Opel Commodore Coupé turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Sonny
Lite mer laddtryck

Opel Commodore Coupé turbo

Inlägg av Sonny »

Tja!

Tänkte berätta lite grann om mitt projekt.
Det är alltså en Opel Commodore Coupé av årsmodell 1969. Tidigare har jag kört med en 2,8 liters sexa (-75)
men ska byta till en c26ne, med andra ord en 2,6 liters sexa (CIH) från en -91 Opel Omega. Och den ska givetvis
turbokonverteras.
Motorbytet gör jag därför att 2,8:an har ett ogynsamt insug medans 2,6:ans insug är böjt över ventilkåpan
och har spjället på andra sidan motorn, Vilket ger mer plats för turbo.

Receptet ser i korta drag ut så här:

Motor: 2,6 l 6:a (som ska renoveras)
Styrsystem: Megasquirt I v.3.0
Turbo: Holset Hx40
Wastegate: HKS-kopia 50mm
Intercooler:????
drivmedel: E85

Bilder!

Bild
motorutrymmet med gamla 2,8:an

Bild
2,8:an lyfts ur

Bild

Bild

Bild
grenröret håller på att ta form

Bild
grenrör nästan färdigt, rör för wastegate kvar att göras

Bild
grenröret igen

Bild
wastegaten och turbon
stubben
För mycket laddtryck

Inlägg av stubben »

ser bra ut dedär. fräsch bil du hade
205 GTI med 405 mi16 motor tillsalu pris 2000kr
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Börjar vara många Rekord C/Commodore A-ägare här nu. :hihi:
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck

Inlägg av Mr Garrett »

Kul med fler gamla Opel i topptrim......! :thumbright:

Om 2.8:an är fräsch behöver du väl inte byta motor till 2.6:an då insug och sådant från 2.6:an ska vara bolt-on på 2.8:an.......!? :D
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Mr Garrett skrev:Kul med fler gamla Opel i topptrim......! :thumbright:

Om 2.8:an är fräsch behöver du väl inte byta motor till 2.6:an då insug och sådant från 2.6:an ska vara bolt-on på 2.8:an.......!? :D
Hmm, nja?
Är det inte andra flänsar etc. på insug till 2,6-toppen?
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Cpt Tuttle skrev:
Mr Garrett skrev:Kul med fler gamla Opel i topptrim......! :thumbright:

Hmm, nja?
Är det inte andra flänsar etc. på insug till 2,6-toppen?
Det ska passa, åtminstonde på c30le och ne. Nog är det samma på gamla 2.8an tror jag då. Är däremot inte riktigt samma utformning på insugkanalerna på 2.6an, dom ska vara mer päronformade eller nåt, men vet då många som åker med det insuget på 3 liters motorerna osv. Ser ju ut att bli ett riktigt trevligt projekt det där, snyggt grenrör! :thumbright: Men är det inte lite hög komp i 2.6an? har ju nästan samma häst som 3 liters 156hk c30le och med 4 dec mindre volym, ska du i med några andra kolvar eller så?
Användarvisningsbild
Sonny
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sonny »

insuget passar inte helt bolt-on, samma avstånd mellan portarna och så. Men 2,8:ans topp skiljer sig lite från c26ne dels så sitter spridarna i toppen vilket gör att insugsportarna och avgasportarna ligger i linje med varandra medans de ligger förskjutna på alla andra sexor (med ett par undantag) . Därför är flänsarna något olika som Cpt Tuttle påpekade.

Den andra skillnaden är som j0jje skrev att det är olika utformning på portarna.

Jo kompressionen är väl i högsta laget, ligger på 9.2:1. Har väl inte tänkt ladda så mycket tills man har råd att köpa häftigare kolvar. Lite ladd måste väl originalkolvarna hålla för?
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck

Inlägg av Mr Garrett »

Ok, då har Opel utvecklat 6:an lite under alla dessa år...!!

Lägg gärna upp lite bilder på toppen så att vi får se skillnaden mellan 2.8:an och 2.6:an.

Kan du inte visa förbränningsrummens utformning oxå så får vi se om det finns något att förbättra där ?
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Sonny skrev:Jo kompressionen är väl i högsta laget, ligger på 9.2:1. Har väl inte tänkt ladda så mycket tills man har råd att köpa häftigare kolvar. Lite ladd måste väl originalkolvarna hålla för?
Har det för att Jojje kan det där ;) Har det också för att hans blockpackning gick före kolvarna när han körde med standardinälvor.

btw, fanns det inte cross-flow toppar till de sista årsmodellerna av omega 3000?
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

piraten skrev:
Sonny skrev:Jo kompressionen är väl i högsta laget, ligger på 9.2:1. Har väl inte tänkt ladda så mycket tills man har råd att köpa häftigare kolvar. Lite ladd måste väl originalkolvarna hålla för?
Har det för att Jojje kan det där ;) Har det också för att hans blockpackning gick före kolvarna när han körde med standardinälvor.

btw, fanns det inte cross-flow toppar till de sista årsmodellerna av omega 3000?
Blockpackningen gick inte av laddtrycket som låg på 1.1 som mest ungefär, utan för att pralle som provkörde, körde både på laddspärren och varvstoppen så det blev ett himla cylindertryck, hade inte hänt om jag kört! :) Men c30le är det bara 8.6:1 orginal, 9.2 borde gå ladda 0.7-0.8 safe om du har koll på spikningar och soppa och så.

Finns inga 12v crossflow men 24v har ju det så klart, men toppen passar inte på dom gamla blocken heller.
Användarvisningsbild
Sonny
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sonny »

Mr Garrett skrev:Ok, då har Opel utvecklat 6:an lite under alla dessa år...!!

Lägg gärna upp lite bilder på toppen så att vi får se skillnaden mellan 2.8:an och 2.6:an.

Kan du inte visa förbränningsrummens utformning oxå så får vi se om det finns något att förbättra där ?
Javisst kan jag fota topparna. Ska göra det nästa gång jag är i garaget. Bilder på förbränningsrummen kan jag också fixa när jag plockar isär motorn, tar gärna emot förbättringsförslag :)

j0jje skrev: Blockpackningen gick inte av laddtrycket som låg på 1.1 som mest ungefär, utan för att pralle som provkörde, körde både på laddspärren och varvstoppen så det blev ett himla cylindertryck, hade inte hänt om jag kört! :) Men c30le är det bara 8.6:1 orginal, 9.2 borde gå ladda 0.7-0.8 safe om du har koll på spikningar och soppa och så.

Finns inga 12v crossflow men 24v har ju det så klart, men toppen passar inte på dom gamla blocken heller.
0.7-0.8 safe säger du, jo det var väl där jag hade tänkt lägga mig.
Användarvisningsbild
Sonny
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sonny »

Monterade grenröret och började dra rör för wastegaten

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Passade på att fota topparna också

Bild

En topp från en 2.5E, ser likandan ut som en 2.8E (2.8:an stog så illa till för foto så denna fick agera modell istället)

Bild

2.6:ans topp

Avslutningsvis har jag en fråga om insuget...

Bild

...ska man behålla dual ram-spjället???
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Dom ser rätt annorlunda topparna på dom äldre maskinerna, kan slänga in en bild på min c30le

Bild

Ser ut som det är lättare att matchporta 2.6ans insug till c30le eller ne, bästa grunden är ju egentligen c30ne, större ventiler än c30le och bra grundeffekt 177hk, med lite portning, bra grenrör och fria andning lär man ju ha runt en 190hk grundhästar skulle jag tro, 0.8 på det så lär den ju gå rätt fint. är 9.0:1 i den har jag för mig.

Angående dual ram spjället så vet jag då inte, vet en kille som kör med det på en 3 liters kan länka till hans garaget http://www.garaget.org/?car=20882
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av johanedstrom »

jag hade nästan glömt hur snygga ben du har jojje.. :)
sorry OT..
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

johanedstrom skrev:jag hade nästan glömt hur snygga ben du har jojje.. :)
sorry OT..

WAXADE!!!!!! :shock:
har inga roliga bilar!;)
Skriv svar