Freddes Zundapp, tuning pågår.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Man har inte så bra motoröra när det gäller 2-taktare upptäckte jag, har bestyckat upp en hel del nu och då vill den varva mer på fullgas, men när jag skulle stanna av motorn för o bestycka vidare så blev det pall i motorn... Tänkte direkt att jag snålkört och tuktat för mkt så den nypit men det visade sig att en magnet lossnat i svänghjulet! Ska leta rätt på ett fräscht svänghjul imorrn.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
coolt! mer effekt nu då den vill ha mer soppa
jag är lika dan, hör inte och fattar inte 2 taktare så bra
jag är lika dan, hör inte och fattar inte 2 taktare så bra
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
stövarn är här och tunar sin DT för fullt också, mycke nya speed parts 
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Nu är det helt tätt kring toppen men jag får inte skiten att gå riktigt bra alls på fullgas, går mkt bättre om man släpper upp till halv ungefär. Har 170 i munstycke nu, går sämre med 190 och går sämre med 150 och så har jag nålen sänkt max, höjer jag den går den dåligt på under halvgas. Kanske är att avgassystemet inte stämmer att jag inte får till den bättre.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Vad var setupen på motorn?
är cylindern portad något?
Samt körs det med nån bra expansionskammare?
Jag har juh Zündapp i ådrorna,men jag kan tyvärr inte säga exakt vilket munstycke som är bra.(det är för individuellt)
men enkelt är juh att skita i luftburken och använda handen som 'justerbart munstycke' då man gasar.
dör den på fullgas kan man testa lägga handen mot gasarn. och se om den vaknar till. då ska den ha mera soppa. men det kan även betyda att gashastigheten minskar så det inte kommer soppa längre.
På en rejsig Zündapp behöver man knappt nålen på förgasaren.
för stor förgasare brukar annars ge samma symptom. man får för lite varvtal att bygga gashastighet på om man har oportad cylinder till stor förgasare.
Lika om man har för högt motstånd i pipan.
jag vill minnas att jag hade 180 munstycke på min Bing 22, men det är massvis med år sedan.. (20 år)
Mvh
är cylindern portad något?
Samt körs det med nån bra expansionskammare?
Jag har juh Zündapp i ådrorna,men jag kan tyvärr inte säga exakt vilket munstycke som är bra.(det är för individuellt)
men enkelt är juh att skita i luftburken och använda handen som 'justerbart munstycke' då man gasar.
dör den på fullgas kan man testa lägga handen mot gasarn. och se om den vaknar till. då ska den ha mera soppa. men det kan även betyda att gashastigheten minskar så det inte kommer soppa längre.
På en rejsig Zündapp behöver man knappt nålen på förgasaren.
för stor förgasare brukar annars ge samma symptom. man får för lite varvtal att bygga gashastighet på om man har oportad cylinder till stor förgasare.
Lika om man har för högt motstånd i pipan.
jag vill minnas att jag hade 180 munstycke på min Bing 22, men det är massvis med år sedan.. (20 år)
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag lägger in en bild på freddes fräna zyndap


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
En gammal fin Mustang ! Fick plötsligt ett nostalgianfall

J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Det är en gammal zeta 70cc minitherm cyl, alltså ingen värsting alls. Cylinder höjd litegrann, avgas portad litegrann. Ombyggd Honda MT5 pipa (inga uträkningar), Supertherm topp. Har provat det där med att hålla för gasaren men det blir inge bättre. Kanske är att pipan inte är så bra, hur stort brukar röret ut från pipan vara invändigt ungefär? Eller så är det för stor förgasare för en dålig cylinder helt enkelt.Kadett4wd skrev:Vad var setupen på motorn?
är cylindern portad något?
Samt körs det med nån bra expansionskammare?
Mvh
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Har byggt om sista biten på pipan men jag vet inte om det blev nå bättre, tror jag ska prova en mindre förgasare.Snickarn skrev:Jag hade den pipan på en Sachs med Hondacylinder, den var inte bra. Sedan en pipa från Derby Senda mycket bättre.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kolla upp på Erlands sida om han har måtten kvar på sin pipa.
Sen är det bara å fila, sen strunta i å byta gasare.
Sen är det bara å fila, sen strunta i å byta gasare.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Ja men då behöver jag en sån cylinder (athena) för den här har pyttesmå spolkanaler och ingen boostport... men dom planerna fanns redan för ett nytt motorbygge..Kadett4wd skrev:Kolla upp på Erlands sida om han har måtten kvar på sin pipa.
Sen är det bara å fila, sen strunta i å byta gasare.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
på min gamla räser hade jag den där 70cc cylindern som såldes i Hobbexkatalogen.
lite rundare med solfjädertopp.(solfjädertoppen suger doch getpung)
jag hade casaltoppen som ger bättre förbränningsrum(hemi med squish)
Jag hade runt 190 grader på utblås och nånstans mellan 135-140 grader på spolportarna.
jag hade bara två st spolportar i den cylindern.
Med Bing22 med ett riktigt kort insug typ som Erland har så gick den som ett svin.
jag minns inte insugsdurationen men insuget var taget åt sidorna ca 2mm på var sida samt nedåt ca 2-3mm och sedan 4mm bort från kolven i underkant(jackad kanna som vi kallade det)
Kommer ihåg jag hade bara nån tiondel i squishspalt som frigång, det testades fram genom att öka när det 'skramlade' *S*
Som avgassystem hade jag en pipa från en Sachs 50cc cross som funkade kanon på min setup.
kommer inte ihåg måtten på den men headern började kona direkt uppe vid cylindern samt maxdiam på 'sugkonan' var alldeles under fotpinnarna.
Kanske till och med något framför fotpinnarna(casal moppe)
den konade ihop ganska tvärt och bekom fotpinnarna stack tryckkonan ut bara typ 1dm+ ljuddämparen som var kring 18mm invändigt.
Denna moppe gjorde 80-85km/h på tvåan och inte riktigt testat på trean, men den varvade ur iaf(i blött väder då vattnet kylde lite på cylindern). tordes aldrig ligga och pressa så länge då den ville värmenypa redan på 2an över 80 blås.
Cylindern var c klassad men jag körde med a klassning på kolven för att minska nypningarna.
Jag hade dessutom 1 hål på var sida om avgasporten borrad i kolven under kolvringen för ökad smörjning (1.5mm stora)
Avgaskanalen var tagen så den var bredare i överkant än underkant.
spolportarna portade jag med ett slipstift i sån där 'pressad karbid' eller vad de kallas.de går att forma som man vill
spolportarnas mynning in i cylindern var noga portmatchad mot vevhuset.
så även om man låser fast tanken vid att man måste ha minst 6 spolportar så går det att få rejäl skjuts i vanlig 2 portare.
Mvh
lite rundare med solfjädertopp.(solfjädertoppen suger doch getpung)
jag hade casaltoppen som ger bättre förbränningsrum(hemi med squish)
Jag hade runt 190 grader på utblås och nånstans mellan 135-140 grader på spolportarna.
jag hade bara två st spolportar i den cylindern.
Med Bing22 med ett riktigt kort insug typ som Erland har så gick den som ett svin.
jag minns inte insugsdurationen men insuget var taget åt sidorna ca 2mm på var sida samt nedåt ca 2-3mm och sedan 4mm bort från kolven i underkant(jackad kanna som vi kallade det)
Kommer ihåg jag hade bara nån tiondel i squishspalt som frigång, det testades fram genom att öka när det 'skramlade' *S*
Som avgassystem hade jag en pipa från en Sachs 50cc cross som funkade kanon på min setup.
kommer inte ihåg måtten på den men headern började kona direkt uppe vid cylindern samt maxdiam på 'sugkonan' var alldeles under fotpinnarna.
Kanske till och med något framför fotpinnarna(casal moppe)
den konade ihop ganska tvärt och bekom fotpinnarna stack tryckkonan ut bara typ 1dm+ ljuddämparen som var kring 18mm invändigt.
Denna moppe gjorde 80-85km/h på tvåan och inte riktigt testat på trean, men den varvade ur iaf(i blött väder då vattnet kylde lite på cylindern). tordes aldrig ligga och pressa så länge då den ville värmenypa redan på 2an över 80 blås.
Cylindern var c klassad men jag körde med a klassning på kolven för att minska nypningarna.
Jag hade dessutom 1 hål på var sida om avgasporten borrad i kolven under kolvringen för ökad smörjning (1.5mm stora)
Avgaskanalen var tagen så den var bredare i överkant än underkant.
spolportarna portade jag med ett slipstift i sån där 'pressad karbid' eller vad de kallas.de går att forma som man vill
spolportarnas mynning in i cylindern var noga portmatchad mot vevhuset.
så även om man låser fast tanken vid att man måste ha minst 6 spolportar så går det att få rejäl skjuts i vanlig 2 portare.
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ