B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mhr144 skrev:varför inte bygga på bottenradien på avgas? det är väl ändå där problemet är. nu påminner det om en b23 avgas.


Ja tänkte mej att avgas ska få va såhär som det är innan ja gör
något mer drastiskt där.. Jens kan säkert bygga lite med modell
lera där i radien för att testa hur mkt de ger..

De skulle vara helt svetsbart där i radien annars.. Så tack för ett
bra tips.. :)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jäkla kul det här ska bli intressant vad den flöder. började på med en topp förra vintern som skulle bli lite värre än den förra jag gjorde tyvärr blev det punka :(

en bild på den
Bild
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mhr144 skrev:jäkla kul det här ska bli intressant vad den flöder. började på med en topp förra vintern som skulle bli lite värre än den förra jag gjorde tyvärr blev det punka :(
Synd de vart punka.. :(

Du har slipat mer i ytter radien än vad ja gjort.. Tänkte att man
skulle få en bra siffra på var bara rest avgas ger i förhållande till
vanligt utblås så att säga.. Den resningen du gjort ser maffig ut
på insugett.. :)

Jävligtkul du la upp bilden på den.. :) Ja tror att ung centrum
som ja lagt e max tyvär.. :( De går därimot bredda kanalen
till ca 44mm utan problem.. Då är man ca 1mm från pinbulthålet
för toppdragningen.. :twisted:

Därimot svetsingen av insug är guld värd för att kunna Dporta
insug kanalen och ändå kunna göra en kanal som är ca 41mm
bred som minst.. Det är där ja tror man tjänar flöde.. Men kan
ju ha redigt fel med.. Vid ventilen är kanalen 44mm.. en bit ner
43mm bred..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Kommit fram till att det ska satsas på sprut till den
nya special toppen..
Dock blir första toppen ja gör osvetsad med ca 38.5
mm bred kanal lätt D portad med rest insug..

Det blir 48mm tws spjällhus från kg trimning..
Förgasare funkar inte i 35-40 graders vinkel
och ja vill inte ha nåre onödiga böjar..

Dubbla spridare eller inte..?
Vad är bäst för högsta effekten..?
Billigare lär de iaf vara få tag i
spridare som räcker..?
Sen blir de långa twm trattar..

115mm..

Vilket sprut skulle passa..?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

du om nån borde väl kunna göra egna spjällhus?
ska du åka sugmotor nu eller?
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mhr144 skrev:du om nån borde väl kunna göra egna spjällhus?
ska du åka sugmotor nu eller?


Iofs.. Man skulle ju kunna svarva dom separata ur 60mm
aluminium stång..

Vi har masser me 60 eller om de e 65mm stång som är borrade/felkörda.. Går ett sneborrat 10mm hål nästa
rakt igenom do de e ganska odugligt material..
Om man inte ska gör grova spjällhus.. ;) Kanske
köra 50mm spjäll om materialet är 65mm utvändigt..
Det är sånt "skrot" material mina wastar är gjorda av
i min andra tråd..


Sen kopiera/ta lite saker från tex Dellorto 40mm..
Göra om spjällaxlar lite (Slitsa lite större spår) och "låna"
lager o tätningar o spjäll synk justeringen.. Göra nya
spjäll av tex rostfri plåt..

Har för mej det är 90mm mellan hålen i 40ornas spjällhus..

Va kan de ta tro.. 30-40 timmar..? :lol:

Ska skissa lite på det.. Värkar roande..
Har dock endel annat man borde göra färdigt innan...

vippor brygga och en hel topp som går att andvända..
Sen är ju inte motorn man tänkt andvända klar heller..
Mkt jobb..

Haft fullt upp dom senaste dagarena med mitt nya bilköp.. :)
E320 kombi.. Sitter riktigt fjutt avgas på den.. :evil:
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

betydligt kortare tid o roligare än att stå på jobbet o tjäna ihop 8000:-
jag köpte 8x16mm tätade kulager på en hobbybutik (rc-bilar o sånt) 25:-st. spjäll o axlar var heller inga problem o fixa, men hur jag gjorde dem kan jag ta via pm eller annan tråd.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mhr144 skrev:betydligt kortare tid o roligare än att stå på jobbet o tjäna ihop 8000:-
jag köpte 8x16mm tätade kulager på en hobbybutik (rc-bilar o sånt) 25:-st. spjäll o axlar var heller inga problem o fixa, men hur jag gjorde dem kan jag ta via pm eller annan tråd.


Du kan mejla bilder.. Adda mej på msn om du vill.. :)
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

fränt projekt
ett litet inlägg i svets debatten (är pappers svetsare)
jobbar som inhyrd för metso power på tryckkärl och sodapannor.

skulle föredra pinne på dessa jobb.
det som bubblar upp ur gjutgodset är oftast skit och olja och grafit och då vill det gärna bli bara porer med maggen.

slipar du med rondell så smetar man ut grafiten på ytorna så blire inge bra (bindfel)grafiten hamnar som en buffert mellen svetsen och godset.

skärande bearbetning är att föredra. man kan även värma ur lite av grafiten med gas och sen borsta undan och avsluta med lite fil.

problemet brukar inte vara att svetsen inte håller utan att godset runt om spricker när svetsen drar i hop sig när det kallnar.
det brukar bli mickrosprickor i värmezonen utanför.
därför brukar man hammra svetsen innan den kallnar för att driva ut spänningen, det ska hammras rejält. :thumbright:
gärna med en tryckluftsdriven mejselhammare.

gjutstål brukar gå bättre att svetsa (lite segare och flexiblare) och ett litet indikationstest är att gjutstål blir det spåna av om man skaver en kant med exv en vass huggmejsel, är det gjutjärn blir det inte det.
har man ingen aning vad det är för material man donar med eller det man så smart tänkt ut inte funkade :doh: så prova att köra med en bland/övergångs pinne för rostfritt/svartstål.

ett litet tips till.

ser du en kille som har namnet inspecta på kroppen och syslar med inspektion av svetsar å sånt, försök smyga av honom penetrerande färg och den vita indikatorfärgen. (spray burkar)

röd penetrant som sprutas på, låt dra i 20 min torkas bort helt, sen på med den vita indikatorfärgen, allt vad sprickor och porer kryper fram i en illa omtyckt röd färg... men man vet iaf...

slagg och annan skit som penetranten kan krypa under ska givetvis bort så man slipper jaga obefintliga sprickor

funkar på alla material som kan vara av intresse innom bilhobbyn.

pssst.
dom brukar ha en liten go ultraljuds testare å för att mäta godstjocklekar...... bara ett litet 10mm huvud. tror att den även klarar när gods ligger mot gods.
(dom kollar ju våra kompoundrör som är svart med ytterskal av rostfritt)


det är kul att svetsa :wink:
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra inlägg jos4561
:thumbright:
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

det lilla man kan lite mer om kan man dela med sig av tycker jag :D
följer ditt exempel jens :thumbright:
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

hur går det på den här fronten? väntar ivrigt på ett flödesdiagram. :wink:
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ingen topp i sävar än :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Örnen har inte landat än.. :doh:

Dock är de nog inte så långt kvar tills de ska dimpa
ner en järnklump i brevlådan, hoppas den e stadig.. :lol:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:hur går det på den här fronten? väntar ivrigt på ett flödesdiagram. :wink:


Borde hinna få iväg den i början av veckan.. :)
Skriv svar