Stora spridare o lågt tryck eller små spridare o högt tryck?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Stora spridare o lågt tryck eller små spridare o högt tryck?

Inlägg av sabelström »

Som topic säger vad är bäst?

Innan hade jag B200F spridare o med orginal trycket på 2.5bar, hade täknt o köra med e85 så köpte en btr i stället.
Sen trimmade jag bilen o köpte 850T spridare.
För att det ska vara sama mängd bränsle som B200F spridarna ger på 2.5bar blev det endast 1.64bar med de ny spridarna.

Så nu undrar jag ska jag ha högt tryck o orginal spridarna eller lågt tryck o 850T spridarna? Har ej räknat ut hur högt trycket behöver vara på orginal spridarna om jag endast kör med E85 med med 850T så är det 3.32bar räknat på orginal bil o med bränsle förbrukning x1.2.

O nu när jag trimmat bilen bör den vell vilja ha mer soppa så jag bör vell öka trycket en aning då?

Här är motor receptet om det skulle behövas: :eclipsee_steering:
Blocket B230A,
Toppen lätt portad och planad 405-topp med större avgasventiler (rostfria) hårdare ventilfjädrar och alubrickor,
JT 4-2-1 extraktorgrenrör med 2,5" collector,
2,5" simon system med främre ljuddämpare,
H-Kam,
Sportluftfilter,
Insugsrör från B230F 87:a med delar från insugsrör B200F (360 GLT 85-89),
Sprutet från 360 GLT 85-89 motor B200F,
Spridare från 850t 302cc,
Bränsletryckregulator från Kl-Racing http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=693 ,
Bensin pump till 940Turbo från biltema art.nr 52-203
Den levererade följande vid 13,2volt (ca 7-8A)
2,6l/min +-0,1 vid 5bar
2,9l/min +-0,1 vid 3 bar,
Tank armatur med förpump från 244 87:a med B230F,
Elfläkt,
Tändstift NGK Racing B7ECS,
Högeffektständspole från biltema art.nr 53-403,
Tändmodul biltema art.nr 53-2600,
Fördelarlock förmodligen från biltema art.nr 56-056,
Rotor från Auto Experten,
Bränsle filter till 240, Volvo Original del från volvo,
Lambdasond från 240 87:a med B230F.
Tändkablar märke Volvo från Auto Experten,
Ställbart kamdrev
Bränsletryck: :lakrits:
Bensin: 1.64 Bar
50/50: 2.15 Bar
E85: 3.32 Bar
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Ingen som vet vad som är bäst?
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Alltså ...

B200F spridare, orginaltryck 2.5bar.

För att dom ska ge rätt med bränsle på en orginalmotor som körs på E85 behöver trycket höjas så att flödet ökar med 40%.

roten ur 1.4 = 2, alltså dubbla trycket, 5 bar.

Om dina siffror stämmer så är 850T spridarna 52% större än B200F spridarna. Dom är alltså bara något för stora och ett bättre val.
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Detta har jag gått efter sen har en mattematiker i lund räknat ut det ät mig, så jag har ingen aning om det stämmer, men just nu och under vintern kör jag med bara bensin, o räcker 1.64bar för att försörja den motor jag har, för det är ju uträknat om bilen vore original.

Här är värdena det är räknat på:
200F Spridare 0-280-150-734 Vid 2,5 Bar 200,2 cc/min Vid 3 Bar 219,3 cc/min

850T Spridare 0-280-150-785 Vid 3,93 Bar 310,0 cc/min Vid 3 Bar 270,9 cc/min

Och han räknade på E85 att det skulle dricka 1.2 mer, och inte 1.4 som du säger.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
J10
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör jun 26, 2004 7:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av J10 »

Rätt tryck till rätt spridare är väl en bra tumregel att försöka följa tycker jag.
Det finns oftast en anledning till att dom är specifierade för ett visst tryck.

Jag skulle ha försökt leta rätt på lagom stora spridare och kört på trycket dom är avsedda för istället för att försöka få till en bra kompromiss.
Alternativt kört spridarna bara rätt ut i luften och kikat på strålbilden så att man kan se ifall man är nära gränsen för vad som är acceptabelt.
Skriv svar