tryck funderingar
mellan turbo & insug är det inte samma tryck heller, säkert inte i oljesystemet heller, men i stort sett samma
genom intercooler t.ex. tappar man normalt 1 hekto (0,1bar) eller kanske som nån nyss här på forumet 0,4 bar, det beror självklart på hur mycket man laddar oxå
oljesystemet är ju inte slutet så där får man nog räkna med högst tryck ut ur pumpen sedan lägre ju längre bort
varför undrar du?
detta med pascals regel vilken jag inte har koll på nu, det kanske bara funkar på ett slutet system? trycker du in 2 bar i ett hjul/däck så är det ju 2 kilos tryck på varje kvadratcentimeter sedan.. eftersom trycket fördelar sig jämt över hela volymen
det gör det ju även i de system vi pratat om om man inte släpper ut det någonstans och slutar tillföra mer tryck
men i dessa fall både tillför man mer & släpper ut, då kan det ju inte vara lika fördelat överallt
genom intercooler t.ex. tappar man normalt 1 hekto (0,1bar) eller kanske som nån nyss här på forumet 0,4 bar, det beror självklart på hur mycket man laddar oxå
oljesystemet är ju inte slutet så där får man nog räkna med högst tryck ut ur pumpen sedan lägre ju längre bort
varför undrar du?

detta med pascals regel vilken jag inte har koll på nu, det kanske bara funkar på ett slutet system? trycker du in 2 bar i ett hjul/däck så är det ju 2 kilos tryck på varje kvadratcentimeter sedan.. eftersom trycket fördelar sig jämt över hela volymen
det gör det ju även i de system vi pratat om om man inte släpper ut det någonstans och slutar tillföra mer tryck
men i dessa fall både tillför man mer & släpper ut, då kan det ju inte vara lika fördelat överallt
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 744
- Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
- Ort: Skellefteå