Efter en kvälls felsökning och en dags fullgaskörning har jag kommit fram till att det är en stake som börjat glappa runt kolvbulten. Rycker jag 3:ans spridare blir det knäpptyst. Har surrat med herr Parner och får ny stake utan tjafs iaf. Men bilen blir lik förbannat ställd längst in i ett hörn närmsta halvåret iaf, då jag ska bygga lite grenrör åt folk och hålla på och pula i största allmänhet.
Wg:n verkar funka betydligt bättre efter slipningen av skaftet. Ligger stadigt på 0,9 bar som kommer vid 4,5-5k nånstans. Helt klart nöjd med draget redan då iaf! Ligger på lambda 0,82 stadigt på laddtryck så det borde gå att magra ut den en hel del. Blir nog inget test med högre laddtryck i sommar. Men kärleken till bilen är tillbaka efter att ha fått köra lite runt byn iaf!
Så första problemet med vevaxeln var pga oljetryck och det här andra problemet pga toleransproblem?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Egon: Det kan du ge dig fan på att vi ska! Fast den lär ju hinna rasa ett par gånger nästa sommar också.
Mattias: Första raset var utebliven smörjning som var skurken. Tror inte det var några toleransproblem i bussningen nu faktiskt. Parner erkände att han fått en del stakar där bussningen verkar haft nåt materialfel. Men men, får väl se vad han säger då jag skickar ner den.
Liiite lagg blev det kanske. Finns nog en hel del att hämta i wg:n och styrningen av den, något som också kommer ses över i vinter. Är lite overkill med kompressor egentligen, men vafan... Det låter fränt och jag vill bygga.