kommer inte att fungera att klicka på den, men kopiera och klistra i adressfältet så...):

http://volvo1800pictures.com/document/v ... 20_B30.pdf

Tänkte att den kanske kan vara till nytta även för någon annan. :D
Användarvisningsbild
polymoog
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av polymoog »

Vet inte vilket årsmodell du behöver, men du kan testa den här länken till Amazon om du vill ...

Dem flesta grejorna kan skickas utomlands, men kolla först. Också, vissa länkar på listan är till andra företag, eller till beg. böcker, men det kanske hjälper lite ...
Användarvisningsbild
m6
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av m6 »

ART skrev:Tack för välkomnandet pågar!

kolvar med ringar till f20c 6240kr Wiseco
stakar Pauter Performance Connecting Rods 8400kr X rod
så dyrt tycker jag att det inte är men allt är ju relativt
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
ART
Lite mer laddtryck

Inlägg av ART »

m6 skrev: kolvar med ringar till f20c 6240kr Wiseco
Intressant. Det verkar som de kanske till slut fått till kolvar som inte kräver foder trots allt. För traditionellt är det fodringen som kolvarna kräver som dödar ekonomin... :)

stakar Pauter Performance Connecting Rods 8400kr X rod
så dyrt tycker jag att det inte är men allt är ju relativt
Skriv svar