Lätt rak6:a

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Jahkov
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: fre jul 07, 2006 12:31 am
Ort: Tomelilla
Kontakt:

Lätt rak6:a

Inlägg av Jahkov »

Satt och skissade på ett framtida projekt.
Är inte så knusslig när det gäller märkestillhörighet och så. Älskar udda men bra(?!) motor/bil-kombinationer.
Amazon - Lancia twincam, BMW xx02 - Audi 20v, Opel Commodore - Boss 302 osv. osv. ja ni vet.
Men vad jag funderade på var det här med duglig raksexa med låg vikt. Vad väger t.ex. en motor från en BMW325i -89? Tips på motorer emottages gladeligen. Har en rätt udda kaross på lut som nästa projekt. Och det vore spännande med ban-anpassat chassie, och en vass och pigg sexa under locket.
Kikade lite på Alfa 3,0 24v men känner lite mer för en rak motor så här spontant.
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

raka 6an från volvo 960 är väll tämligen lätt? lika raka 6an från suprorna?
mycke trim finns det till supra motorn iaf, lite värre till 960n...
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

boosted_142 skrev:raka 6an från volvo 960 är väll tämligen lätt? lika raka 6an från suprorna?
mycke trim finns det till supra motorn iaf, lite värre till 960n...
Motorn från toyota supra är ingen lätt motor....tvärtom.....mycket gjutjärn...
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gm vortec rak sexa med alu block?

stor volym, kortslagig varvillig och med 4 ventils tecknik :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

BMW M52B28, block av aluminium.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jahkov
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: fre jul 07, 2006 12:31 am
Ort: Tomelilla
Kontakt:

Inlägg av Jahkov »

Jens Gustavsson skrev:gm vortec rak sexa med alu block?

stor volym, kortslagig varvillig och med 4 ventils tecknik :thumbright:
Den lät fsktiskt lite intressant. Har varit lite insnöad på BMW-motorerna. Men de moderna jänkejärnen är faktiskt inte helt otänkbara nu när jag funderar lite. Ska ringa och höra med Osby-skroten på måndag.

BMW M52B28 och Volvo-sexan... jo fan, det skulle kunna tänkas

Fick tips på moroten som sitter i Omega 3000. Någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Hur är det med vr6?

Det är en motor jag skulle vilja prova bygga på.
Slår vad en tjuga att det kommer en hel del byggen på den motorn i annat än vw i framtiden!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Inlägg av Magoo »

VR6 har gjutjärnsblock (tungt) å om det är 12v toppen så är flödet i toppen inte det bästa att ha som utgångsläge för mycket effekt.
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Magoo skrev:VR6 har gjutjärnsblock (tungt) å om det är 12v toppen så är flödet i toppen inte det bästa att ha som utgångsläge för mycket effekt.
Okej, visste inget om vikt på motorn, bara att den är relativt kompakt.

Har du några flödessiffror eller liknande?
Jag har läst lite på amerikanska forum och nästan bara hört gott om motorerna när dom förses med överladdning, både med 12v och 24v-topparna.
Dessutom har den ett härligt ljud!


/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

nissan rb26(?) motorerna, är de också gjutjärn? motorerna från nissan skyline alltså.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

tjena , problem , volvos 5 och 6 har inget bra för bränningsrum,

det har BMWs sexor men dera Alu block är skit , varmkör man så släpper gängorna i topp... så går det när man gjuter block av DDR valuta,

V6 är bra kort å fin vev, jag gillar jue Gjutjärns Block :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Inlägg av Magoo »

Jckssn skrev:
Magoo skrev:VR6 har gjutjärnsblock (tungt) å om det är 12v toppen så är flödet i toppen inte det bästa att ha som utgångsläge för mycket effekt.
Okej, visste inget om vikt på motorn, bara att den är relativt kompakt.

Har du några flödessiffror eller liknande?
Jag har läst lite på amerikanska forum och nästan bara hört gott om motorerna när dom förses med överladdning, både med 12v och 24v-topparna.
Dessutom har den ett härligt ljud!


/Jocke
vr6.
Ett forum att glutta i ang vr6.Där kan du nog finna info ang flödet..
http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=29

Edit:
glömde visst länken
:doh:
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jahkov skrev:
Fick tips på moroten som sitter i Omega 3000. Någon som har erfarenhet?
Aptungt block och om det är en 12V iaf, aptung topp = aptung motor. :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jahkov skrev:
Jens Gustavsson skrev:gm vortec rak sexa med alu block?

stor volym, kortslagig varvillig och med 4 ventils tecknik :thumbright:
Den lät fsktiskt lite intressant. Har varit lite insnöad på BMW-motorerna. Men de moderna jänkejärnen är faktiskt inte helt otänkbara nu när jag funderar lite. Ska ringa och höra med Osby-skroten på måndag.
har du forskat mer om denna motor?
Skriv svar