tips/kritik angående b20 tunnelram-insug till mc-förgasare

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

tips/kritik angående b20 tunnelram-insug till mc-förgasare

Inlägg av T Fahlgren »

jag har påbörjat ett insug som ska gå över ventilkåpan och förmodligen ha en "tunnelramburk" mellan förgasare och topp.

några parametrar som kan vara värda att veta:
- f-kam.
- topp med 44/40mm ventiler,dubbla ventilfjädrar, flödar 171/142cfm+ vid 28tum, 14mm lyft.
- holset h2a
- 4st 40mm mikuni mc-förgasare

jag hade tänkt andvända motorn för att sladda och leva jävel om nätterna och kanske lite kvarts och åttondelmileslskörning. varva den till 7500rpm. alltså inte till någon bruksbil.

för att få lite överskådlighet på hur jag tänkt mig. :lol:
Bild
Bild

längden på röret mellan förgasaren och burken borde väll inte spela nån roll, det är längden och utformningen på röret mellan burk och topp som är de viktiga, det blir ju det som är själva "runnern"?
jag hade tänkt bygga det i vanligt svartstål och ha böjjar med måtten 48mm utv och 42mm inv och en 30mm lång rörstumt som konar till ca 50mm invändigt mot tunnelramburken.

ge nu kritik/tips om hur bränslefördelningen, flödet, avstämningen kommer bli! de är det jag vill optimera. :hihi:

kanske inte kommer fungera alls?
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

svårt att säga?

mellan motor och plenium så skulle jag gå på rör med ca 42,mm in dim (långa radien)utan coning, längd ca 15 cm.

pleniumen är viktig att utforna så soppan hittar ned till rätt cylinder, volymen är inte så kritisk.

rören till gasarna är som du säger inte så viktig.

gasarnas storlek blir dock gigantiska, då alla fyra gasarna matar alla cylindrar och hur det blir törs jag inte svara på men jag skulle int bli så förvånad om det skulle gå att bestycka in skapligt.

vad är det för gasare? cv modell som en SU? är nog bra.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

det är liknande modell som su, med spjäll och vacumtrottlar. dom gillar väll bättre om det är ett jämt flöde?

nu jag har några böjar med den korta radien som är 42mm invändigt. flänsen mot toppen är 20mm tjock. så i den kan jag göra en övergång från 42mm till 39-40mm som är är i toppen.

om jag skulle ha långradieböjar misstänker jag att plenumet kommer komma för högt upp så man inte kan få nån lutning på rören från förgasarna. om det skulle gå vore det ju helt klar bättre.

jag ska prova punkta ihop lite skrot i morgon och se hur det blir och utvärdera lite.
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

jens, har du provat att flöda en insugskanal med en 90graders böj?

skulle vara intressan att se om det blir nån försämring av flödet då luften måste ändra riktning. turbulensen borde ju bli värre då de mesta av luften kommer ligga efter kanalgolvet. :?
hoires
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

T Fahlgren skrev:jens, har du provat att flöda en insugskanal med en 90graders böj?

. :?
jag har haft en prototyp topp där jag satt en sån där kort 90graders rör och en 46mm ventil i bänken och den flöda inte så bra, mins inte siffran men typ 200cfm.

svängen är för tvär och med för höghastighet i innerradien.

:idea: du kanse kan sätta en 3 4cm raka mitt i böjen då hinner luften vila lite i svängen?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

T Fahlgren skrev: . turbulensen borde ju bli värre då de mesta av luften kommer ligga efter kanalgolvet. :?
jo det blir offtast så bättre att rikta luften lite upp mot taket.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

varför inte bara luta insuget svagt uppåt, stämma av hela längden mot ca 15 cm och sätta gasarna IR (independent runner) på andra sidan?

sånna gasare bruka ju sitta typ 45 grader lutade på hojar.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

Jens Gustavsson skrev: :idea: du kanse kan sätta en 3 4cm raka mitt i böjen då hinner luften vila lite i svängen?
det borde faktiskt gå att göra.
Jens Gustavsson skrev:varför inte bara luta insuget svagt uppåt, stämma av hela längden mot ca 15 cm och sätta gasarna IR (independent runner) på andra sidan?

sånna gasare bruka ju sitta typ 45 grader lutade på hojar.
tyvärr är dessa förgasare bara tänkta för en svag lutning, :( ungefär samma vinkel som jag ritade på bilden. om man kunde luta dem ca 45 grader kanske det skulle rymmas, men nu inkräktar avgasröret och turbon för mycket på den sidan så det går inte rymma förgasare och vettigt plenum.
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

fick en idé nu!

jag kanske rymmer förgasarna på högersidan om ventilkåpan (från förarplatsen sett). då kan jag ha en mycket större radie och mer raksträcka på insugsrören.
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

nu har jag klurat och mixtrat och fått två altenativ till som borde vara bättre än min första idé.

lite mer paintbilder. :) propotionerna stämmer inte riktigt, men man ser det som är svårt att förklara med ord.
Bild
det är altså ett 50mm långt rör efter böjen, mot kanalen.

de här altenativet borde vara bäst flödesmässigt? har inte kollat om det rymms än.
gör det nånting att luften måste byta riktning så mycket i plenumet?
Bild
hoires
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av johanedstrom »

tycker inte du ska bygga plenum efter förgasarna! vad är fördelen?

dåligt gasvar, bensin och luft separerar på vägen, 4x 40 spjäll = ett 80mm utan progrsesiv gas (blir kännslig på gasen) samt att låglasten blir nog svår och få till.. ? nakdelarna är många!
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

johanedstrom skrev:tycker inte du ska bygga plenum efter förgasarna! vad är fördelen?

dåligt gasvar, bensin och luft separerar på vägen, 4x 40 spjäll = ett 80mm utan progrsesiv gas (blir kännslig på gasen) samt att låglasten blir nog svår och få till.. ? nakdelarna är många!
det är ju att ge sig in på lite okänd mark kan man säga. :)

men det finns vissa fördelar med det. lättare att få rätt längd på insugsrören och inga spjäll i vägen, jag slipper flytta isär förgasarna och de bör räcka till mer effekt då förgarasarna blir "större".

hur det kommer funka vet jag inte, men det skulle vara intressant att prova.
hoires
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av johanedstrom »

jag tror ändå på att dela gasarna i mitten (2 och 2) och bara ha ett plenum är bättre, men jag förstår ju att det kan bli trångt mot turbon och downpipen..
E21 Turbo
Min bil!
Lutte
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Lutte »

T Fahlgren skrev:
johanedstrom skrev:tycker inte du ska bygga plenum efter förgasarna! vad är fördelen?

det är ju att ge sig in på lite okänd mark kan man säga. :)

men det finns vissa fördelar med det. lättare att få rätt längd på insugsrören och inga spjäll i vägen, jag slipper flytta isär förgasarna och de bör räcka till mer effekt då förgarasarna blir "större".

hur det kommer funka vet jag inte, men det skulle vara intressant att prova.
du kommer ju inte få problem med att förgasarna flödar för lite iaf kollade lite på nätet och dina mikuni flödar runt 200cfm. så vid en tryckanläggning så kommer dom räcka bra långt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

gillar sista skissen där man kan få gasarna i rätt vinkel lätt också :thumbright:

jag tvär gjorde ett test på mina mikuni 40 gasare från en R1 de flödade 255cfm/28"vatten och 216cfm/1.5" kvicksilver (mätstandard på amrekanska holly gasare)

de blir alltså som att ha en holley 850 på B20 8) (lågt tryckfall i gasarna :thumbright:

men då detta är mycket fina förgasare som likssom känner av flödet så blir risken att lyckas ändå relativt god enligt mig men det kan behövas en hel del munstycks tuningar och nålar.

sitter det acc pumpar på dina gasare? det kan behövas då volymen i pleniumen kan ställa till med ett tvärt snål lucka annars?

:idea: jag undrar inte om man skulle kunna kolla vid vilket undertryck som cv spjällen öppnar fult också sen beräkna hur mycket luft din motor suger och göra en grov skiss på om flödet är lämpligt?

Bild[/img]
Skriv svar