Hestec 2,5Q Problem med kontakt mellan ECU och dator *Löst*

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
flinty
Lite mer laddtryck

Inlägg av flinty »

Jens Gustavsson skrev: jag har win 98 på min dator iallafall och dos 2.5Q program.
ja jag har ju kört Hestec för några år sen med en stationär burk med Windows 2000 eller vad det var
Jens Gustavsson skrev:du känner ingen ricktig data expert som kan hjälpa dig?

samla ihop en duktig svagströms elektriker med en massa mätutrustning, en super data nörd, ett par tre datorer, och en motor expert sen åker du till halvarsson igen och försök få fart i den burken :wink:
Ja jo,, jag kanske har en liten livlina :D Polaren som jag fick låna "Nira"datorn av visste om en riktig data"hacker" så nu är det som står på tur.
Lyckades även att få loss en gammal gammal Panasonic-laptop med Windows 3,1 installerat, JIPPI tänkte jag för det hade det funkat med förut men när jag väl lyckats få liv i den efter över, enligt uppgift, fyra år i dvala så ville inte diskettstationen starta. Ska även ta och köra ett gammalt Windows 95 i VM-ware i min vanliga stationära dator.
Nu är det så mycket motgångar att det nästan känns kul :hihi:
Jens Gustavsson skrev::) ge inte upp, du får inte låta burken vinna!
Nej nu har jag insett att jag kan ju för tusan inte låta en jäkla skitdator vinna över mig :twisted: .
Säger som Janne Loffe Karlsson i filmen "Göta kanal" -Nu är det krig! Nu har dom skitit i det blå skåpet! Nu är det krig! :lol:
Nu struntar jag helt i att snickra på huset imorgon och ägnar en heldag åt bilen för nu finns det ingen återvändo,,,,, Det är bra att ni stöttar och sparkar mig i rätt riktning, haha
Ska även försöka få tummen ur och ta lite bilder på bileländet men den är långt ifrån en skönhet
8,854 201m Volvo 340

-"DEN knappen...e fanimig RESPEKT!"-

Så...nu vet ni det!
Heter inte launch...heter RESPEKT knapp... (citat 2,3-16)
Användarvisningsbild
flinty
Lite mer laddtryck

Inlägg av flinty »

caps lock,,, *klick*

JAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! DET FUNKAR!! :D :D

Det var precis som Jan sa, det går inte med för ny dator. Drog en tur till Torsby återvinningscentral för att kolla om någon hade kastat av en gammal laptop, där fanns ingen så jag tog en rövare och svängde in på datorbutiken Inovia och frågade om det äldsta laptop dom kunde uppbringa som jag kunde ta diskettstationen av. Efter nån minut kom han ut med en supergammal 200Mhz :hihi: . Den var komplett med väska instruktionsbok cd-rom :shock: adapter och allt, så vi pluggade in den och med en MS/dos-startdiskett så hoppade den igång direkt. Gav honom 200 spänn med tanke på att bara strömadaptern kostar över 350kr.

Åkte hem, kompisen kopierade Hestec-disketten och jag drog igång programmet och det funkar helt klanderfritt :D :D
Fan jag blev så glad att jag nästan blev tår ögd :oops:

Nu ska jag dra iväg till erikkhil så ska vi börja mappa skiten,

Slutsats: Så vad ni än gör!!!!! Gör er inte av med era gamla datorer för allt i världen!!! Dom kommer till nytta nångång.
8,854 201m Volvo 340

Så...nu vet ni det!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

vad härligt att se att det löste sig..

kör win versionen i min box jag och nu fungerar det riktigt bra.

Men jag har haft samma krångel som du..

man blir liksom road av att det inte fungerar haha
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

flinty skrev:caps lock,,, *klick*

JAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! DET FUNKAR!! :D :D

Det var precis som Jan sa, det går inte med för ny dator. Drog en tur till Torsby återvinningscentral för att kolla om någon hade kastat av en gammal laptop, där fanns ingen så jag tog en rövare och svängde in på datorbutiken Inovia och frågade om det äldsta laptop dom kunde uppbringa som jag kunde ta diskettstationen av. Efter nån minut kom han ut med en supergammal 200Mhz :hihi: . Den var komplett med väska instruktionsbok cd-rom :shock: adapter och allt, så vi pluggade in den och med en MS/dos-startdiskett så hoppade den igång direkt. Gav honom 200 spänn med tanke på att bara strömadaptern kostar över 350kr.

Åkte hem, kompisen kopierade Hestec-disketten och jag drog igång programmet och det funkar helt klanderfritt :D :D
Fan jag blev så glad att jag nästan blev tår ögd :oops:

Nu ska jag dra iväg till erikkhil så ska vi börja mappa skiten,

Slutsats: Så vad ni än gör!!!!! Gör er inte av med era gamla datorer för allt i världen!!! Dom kommer till nytta nångång.
:thumbright:
Användarvisningsbild
flinty
Lite mer laddtryck

Inlägg av flinty »

Jahapp,, då har vi småtestat bilen lite erikkihl och jag men fick ge upp efter bara två repor då min TPS gav upp och visade helgalet. Ska byta den imorgon och fortsätta mappa.

Kastar in en bild på den IC-krets jag bytte helt i onödan som vi trodde det var fel på. :doh:

Bild

Snodde bilden från volvo140turbo, hoppas det går bra :wink:

Har helt glömt av att tacka för hjälpen också i min jakt på lösningen av problemet.
Förresten, det gör väl inget om jag kastar in en liten bild på grenrör och turbo ?
Bild
8,854 201m Volvo 340

Så...nu vet ni det!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ingen fara:)

kommer du till arvika idag?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
flinty
Lite mer laddtryck

Inlägg av flinty »

volvo140turbo skrev:ingen fara:)

kommer du till arvika idag?
Nej tyvärr, :( Jag håller på att renovera mitt hus så den här helgen skulle några polare komma och hjälpa till, lite över ett ton gips ska börja monteras.
Men jag har planerat in att köra i Råda om bilen håller. Ska du köra där?
8,854 201m Volvo 340

Så...nu vet ni det!
Skriv svar