Tänkte berätta lite grann om mitt projekt.
Det är alltså en Opel Commodore Coupé av årsmodell 1969. Tidigare har jag kört med en 2,8 liters sexa (-75)
men ska byta till en c26ne, med andra ord en 2,6 liters sexa (CIH) från en -91 Opel Omega. Och den ska givetvis
turbokonverteras.
Motorbytet gör jag därför att 2,8:an har ett ogynsamt insug medans 2,6:ans insug är böjt över ventilkåpan
och har spjället på andra sidan motorn, Vilket ger mer plats för turbo.
Receptet ser i korta drag ut så här:
Motor: 2,6 l 6:a (som ska renoveras)
Styrsystem: Megasquirt I v.3.0
Turbo: Holset Hx40
Wastegate: HKS-kopia 50mm
Intercooler:????
drivmedel: E85
Bilder!

motorutrymmet med gamla 2,8:an

2,8:an lyfts ur



grenröret håller på att ta form

grenrör nästan färdigt, rör för wastegate kvar att göras

grenröret igen

wastegaten och turbon