kraftig variation i fyllnadsgrad

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

kraftig variation i fyllnadsgrad

Inlägg av Martin H »

har ett litet problem med min b230 sugis(kolla www under mitt inlägg för mer info) den går fint med bra lambda på de flästa varv o belastning så nu när det mesta funkar vill jag få den att funka fint under 3500rpm o fullgas, även om det är som att trampa på en dö gris på de varvtalen så vill jag inte att den skulle jucka o ha sig. då kommer jag till det för mig konstiga. vid 3000rpm vill den inte ha nått bränsle alls knappt, sänker även vid 2500rpm för att få en mjuk o fin kurva men det vill han inte va med på. så för att få ett bland förhållande mellan 12,5-13:1 mellan 2000-3500rpm så ser bränsle-kurvan ut som ett Z där. vid 2500rpm vill den nästan ha lika mycket bränsle som vid 6000rpm och vid 3000rpm vill den inte ha mer än dubbla mot tomgång(per förbränning). och allt detta vid 100% spjäll-öppning. så varför denna plötsliga förändring i sug förmåga.
tacksam för ideer mvh/martin
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Visst kör du med den fräna sugmotor kammen :thumbright:
Gissar att det är den som stökar till det lite..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad hadde du för motorstyrning??
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

nira i3+ och använder inovative (stavning) bred lamda. har varit ute provat mer i kväll och även på mindre än fullgas gick den lean vid 2500 rpm. och det känns skillnad på ork mellan 2,5-3k rpm antar det är en puls avstämning som blir klockren vid 2500rpm, men att det kan avta så drastigt på 500rpm fattar jag inte. :?
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Märker du att den går fett vid 3000 varv om du ger den mer bränsle?
Om man bortser från lambdan.
Jag tänkte om du får problem med färskgaser i avgasena.
I och för sig bör det ju bli tvärtom då, att den visar magert även om den går fett :doh:
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

j björk skrev:Märker du att den går fett vid 3000 varv om du ger den mer bränsle?
Om man bortser från lambdan.
Jag tänkte om du får problem med färskgaser i avgasena.
I och för sig bör det ju bli tvärtom då, att den visar magert även om den går fett :doh:
ja lamdan skulle jag kunna skita i (låta bli att titta på) den bara blöddrade vid 3000rpm. vad tror ni om tändningens påverkan?
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

nä jag går bet :( att ha lite variation i ork kan man väl acceptera på de varvtalen men gå från ganska stark till helt dö på 500rpm :? motager gärna bromspapper på andra sug-racemotorer r-hoj,rally, rc, mm.
mvh/martin
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mhr144 skrev:nä jag går bet :( att ha lite variation i ork kan man väl acceptera på de varvtalen men gå från ganska stark till helt dö på 500rpm :? motager gärna bromspapper på andra sug-racemotorer r-hoj,rally, rc, mm.
mvh/martin
du har inga problem med insprutningen eller tändningen??

sånna här grejor är svåra, igenteligen så blir det aldrig bra med spjälläges sprut på del last, svårt att fånga upp en vättig vacium signal också med separata spjäll.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

nä, insprutningen gör som jag säger, men jag har dock börjat fundera på tändningen men lamda ska ju inte reagera på den. har pratat med tord(tg) idag och han hade väl samma teori som mig ang rätt timade pulser vid 2500 rpm. detta är ju också långt under de varv motorn är byggd att gå på. men det är ju lite retsamt att inte få till, då detta med tuning är för mig av större intresse än att bara köra då man nog inte bryr sig om detta.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Hur långa insug har du, ventil till tratt kant?
Prova att labba lite med tratt längder.....kortare eller längre för att se om problemet flyttas i registret.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

super7 skrev:Hur långa insug har du, ventil till tratt kant?
Prova att labba lite med tratt längder.....kortare eller längre för att se om problemet flyttas i registret.
jo så sant, jag kan konprimissa så men det kommer att skada varvtalet 5-8000rpm som nu funkar bra med det kortare insuget, den utnyttjar 465cc spridarna riktigt possitivt nu på de högre varven :wink: de kraftiga variationerna på låga varv är nog bara att acceptera. har även läst att det är ganska vanligt med mer effekt med mindre gas än fullgas i dessa svackor som det även är för mig. stora spjäll,brutal kam, mm.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Visst kan det bero på avstämningen, men med den trimningsgraden av NA-motorn så har du väl knappt vakum vid låglast?
Jag har bara mappat Nira på hårt turboladdade motorer och kört rent map-baserat, går det köra map-kompenserat spjälläge istället?

Niras WBO2 (I kombination med innovative) funkar la sådär... du kan se om den går fett eller snålt men det är ingen direkt finkänsla tyvärr.

Kör du på map eller spjälläge?

Nira har ju en hel hög med inställningar för acctillskott också, labbat ngt med det?

stilrent bygge förövrigt :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

marmander skrev:Visst kan det bero på avstämningen, men med den trimningsgraden av NA-motorn så har du väl knappt vakum vid låglast?
Jag har bara mappat Nira på hårt turboladdade motorer och kört rent map-baserat, går det köra map-kompenserat spjälläge istället?

Niras WBO2 (I kombination med innovative) funkar la sådär... du kan se om den går fett eller snålt men det är ingen direkt finkänsla tyvärr.

Kör du på map eller spjälläge?

Nira har ju en hel hög med inställningar för acctillskott också, labbat ngt med det?

stilrent bygge förövrigt :)
1:innovaten o nirat är inte ihopkopplat. har alldrig hört wbo2 vad är det?
2: kör bara spjälläge.
3:har mixtrat lite med acctilskottet men funkar bra utan,skulle vara på vissa shock öppningar av spjället det behövs lite extra.
vad var det för nira du höll på med då?
polaris
För lite laddtryck

Inlägg av polaris »

Jag är ingen expert på det här men var med och bromsade en volvo rallymotor med evo topp och där fick vi fram ett liknande problem. ägaren till trimfirman skruvade bort extraktorgrenröret och skarvade i 50-60mm rör i rören där 2 rör går ihop till ett, och problemet försvann med en betydligt jämnare effektuppbyggnad upp igenom registret. Kan ju vara ett tips i alla fall, om det sen är lösningen på problemet törs jag inte lova. men jag såg med egna ögon att det fungerade på den motorn i alla fall. Det svåra här är ju att bedömma om det är exakt samma problem och om det beror på samma sak.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

intressant att det gjorde så stor, märkbar skillnad med så liten ändring vad hände på de högre varven då?
Skriv svar