Lätt rak6:a
Lätt rak6:a
Satt och skissade på ett framtida projekt.
Är inte så knusslig när det gäller märkestillhörighet och så. Älskar udda men bra(?!) motor/bil-kombinationer.
Amazon - Lancia twincam, BMW xx02 - Audi 20v, Opel Commodore - Boss 302 osv. osv. ja ni vet.
Men vad jag funderade på var det här med duglig raksexa med låg vikt. Vad väger t.ex. en motor från en BMW325i -89? Tips på motorer emottages gladeligen. Har en rätt udda kaross på lut som nästa projekt. Och det vore spännande med ban-anpassat chassie, och en vass och pigg sexa under locket.
Kikade lite på Alfa 3,0 24v men känner lite mer för en rak motor så här spontant.
Är inte så knusslig när det gäller märkestillhörighet och så. Älskar udda men bra(?!) motor/bil-kombinationer.
Amazon - Lancia twincam, BMW xx02 - Audi 20v, Opel Commodore - Boss 302 osv. osv. ja ni vet.
Men vad jag funderade på var det här med duglig raksexa med låg vikt. Vad väger t.ex. en motor från en BMW325i -89? Tips på motorer emottages gladeligen. Har en rätt udda kaross på lut som nästa projekt. Och det vore spännande med ban-anpassat chassie, och en vass och pigg sexa under locket.
Kikade lite på Alfa 3,0 24v men känner lite mer för en rak motor så här spontant.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
gm vortec rak sexa med alu block?
stor volym, kortslagig varvillig och med 4 ventils tecknik
stor volym, kortslagig varvillig och med 4 ventils tecknik

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
BMW M52B28, block av aluminium.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Den lät fsktiskt lite intressant. Har varit lite insnöad på BMW-motorerna. Men de moderna jänkejärnen är faktiskt inte helt otänkbara nu när jag funderar lite. Ska ringa och höra med Osby-skroten på måndag.Jens Gustavsson skrev:gm vortec rak sexa med alu block?
stor volym, kortslagig varvillig och med 4 ventils tecknik
BMW M52B28 och Volvo-sexan... jo fan, det skulle kunna tänkas
Fick tips på moroten som sitter i Omega 3000. Någon som har erfarenhet?
Okej, visste inget om vikt på motorn, bara att den är relativt kompakt.Magoo skrev:VR6 har gjutjärnsblock (tungt) å om det är 12v toppen så är flödet i toppen inte det bästa att ha som utgångsläge för mycket effekt.
Har du några flödessiffror eller liknande?
Jag har läst lite på amerikanska forum och nästan bara hört gott om motorerna när dom förses med överladdning, både med 12v och 24v-topparna.
Dessutom har den ett härligt ljud!
/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
tjena , problem , volvos 5 och 6 har inget bra för bränningsrum,
det har BMWs sexor men dera Alu block är skit , varmkör man så släpper gängorna i topp... så går det när man gjuter block av DDR valuta,
V6 är bra kort å fin vev, jag gillar jue Gjutjärns Block
det har BMWs sexor men dera Alu block är skit , varmkör man så släpper gängorna i topp... så går det när man gjuter block av DDR valuta,
V6 är bra kort å fin vev, jag gillar jue Gjutjärns Block

trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

vr6.Jckssn skrev:Okej, visste inget om vikt på motorn, bara att den är relativt kompakt.Magoo skrev:VR6 har gjutjärnsblock (tungt) å om det är 12v toppen så är flödet i toppen inte det bästa att ha som utgångsläge för mycket effekt.
Har du några flödessiffror eller liknande?
Jag har läst lite på amerikanska forum och nästan bara hört gott om motorerna när dom förses med överladdning, både med 12v och 24v-topparna.
Dessutom har den ett härligt ljud!
/Jocke
Ett forum att glutta i ang vr6.Där kan du nog finna info ang flödet..
http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=29
Edit:
glömde visst länken

There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har du forskat mer om denna motor?Jahkov skrev:Den lät fsktiskt lite intressant. Har varit lite insnöad på BMW-motorerna. Men de moderna jänkejärnen är faktiskt inte helt otänkbara nu när jag funderar lite. Ska ringa och höra med Osby-skroten på måndag.Jens Gustavsson skrev:gm vortec rak sexa med alu block?
stor volym, kortslagig varvillig och med 4 ventils tecknik
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/