överladdning och förgasare på V8!

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

kiimpan skrev:Jo den e svetsad inner men bara bitvis på utsidan!!

Den ska passa pontiac sb 350, 400 m,m
Det finns ingen SB eller BB Pontiac-motorer, alla pontiac´s V8:or (förutom den sena 301 och 2** nånting som var en helt annan konstruktion) var i samma storlek rent fysikt på utsidan från den minsta 287 till den största 455.

Jag har aldrig hört att cheva Headers passar en Pontiac... Du kanske syftar på ett annat kit på sidan till Pontiac, jag har inte hittat nått, skulle vara kul om du isåfall länka till detta! :thumbright:
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck

Inlägg av Rohden »

Kan man göra en "fuling" med en singel installation på ena cylinderraden för moderat effekt.
Eller blir det helt kass
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Rohden skrev:Kan man göra en "fuling" med en singel installation på ena cylinderraden för moderat effekt.
Eller blir det helt kass
hur mena du?
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Jens Gustavsson skrev:
Rohden skrev:Kan man göra en "fuling" med en singel installation på ena cylinderraden för moderat effekt.
Eller blir det helt kass
hur mena du?
Antar att han menar att man låter 4 cyl på en V8 driva en turbo och låta resten vara utanför leken.. :hihi:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Helt omöjligt lär det väl inte vara..
Saab gjorde ju så på sin opel v6:a :roll:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Johnny skrev:
Jens Gustavsson skrev: hur mena du?
Antar att han menar att man låter 4 cyl på en V8 driva en turbo och låta resten vara utanför leken.. :hihi:
den var nästan det jag anade, visst gjorde saab det men hur bra va det? :?

de hadde också lagt ned 1000tals timmar i testbänkar för att mappa in alla cylindrar var för sig säkert då effekten i cylindrana som drev turbon säkert gav mycket mindre effekt, det måste blivit mycket konstiga belastningar på veven? nä fy vad äckligt :)

det går ju att dra ett rör över från andra sidan motorn till turbon och få det nästan lika enkelt tycker jag.
kiimpan
För mycket laddtryck

Inlägg av kiimpan »

Thunderbolt skrev:
kiimpan skrev:Jo den e svetsad inner men bara bitvis på utsidan!!

Den ska passa pontiac sb 350, 400 m,m
Det finns ingen SB eller BB Pontiac-motorer, alla pontiac´s V8:or (förutom den sena 301 och 2** nånting som var en helt annan konstruktion) var i samma storlek rent fysikt på utsidan från den minsta 287 till den största 455.

Jag har aldrig hört att cheva Headers passar en Pontiac... Du kanske syftar på ett annat kit på sidan till Pontiac, jag har inte hittat nått, skulle vara kul om du isåfall länka till detta! :thumbright:
jo de skulle tydligen passa :shock: enligt hemsidan allafall
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

kiimpan skrev:
Thunderbolt skrev: Det finns ingen SB eller BB Pontiac-motorer, alla pontiac´s V8:or (förutom den sena 301 och 2** nånting som var en helt annan konstruktion) var i samma storlek rent fysikt på utsidan från den minsta 287 till den största 455.

jo de skulle tydligen passa :shock: enligt hemsidan allafall
FITS:

82-92 S.B CAMARO, 82-92 S.B FIREBIRDS, 82-92 S.B TRANS-AM
Här står det vilka bilar de passar, men som sagt alla firebirds och trans am från -82 och framåt sitter det Cheva-motorer i, den sista Pontiac-motorn försvann 1981 (som förövrigt var en turbo V8 ) och sedan dess har det aldrig tillverkas någon ny Ponte-motor och kommer nog aldrig att göras. Så detta kitet kommer inte att passa på en Ponte-motor rakt av, men kanske kan vara prisvärt endå...

Du har möjligtvis inte fått hem grejorna än? Skulle vara kul att att få en recension av grejorna!
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Thunderbolt skrev: Du har möjligtvis inte fått hem grejorna än? Skulle vara kul att att få en recension av grejorna!
Frågade samma sak längre upp i tråden.. ;) Dom är hemma men det fanns ingen vettig kamera att tillgå tydligen.. :doh:
kiimpan
För mycket laddtryck

Inlägg av kiimpan »

Johnny skrev:
Thunderbolt skrev: Du har möjligtvis inte fått hem grejorna än? Skulle vara kul att att få en recension av grejorna!
Frågade samma sak längre upp i tråden.. ;) Dom är hemma men det fanns ingen vettig kamera att tillgå tydligen.. :doh:

Jag ska försöka låna en kamera och ta kort på grejjerna under veckan!
haylakeracing
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av haylakeracing »

Man blir ju lite nyfiken på det där kittet, vore kul att veta om det är nåt att ha på en "bruksbil" som ska gå ett par hundra mil om året.

*edit* vet nämligen av en Nova med motor från en Van som skulle behöva lite extra knuff i maskin..
Bild
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Skulle en Garrett T76 turbo (76/85mm) kunnas användas på en 400 eller 455 Pontiac V8?
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Thunderbolt skrev:Skulle en Garrett T76 turbo (76/85mm) kunnas användas på en 400 eller 455 Pontiac V8?
vilken sug motor effekt snackar vi?
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Jens Gustavsson skrev:
Thunderbolt skrev:Skulle en Garrett T76 turbo (76/85mm) kunnas användas på en 400 eller 455 Pontiac V8?
vilken sug motor effekt snackar vi?
Vet inte riktigt, men motorn ser ut såhär idag (om vi tar 455), borr= 4.181" slag= 4.210. Topparna flödar ungefär 212/154 vid .500 i lyft och har 2.11" insug och 1.66" avgasventiler och har 98cc förbränningsrum, dock kan man få dessa toppar att flöda 240-250 vid .500 lyft (flödar ej mer med högre lyft med denna portning) på insugsidan och avgassidan kan man få att flöda 207 vid .500 lyft (218 vid .600) med hjälp av en 1.77" avgasventil och portning.
Kammen är Pontiac´s H.O kam 9779068 (fjärde uppifrån) med 1.5 vippor, vet ej hur bra den funkar med turbo och kan mycket väl tänka mig att byta ut den till någon som passar bättre. :thumbright:
Pontiac GTO -05
mrgasser
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av mrgasser »

tja...

blev det nå bilder på det där kittet? :)

tänkte beställa ett själv.

annars kanske nån som vet nåt kan ge mig tips på lämpliga, billiga turbos till en 283a? (4.6liter)

mvh :D
Nova -63 2dr HT 283cui, TH350, 8 3/4",
volvo 740 bromsar fram, polyuretanbussningar

Impala -64

164 -69
Skriv svar