Nybörjar svets.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Nybörjar svets.

Inlägg av Jens.L »

Hej

Jag har en 740 tic som måste rostlagas lite motorrummet samt lite här och var. Men jag äger ingen svets och lär därför köpa mig något. Va bör man köpa för svets om man aldrig svetsat förr?. Kollat på Biltema och Jula.

Funkar det bra att svetsa med sån där flusstråd?. Eller är det MIG med gasflaska som gäller?. Pengarna springer ju iväg också :?
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Köp en begagnad svets i prisklass kring 4000:- över 180 amp och 3-fas så har du en lämplig. Dock inget månster kring 400 amp dom är lite otympliga och går inte att ställa ned tillräckligt för tunplåt.

ESAB SMASHWELD 180 eller 250 är lämpliga finns ett par på blocket justnu.
stefan j fd cab
Forumsberoende

Inlägg av stefan j fd cab »

nja ska du bara svetsa i golvet dvs rostlaga och lära dig svetsa så duger en biltema eller en jula svets utmärkt
hoppa över flusstråden
men gasen är dyr det finns ju iof en del tuber till salu då och då men det är oftast 5 kilos som det dels kanske är lite gas kvar i eller så är det dags för provtryckning och då springer det iväg iaf men man kan ju ha tur också
skaffa istället en regulator för kolsyretub dvs en brandsläckare det funkar prima nu kommer jag inte ihåg exakta priser men jag skulle iaf få 3 st 10 kilos kolsyretuber för samma pris som en 5 kilos mison tub på järnia
Användarvisningsbild
VoLvoJonas
Lite mer laddtryck

Inlägg av VoLvoJonas »

satsa på en tre fasare! som innan nämt runt ca 180 amp! då har du svets i många år! å så är det bilplår som mest ska svetsas så är kolsyra suveränt! bra pris med!
Kör hellre volvo 164
Robin Karlsson
För lite laddtryck

Inlägg av Robin Karlsson »

köp inte biltema iaf ... ja köpte den dyraste på biltema med förhoppningrar om att då borde den ju iaf va ganska bra men den ä så värdelös så ja blir sugen på å slänga ut den å köra över den me bil :(
Användarvisningsbild
^MeTaNoLiC^
För mycket laddtryck

Inlägg av ^MeTaNoLiC^ »

jag går mot strömmen och säger att flusstråd funkar..
min värdelösa svets funkar nog t.o.m. bättre med flusstråd än med vanlig tråd + gas..
men man får räkna med att det blir djävulskt mycket sprut/stänk i närheten av svetsen..
No Victim - No Crime
Bild
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

Har en cemont 195 Ameperare, har totalt kostat mig ca 2000:- med nytt esab slangpaket samt ny trådrulle, köpte en ombyggd kolsyresläckare ca 1000:- till..

denna e helt underbar att svetsa med..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende

Inlägg av Jckssn »

cab skrev:nja ska du bara svetsa i golvet dvs rostlaga och lära dig svetsa så duger en biltema eller en jula svets utmärkt
hoppa över flusstråden
men gasen är dyr det finns ju iof en del tuber till salu då och då men det är oftast 5 kilos som det dels kanske är lite gas kvar i eller så är det dags för provtryckning och då springer det iväg iaf men man kan ju ha tur också
skaffa istället en regulator för kolsyretub dvs en brandsläckare det funkar prima nu kommer jag inte ihåg exakta priser men jag skulle iaf få 3 st 10 kilos kolsyretuber för samma pris som en 5 kilos mison tub på järnia
Bättre köpa en begagnad svets av kvalité, biltema i all ära. Men när man lär sig svetsa är det inte fel med lite kvalite i grejjerna.

Sen 5kgs tuber behövs väl inte trycktestas? Varje gång jag "fyllt" min har jag fått ny tub!

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Jag var och köpte en KENDE idag på Jula för 2295kr (kampanj) 150A.
Köpte turbotråd till den bara för att prova och jag måste säga att det är ren skit, precis som jag trodde. Fogarna känns mjuka och det stänker nått förebaskat runtikring och stålet man svetsar på blir kritvitt säkert 10-15cm bort.

Summan av kaddemumman, det fungerar men inte mer.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Är det något som behöver svetsat så kan jag nog hjälpa. Jag gör det gratis bara för att det är så kul.

Inte Alu. Det är både bögigt,och jag kan inte :hihi:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Jag sydde ihop ett par knäskålar åt en liiirare för ett tag sen .

Han blev helnöjd.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Skriv svar