diesel mercan - Litet filmklipp

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

tack tack för alla fina kommentarer! Det e riktigt roligt att höra! Joo, kopplingen e ett stort problem. Eller snarare lamellen e problemet. För tryckplattan har jag ju, en 707:a. Det svåra med lamellen e att hitta en med rätt splinesdelning å som e 240mm i dai. Mercedes har som bra många fler splines å finare splines än vad dom flesta bilar har. Vad jag har hört talas om e att det ska finnas nån chev som har rätt splines. Men då e dom ju oftast 10". Dvs 250mm.

sådet bli till å pussla ihop dedära här framöver....
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

trevlig film, helt enormt vad man kan göra med en merca diesel..
Verkligen en motor man tror enbart är framställd för att åka till kyrkan med!

Men du har fåt till det bra :thumbright:
Hörs att det slirar på kopplingen, men angående lamell så skall du få tag på en bildelsaffär som har bra kontakt med ABR, dom gör en lamell med rätt centrum åt dig under 2000:-

Har köpt sådan till en getrag med 240lamell.
en audi 240lamell (sinter) med bmw centrum.

idag finns säkert den kombinationen på hyllan men då var det krångel att få tag på iaf..

Man kan ju nita om själv med men jag kommer ju iaf inte överens med dom niten :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Hubbares
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån apr 16, 2007 11:04 pm
Ort: Luleå/Kriberg

Inlägg av Hubbares »

Hejdlöst se snajdigt att du fått ihop den! :thumbright:. Hoppas bara att man hinner ner till Lse nån dag innan snön kommer så att man hinner se den lr kanske t.om åka en repa ;). Mycket strongt jobbat!
Om man springer fort och skrattar mycket så märks det inte att man är ful.
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

hehe, bara däcken räcker tills dess!
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
_JP_
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons dec 20, 2006 12:35 am
Ort: Arjeplog/Mora

Inlägg av _JP_ »

Riktigt fränt! :D
Audi 90 quattro V8 biturbo - såld
Subaru impreza GT -99
Willys CJ3A Mod - 53
Användarvisningsbild
asconawille
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis aug 14, 2007 8:55 am
Ort: Jörn

Inlägg av asconawille »

är riktigt imponerad över att du trimmar diesel istället för bensin :thumbright: tänk så snopet om nån i en 200sx blir omkörd av en diesel :doh: :hihi:
//William Landin
Volvo 245 -88 B204L
Mercedes c250dt -97
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

asconawille skrev:är riktigt imponerad över att du trimmar diesel istället för bensin :thumbright: tänk så snopet om nån i en 200sx blir omkörd av en diesel :doh: :hihi:


Det ska nog inte vara nått problem ....hehe
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Ser bra ut det där, gick ju som ett troll :twisted:
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 12, 2004 9:03 am
Ort: Lse/ Luleå

Inlägg av Erik.H.A »

MB 4 ME skrev:
asconawille skrev:är riktigt imponerad över att du trimmar diesel istället för bensin :thumbright: tänk så snopet om nån i en 200sx blir omkörd av en diesel :doh: :hihi:


Det ska nog inte vara nått problem ....hehe
Siktet är ställt lite högre än 200sx, Antons bil piskar sånna utan överladd 8)
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Håll dig borta härifrån, inte vill man åka på pisk av en surdiesel ;)

Skämt åsido. Verkar gå riktigt bra! :D
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
XUX63
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 22, 2007 10:28 am

Inlägg av XUX63 »

Looks good :hihi:

I have waiting for someone to bild A diesel in Sweden aswell. In Finland there has been one OM617 powered with kompressor and tbo but it took only a summer to broke it :(

I murdered my OM603 in 150tkm with little more than 147hp from tires in use all the time over the year. Now its time to make some "winterservice" :wink:

A couple of things I wondered... These are my opinions but...

The exhaust stack, I think 3" is too small and better to make at least 4" downpipe and the exhaust - even bigger than that. Pls compare it to the truck engines and the exhausts in those.

pressure box or the pipes to the sylinder head - I think they are much too long but allright - it may works because of the kompressor. You dont have any problems with the boost in lower rpm.

about the air induction - again, my opinion is that it is better to build the box takes air from the front fender instead take the air with "too long" pipe....

Than last but not smallest - the brakes... I didn't read your project very closely because of my bad swedish :doh: If you haven't done anything to brakes, I recommend you to buy SL500 9/92 or earlier from calipers with Zimmermann disks and Ferodo DS2500 brake blocks, and to rear 300TDT's calipers and disks but there is no any special blocks available :(

And once again - hat off for this project of yours :D
Senast redigerad av XUX63 den ons aug 29, 2007 7:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
MB300TDST
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

snygg bil, ser ut att röra på sig
& lite rök den väll allt :)
Användarvisningsbild
nordlanderumeå
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: fre nov 17, 2006 8:56 pm

Inlägg av nordlanderumeå »

tummeupp för det grymmaste ljudet jag hört i år! :thumbright:
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Wow, faen vad coolt

Inlägg av calle Bengtsson »

Bor i Munchen , här kör alla diesel så det skulle vara ballt att visa bilen för alla BMW konstruktörer *ler brett*sen tror jag bilen skulle sgöra rent hus på Autobahn , ja med tanke utväxling osv. så vackert bygge riktigt bra gjort

så rejält å snyggt Coolt, Värd all respekt hatten av från mig

mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

ja nu verkar det som kopplingen blir bytt under morgondagen för att ev nu fara till åmsele ihelgen å gasa. det vore riktigt skoj att få testa lite mer med en koppling som inte slirar så väldans mycket. Dock är det fortfarande inte rätt lammell jag kommer att byta till, så kopplingsslir finns det risk för. Men minder iaf än nuvarande.

Spännaren för kompressorremmen skulle också behöva sig en liten modifiering innan helgen. Om jag hinner. Annars tro jag den kan gå ändå om jag spänner remmen lite mer än normalt. Chimsa ut nedre remhjulet så remmen går i linje med kompressorn bör ocå göras.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Skriv svar