Val av turbo för V8
- Chrysler_Matte
- Lite mer laddtryck
Val av turbo för V8
Har bestämmt mig för att skaffa en Chrysler 318 (5.2L) att renovera och överladda med en singel turbo.
Siktar på att hamna på runt 400-550hk, men jag stirrar mig inte blind på siffrorna och bilen ska användas på gatan, men även kunna användas på stripp några få gånger per säsong för att se vad grejerna går för.
Så vilken turbo är lämplig för mitt ända mål?
Har kollat runt en del både på Holset HX55 och Garrett GT42/45 dock har jag inte fått nån klarhet i vad man bör satsa på därav kom denna tråd till.
Siktar på att hamna på runt 400-550hk, men jag stirrar mig inte blind på siffrorna och bilen ska användas på gatan, men även kunna användas på stripp några få gånger per säsong för att se vad grejerna går för.
Har kollat runt en del både på Holset HX55 och Garrett GT42/45 dock har jag inte fått nån klarhet i vad man bör satsa på därav kom denna tråd till.
//Mathias
-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
- Chrysler_Matte
- Lite mer laddtryck
Ingen som har något att säga om det här bygget?
ALLT mottages, såväl komentarer i alla former som råd och tipps!
ALLT mottages, såväl komentarer i alla former som råd och tipps!
Senast redigerad av Chrysler_Matte den ons okt 03, 2007 10:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
//Mathias
Re: Val av turbo för V8
Jag är ingen expert på turboval men HX60 känns väl lite onödigt stor till det användningsområdet och önskad effekt.Chrysler_Matte skrev:Har bestämmt mig för att skaffa en Chrysler 318 (5.2L) att renovera och överladda med en singel turbo.
Skulle tro att HX55 blir perfekt i både storlek och pris.
Finns ju även lite olika varianter på HX55.
Föresten så en motor på över 5l sätter man kanske inte på en turbo för att få ur 400hk.Det blir som att åka 500cui med en Strombergsförgasare.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Re: Val av turbo för V8
hur är motorn byggd i övrigt?Chrysler_Matte skrev:Har bestämmt mig för att skaffa en Chrysler 318 (5.2L) att renovera och överladda med en singel turbo.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Chrysler_Matte
- Lite mer laddtryck
KackNalle: Ok, du kan inte ge lite mer info om den motorn?
Ska fundera lite på vad jag behöver innan jag ringer, tack för tippset iaf!
PS. Det är möjligtvis inte han som annonserar ett par mopar sb toppar på blocket?
Driddler: Det är väll lite så jag funderade på, det där med att HX60 blir förstort men att HX55 blir mer lagom.
Ok, nej det kan du ju ha rätt i. Antar att jag siktar för lågt. (?)
Men om vi säger så här då, ~500- ~600hk så stämmer siffrorna bättre iförhållande till verkligheten. Och effekten blir som den blir när bilen körts och finjusterats på rullande landsväg.
Jens: Motorn som ska överladdas är tyvärr inte inhandlad ännu, utan hittills forskar jag bara i ämnet för att få så mycket "kött på benen" som möjligt innan jag börjar med bygget på allvar.
Det ger ju samtidigt lite fördelar, eftersom att inget är inhandlat till bygget och då bör det heller inte gå åt speciellt mycket till spillo pga. att jag köpt på mig fel delar i brist på kunskap.
Men jag har ialla fall tänkt mig en bottendel med ARP-bult,273ans smidda vev,kanske grövre stakar,nya lager,smidda kolvar,lämplig kam,stressborrade cylindrar (minsta över borr),grövre stötstänger.
Och toppen: 360 X el. J toppar, de har större förbrännings rum vilket bidrar till lägre komp som i detta fall är nödvändigt.
Det är också tänkt att det ska bli någon form av sprut på motorn, antingen TBI eller hembyggt EFI (MS/EDIS). Kanske går att göra på något annat sätt?
Lite grovt uppräknat, men kanske ger en liten bild av hur jag tänkt mig.
Behövs mer info, säg till så ska jag försöka ge ett bra svar.
Ska fundera lite på vad jag behöver innan jag ringer, tack för tippset iaf!
PS. Det är möjligtvis inte han som annonserar ett par mopar sb toppar på blocket?
Driddler: Det är väll lite så jag funderade på, det där med att HX60 blir förstort men att HX55 blir mer lagom.
Ok, nej det kan du ju ha rätt i. Antar att jag siktar för lågt. (?)
Men om vi säger så här då, ~500- ~600hk så stämmer siffrorna bättre iförhållande till verkligheten. Och effekten blir som den blir när bilen körts och finjusterats på rullande landsväg.
Jens: Motorn som ska överladdas är tyvärr inte inhandlad ännu, utan hittills forskar jag bara i ämnet för att få så mycket "kött på benen" som möjligt innan jag börjar med bygget på allvar.
Det ger ju samtidigt lite fördelar, eftersom att inget är inhandlat till bygget och då bör det heller inte gå åt speciellt mycket till spillo pga. att jag köpt på mig fel delar i brist på kunskap.
Men jag har ialla fall tänkt mig en bottendel med ARP-bult,273ans smidda vev,kanske grövre stakar,nya lager,smidda kolvar,lämplig kam,stressborrade cylindrar (minsta över borr),grövre stötstänger.
Och toppen: 360 X el. J toppar, de har större förbrännings rum vilket bidrar till lägre komp som i detta fall är nödvändigt.
Det är också tänkt att det ska bli någon form av sprut på motorn, antingen TBI eller hembyggt EFI (MS/EDIS). Kanske går att göra på något annat sätt?
Lite grovt uppräknat, men kanske ger en liten bild av hur jag tänkt mig.
Behövs mer info, säg till så ska jag försöka ge ett bra svar.
//Mathias
- Chrysler_Matte
- Lite mer laddtryck
Hittade annonsen på blocket, med de topparna till mopar sb du pratade om, KackNalle, och det är samma person så jag löste min egen fråga. Tack ändå!
http://www.blocket.se/vi/13135725.htm?ca=9_s
http://www.blocket.se/vi/13135725.htm?ca=9_s
//Mathias
- Chrysler_Matte
- Lite mer laddtryck
Motor-modell : Chrysler 318
Bottendel : 273 Smidd vev som har samma slag som 318. (resten=okänt ?)
Data på toppen : Ventilstorlek, flöde, duration/lyft på kamaxeln = Allt detta ännu okänt?
Grenrör : Hemma byggda turbo grenrör
Insug : (Okänt ?)
Effektmål : ca 500-600hk, spelar ingen roll om det bir något mindre eller något mer
Användningsområde : Gata och några få race på bana/per år.
Såg i ett forum som Mattias (om jag minns rätt?) hade sakapat att det bör vara skrivet så utförligt som möjligt om motorn vid frågor om val av turbo.
Försökte svara så ärligt och bra jag bara kunde. Den infon som står i förr-förra inlägget är jag inte helt 100 på dock.
Bottendel : 273 Smidd vev som har samma slag som 318. (resten=okänt ?)
Data på toppen : Ventilstorlek, flöde, duration/lyft på kamaxeln = Allt detta ännu okänt?
Grenrör : Hemma byggda turbo grenrör
Insug : (Okänt ?)
Effektmål : ca 500-600hk, spelar ingen roll om det bir något mindre eller något mer
Användningsområde : Gata och några få race på bana/per år.
Såg i ett forum som Mattias (om jag minns rätt?) hade sakapat att det bör vara skrivet så utförligt som möjligt om motorn vid frågor om val av turbo.
Försökte svara så ärligt och bra jag bara kunde. Den infon som står i förr-förra inlägget är jag inte helt 100 på dock.
//Mathias