
Bakgrundshistoria. (Lite mer bakgrund innan jag köpte bilen http://savarturbo.se/?sida=content/bilarna.php&bil=leif )
Byggde ett bra tag på min egen Audi 80 med Leifs bil som förebild, dock med en audi femma.
När det i princip "bara" var montering av delar kvar så sätter Leif ut bilen på annons.
Vid det här läget så hade jag ingen tanke på att köpa bilen, utan tyckte mer det var synd att Leif inte skulle ha kvar den.
Iaf så gick det några veckor och bilen var kvar, man blev ju mer och mer nyfiken så jag tänkte att jag skulle ringa, bara av ren nyfikenhet.
Efter ett trevligt samtal bestämde jag mig för att åka och titta på bilen, sagt och gjort. Tog bilen och styrde mot lycksele, väl där mötte jag Leif som bjöd på fika för att sedan bjuda in mig i garaget.
Fick gå runt och kika på alla finurliga lösningar på diverse saker men sen gjorde Leif något han inte skulle ha gjort...
Han startade bilen, det var liksom svårt att hålla masken då. Osäkerheten övergick till någon sorts egoism, inte skulle någon annan få köpa den här bilen! Den ska bli min!
Efter lite armbrytande (bildligt talat...) så skakade vi hand och jag lämnade lycksele för att komma tillbaka helgen därpå för att hämta pärlan!
Sen dess har det rullat på, första 5 veckorna var det rätt mycket skruvning.
Ett byte av växellåda
Ett motorlyft för att byta puckar på kopplingen
Ett motorbyte för ett vevlagersras
Men efter det har det varit ungefär lika mycket körning som mek vilket varit riktigt roligt!
Tyvärr har det inte riktigt stämt när det varit tidtagning så bästa tiden iår blev andra repan jag körde med tidtagning...
7.752/155km/h @ 201m
60fot 1.938
På blackrace i fällfors.
Men jag har haft en ruskigt rolig sommar iaf, träffat mycket nytt trevligt folk osv!
Men nog med bakgrundsinfo. Nu till vad som ska hända här framöver!
Bilen ställdes av förra helgen och ska nu besiktas, så motorbyte står närmast på schemat.
Men sen ska jag åtgärda dom två största svagheterna med bilen nu, kopplingen som slirar och bottendelen som är orginal.
Bottendelen hade jag tänkt bygga ihop enligt följande;
1,8liters block med oljesprut under kolvarna.
Smidda Kolbenschmidt kolvar (orginal Audi 20v turbo)
H-profil stakar av märket SCAT
Sen nya lager/ringar osv.
Kompet höjjs därmed från 7,x:1 till 9,2:1. Blir intressant och se hur det fungerar!
Sen kommer ett nytt grenrör byggas, inte för att det gamla fungerar dåligt utan för att det är helt slut, svetsat det två ggr i sommar men det fortsätter ändå att spricka.
Nytt singelspjäll insug.
Resten av motorns kringkomponenter kommer behållas som dom är idag.
Sen är det lite småpill som ska fixas, det lär visa sig med tiden.
Men inte nog med det, bilen ska hinnas luftas på isbanorna i vinter också!
Lite fler bilder

Motorn

Cockpiten
Provade även göra lite ringar...

http://www.garaget.org/video/uksjzpb6p6y9
Mvh Jocke Eriksson