diesel mercan - Litet filmklipp
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
tack tack för alla fina kommentarer! Det e riktigt roligt att höra! Joo, kopplingen e ett stort problem. Eller snarare lamellen e problemet. För tryckplattan har jag ju, en 707:a. Det svåra med lamellen e att hitta en med rätt splinesdelning å som e 240mm i dai. Mercedes har som bra många fler splines å finare splines än vad dom flesta bilar har. Vad jag har hört talas om e att det ska finnas nån chev som har rätt splines. Men då e dom ju oftast 10". Dvs 250mm.
sådet bli till å pussla ihop dedära här framöver....
sådet bli till å pussla ihop dedära här framöver....
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
trevlig film, helt enormt vad man kan göra med en merca diesel..
Verkligen en motor man tror enbart är framställd för att åka till kyrkan med!
Men du har fåt till det bra
Hörs att det slirar på kopplingen, men angående lamell så skall du få tag på en bildelsaffär som har bra kontakt med ABR, dom gör en lamell med rätt centrum åt dig under 2000:-
Har köpt sådan till en getrag med 240lamell.
en audi 240lamell (sinter) med bmw centrum.
idag finns säkert den kombinationen på hyllan men då var det krångel att få tag på iaf..
Man kan ju nita om själv med men jag kommer ju iaf inte överens med dom niten
Verkligen en motor man tror enbart är framställd för att åka till kyrkan med!
Men du har fåt till det bra
Hörs att det slirar på kopplingen, men angående lamell så skall du få tag på en bildelsaffär som har bra kontakt med ABR, dom gör en lamell med rätt centrum åt dig under 2000:-
Har köpt sådan till en getrag med 240lamell.
en audi 240lamell (sinter) med bmw centrum.
idag finns säkert den kombinationen på hyllan men då var det krångel att få tag på iaf..
Man kan ju nita om själv med men jag kommer ju iaf inte överens med dom niten
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
hehe, bara däcken räcker tills dess!
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
- asconawille
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis aug 14, 2007 8:55 am
- Ort: Jörn
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
asconawille skrev:är riktigt imponerad över att du trimmar diesel istället för bensin tänk så snopet om nån i en 200sx blir omkörd av en diesel
Det ska nog inte vara nått problem ....hehe
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Ser bra ut det där, gick ju som ett troll
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
www.teamascona.se
Looks good
I have waiting for someone to bild A diesel in Sweden aswell. In Finland there has been one OM617 powered with kompressor and tbo but it took only a summer to broke it
I murdered my OM603 in 150tkm with little more than 147hp from tires in use all the time over the year. Now its time to make some "winterservice"
A couple of things I wondered... These are my opinions but...
The exhaust stack, I think 3" is too small and better to make at least 4" downpipe and the exhaust - even bigger than that. Pls compare it to the truck engines and the exhausts in those.
pressure box or the pipes to the sylinder head - I think they are much too long but allright - it may works because of the kompressor. You dont have any problems with the boost in lower rpm.
about the air induction - again, my opinion is that it is better to build the box takes air from the front fender instead take the air with "too long" pipe....
Than last but not smallest - the brakes... I didn't read your project very closely because of my bad swedish If you haven't done anything to brakes, I recommend you to buy SL500 9/92 or earlier from calipers with Zimmermann disks and Ferodo DS2500 brake blocks, and to rear 300TDT's calipers and disks but there is no any special blocks available
And once again - hat off for this project of yours
I have waiting for someone to bild A diesel in Sweden aswell. In Finland there has been one OM617 powered with kompressor and tbo but it took only a summer to broke it
I murdered my OM603 in 150tkm with little more than 147hp from tires in use all the time over the year. Now its time to make some "winterservice"
A couple of things I wondered... These are my opinions but...
The exhaust stack, I think 3" is too small and better to make at least 4" downpipe and the exhaust - even bigger than that. Pls compare it to the truck engines and the exhausts in those.
pressure box or the pipes to the sylinder head - I think they are much too long but allright - it may works because of the kompressor. You dont have any problems with the boost in lower rpm.
about the air induction - again, my opinion is that it is better to build the box takes air from the front fender instead take the air with "too long" pipe....
Than last but not smallest - the brakes... I didn't read your project very closely because of my bad swedish If you haven't done anything to brakes, I recommend you to buy SL500 9/92 or earlier from calipers with Zimmermann disks and Ferodo DS2500 brake blocks, and to rear 300TDT's calipers and disks but there is no any special blocks available
And once again - hat off for this project of yours
Senast redigerad av XUX63 den ons aug 29, 2007 7:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
MB300TDST
- nordlanderumeå
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 199
- Blev medlem: fre nov 17, 2006 8:56 pm
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Wow, faen vad coolt
Bor i Munchen , här kör alla diesel så det skulle vara ballt att visa bilen för alla BMW konstruktörer *ler brett*sen tror jag bilen skulle sgöra rent hus på Autobahn , ja med tanke utväxling osv. så vackert bygge riktigt bra gjort
så rejält å snyggt Coolt, Värd all respekt hatten av från mig
mvh Calle
så rejält å snyggt Coolt, Värd all respekt hatten av från mig
mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
- MB 4 ME
- Forumsberoende
- Inlägg: 566
- Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
- Ort: lappstockholm,Lycksele
ja nu verkar det som kopplingen blir bytt under morgondagen för att ev nu fara till åmsele ihelgen å gasa. det vore riktigt skoj att få testa lite mer med en koppling som inte slirar så väldans mycket. Dock är det fortfarande inte rätt lammell jag kommer att byta till, så kopplingsslir finns det risk för. Men minder iaf än nuvarande.
Spännaren för kompressorremmen skulle också behöva sig en liten modifiering innan helgen. Om jag hinner. Annars tro jag den kan gå ändå om jag spänner remmen lite mer än normalt. Chimsa ut nedre remhjulet så remmen går i linje med kompressorn bör ocå göras.
Spännaren för kompressorremmen skulle också behöva sig en liten modifiering innan helgen. Om jag hinner. Annars tro jag den kan gå ändå om jag spänner remmen lite mer än normalt. Chimsa ut nedre remhjulet så remmen går i linje med kompressorn bör ocå göras.
Dieselsmoke, powersmoke
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837
MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159