tryck funderingar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
vwjohan
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vwjohan »

JoBy skrev:
vwjohan skrev:vad är en hydraulisk strypning då?
där drar ma ju ner på arean vilket ger ett högre tryck på ena sidan

Om du har ett grovt rör som blir smalt och sedan grovt igen. Då är det en strypning där det är smalt.

Om du inte har något flöde i röret så är det samma tryck i hela röret.

Med en pump så kan du trycka in ett flöde i röret och det är naturligtvis samma flöde i hela röret.

Om det är ett stort flöde så blir det trångt i strypningen så ger det en tryckförändring. Det blir ett lägre tryck i det grova röret efter strypningen än det är i det grova röret före strypningen.

Dom två lika grova rördelarna har alltså olika tryck för att det är en tryckförändring mellan dom.
alltså är det lika i ett oljesystem att det inte är samma tryck?
men rent teoretisk sätt är det väll olika tryck i turbo systemet t.ex i topplocket där det är små kanaler där borde ju trycket vara högre?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du läser ju inte ens vad man skriver.. :thumbdown:
lär dig först hur en sugmotor fungerar..
vwjohan
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vwjohan »

larsat skrev:du läser ju inte ens vad man skriver.. :thumbdown:
lär dig först hur en sugmotor fungerar..
ber om ursäkt om jag inte har läst allt riktigt noga..skall läsa igenm allt!

vanliga otto motorn kan jag men inte vad det gäller tryck m.m. och turbo...

:!:
vwjohan
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vwjohan »

JoBy skrev:Om vi bortser från andra förluster, som friktion och sådant, blir det statiska trycket lägre i det mindre röret eftersom hastighetern är högre. Det är även därför duschdrapperiet vill åka in i duschen när man sätter på vattnet.

Det blir alltså INTE högre tryck i det mindre röret.
så det statiska trycker är det samma men det är inte samma tryck ändå :P :doh: :?: :idea:
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vet du vad tryck är igentligen :roll:
vwjohan
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vwjohan »

kraft per ytenhet :roll:
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Du påstår hela tiden att trycket blir högre om röret blir mindre ... Så har det aldrig varit och kommer aldrig att bli ...

Trycket bildas i pumpen eller i turbon (som är en luft pump). Därefter kan trycket bara bli lägre och lägre. Om det är ett smalt rör sjunker trycket fortare. Är det högre flöde så sjunker trycket fortare.

Det är bara om det inte finns något flöde som trycket blir lika överallt.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vwjohan »

ok!

men hur blir det med en högtrycks tvätt där får du ju det höga trycket av den lilla öppningen på munstycket tar man bort munstycket så tappar man allt tryck även om pumpen är igång?

så oljetrycket där man har oljetrycksgivaren är uppmät just på det stället så den börjar varna om tyrycket blir för lågt..alltså det angivna trycket är uppmätt på ett vis ställe i oljesystemet?

tänker kanske lite knas :hihi:

tack skall ni ha för hjälpen!
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

utan den lilla strypningen så får du ju inget tryck alls, samma tryck per cm2 (bar) i hela slangen från pump till munstycke, och efter den lilla strypningen har du tappat allt tryck, för inte stiger väl barometern till 100bar när du startar tvätten :wink: lite väl överdrivet men men
vwjohan
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vwjohan »

Känner mig så dum..men jag fattar inte :P

högtrycks tvätten där förlorar man allt tryck såfort man tar bort munstycket..som har en liten area..alltså gör musntycket så trycket stiger.

men i ett slutet system så är det ju inte samma tryck överallt så som i turbo systemet då kan det omöjligt va samma tryck?
alltså kommer trycket att stiga när det kommer till ett mindre rör?

eller tänker jag fel!?
är grön på allt det med tryck!
tack för att ni hjälper mig:P

:pale: :roll: :doh: :doh:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tycker inte detta stämmer..
jag tror det är samma tryck i hela systemet från pump till munstycke och att pumpen jobbar tills det är 100 bar t.ex. sen stängs av tills trycket har sjunkit lite sen jobbar upp det igen, precis som en tryckluftskompressor..
alternativt så har man en tank som fylls med vatten av någon flottör/ventil som håller jämn nivå & sedan jobbar pumpen konstant & viss del leds i en returledning tillbaka till tanken genom en tryckregulator precis som i ett bränslesystem med spridare
sen vad man har för storlek på munstycket spelar ingen roll mer än att har man för stort så blir det så mycket flöde ut att pumpen inte klarar av att hålla trycket
det tycker iaf jag verkar logiskt...... utan att veta vad som är rätt & fel :)
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

vwjohan, ja du tänker fel ...

Om vi prövar så här då ... Har du använt en vanlig cykelpump någon gång?

Bild

Om du bara pumpar så blir det inget tryck, det bara blåser lite ur det lilla hålet. Om du sätter tummen för hålet och provar, då blir det lite tryck.

Är du med så långt?
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

larsat skrev:tycker inte detta stämmer..
jag tror det är samma tryck i hela systemet från pump till munstycke och att pumpen jobbar tills det är 100 bar t.ex. sen stängs av tills trycket har sjunkit lite sen jobbar upp det igen, precis som en tryckluftskompressor..
alternativt så har man en tank som fylls med vatten av någon flottör/ventil som håller jämn nivå & sedan jobbar pumpen konstant & viss del leds i en returledning tillbaka till tanken genom en tryckregulator precis som i ett bränslesystem med spridare
sen vad man har för storlek på munstycket spelar ingen roll mer än att har man för stort så blir det så mycket flöde ut att pumpen inte klarar av att hålla trycket
det tycker iaf jag verkar logiskt...... utan att veta vad som är rätt & fel :)
:D hur just tvätten var konstruerad vet jag inte eller tänkte på men i den del i systemt det är tryck är det samma, jaja överdrev lite väl men menade att utan stypning får man inget tryck.
vwjohan
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vwjohan »

JoBy skrev:vwjohan, ja du tänker fel ...

Bild

Om du bara pumpar så blir det inget tryck, det bara blåser lite ur det lilla hålet. Om du sätter tummen för hålet och provar, då blir det lite tryck.

Är du med så långt?

japp :lol:
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

vwjohan skrev:
JoBy skrev:vwjohan, ja du tänker fel ...

Bild

Är du med så långt?

japp :lol:
Ok, Då är tummen som munstycket på högtryckstvätten. Det är inte tummen som ger trycket, men det behövs en flödesbroms för att pumpen ska ge ett tryck, annars blir det bara ett flöde.
Skriv svar