tryck funderingar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

men hur blir det på insugssidan av turbon? blir det samma tryck hela vägen in till cyllindrarna?

och hur blir det med oljesystemet blir det samma tryck i hela systemet?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

mellan turbo & insug är det inte samma tryck heller, säkert inte i oljesystemet heller, men i stort sett samma
genom intercooler t.ex. tappar man normalt 1 hekto (0,1bar) eller kanske som nån nyss här på forumet 0,4 bar, det beror självklart på hur mycket man laddar oxå
oljesystemet är ju inte slutet så där får man nog räkna med högst tryck ut ur pumpen sedan lägre ju längre bort
varför undrar du? :)
detta med pascals regel vilken jag inte har koll på nu, det kanske bara funkar på ett slutet system? trycker du in 2 bar i ett hjul/däck så är det ju 2 kilos tryck på varje kvadratcentimeter sedan.. eftersom trycket fördelar sig jämt över hela volymen
det gör det ju även i de system vi pratat om om man inte släpper ut det någonstans och slutar tillföra mer tryck
men i dessa fall både tillför man mer & släpper ut, då kan det ju inte vara lika fördelat överallt
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

undrar bara om det blir samma tryck i ett olje/turbo system?
för det borde ju inte bli det i och med att rörens area ändrar på sig? :doh:
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

eller är det sån liten tryck skilnad så man inte räkna med den?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

vwjohan skrev:eller är det sån liten tryck skilnad så man inte räkna med den?
om man ska göra en docktorsavhandling i ämnet är det säkert viktigt!
annars finns det mer basala problem att tampas med :wink:
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

men dét är väll inte samma tryck hela vägen från turbon till cyllinder :P
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

jo,när motorn inte är i gång! :)

annars måste man mäta för att veta tryckfallet exakt!
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

så om man har 1 bars ladd så är det mer eller minder längs vägen till cyllindrarna?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vwjohan skrev:så om man har 1 bars ladd så är det mer eller minder längs vägen till cyllindrarna?
nä då skulle man inte behöva ängna sig åt portning o annan flödesförbättring :wink:
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

:P men hur blir det i toppens kanaler blir trycket högre där?
med tanke på mindre area?
Senast redigerad av vwjohan den sön sep 23, 2007 10:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vwjohan skrev::P men hur blir det i toppens kanaler blir trycket högre där?
nä, möjligen vid en ingåendepuls o stängd ventil.
driver du med oss? :)
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

mhr144 skrev:
vwjohan skrev::P men hur blir det i toppens kanaler blir trycket högre där?
nä, möjligen vid en ingåendepuls o stängd ventil.
driver du med oss? :)
nää
är grön på det med turbo o allt vad det innebär
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

för det jag tänkte på var ju att det blir högre tryck när t.ex oljan kommer till en trång passage då borde det bli lika för, luften från en turbo?
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

inte för att vara otrevlig, men visst har du fått svar på din fråga?
Old volvos never die, they just go faster!
vwjohan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: fre sep 14, 2007 6:33 pm

Inlägg av vwjohan »

kanske:Pär lite trög...vill bara gadera mig :P
Skriv svar