Hej
Funderar på att skaffa dubbla oljekylare till mitt Vit 5a bygge, går det att montera 2 st orginal kylare paralellt eller seriellt?
mvh//Joakim
Dubbla oljekylare?
Dubbla oljekylare?
Bmw e36 sedan
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut
Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut
Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
Då blir det paralellt. Seriellt så får man högre flöde genom kylaren, alltså kortare tid för kylning. Men då har man ju 2kylare oljan passerar. Paralellt så är flödet lägre så det kyls under längre tid. Dock passerar oljan bara en kylare.Ersviken skrev:båda sätten går, jag skulle då sätta dem paralellt iaf.
Så det är nog samma skit igentligen. Säkert samma ut-temp.
mvh//Joakim
Bmw e36 sedan
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut
Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut
Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
- Fredriksson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 369
- Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
- Ort: Älvsbyn
Det funkar inte lika bra med en större oljekyl bara?
Jag skulle då satsa på en större oljekylare jag

Jag skulle då satsa på en större oljekylare jag

Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Visst är det så. Men de e billigare att lägga till en till orginal eftersom jagh ar en orginalkylare liggandes.ExtremeDriver skrev:Det funkar inte lika bra med en större oljekyl bara?![]()
Jag skulle då satsa på en större oljekylare jag
mvh/Joakim
Bmw e36 sedan
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut
Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut
Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
- Fredriksson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 369
- Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
- Ort: Älvsbyn
Jaha på så visTurbolag skrev:Visst är det så. Men de e billigare att lägga till en till orginal eftersom jagh ar en orginalkylare liggandes.ExtremeDriver skrev:Det funkar inte lika bra med en större oljekyl bara?![]()
Jag skulle då satsa på en större oljekylare jag
mvh/Joakim


Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Det går fint att montera dubbla, ska bara klargöra detta lite...
Det ger bäst kylverkan att montera i serie, eftersom oljan blir mer och mer turbulent ju längre sträcka den måste ta sig genom kylarna, vilket i sin tur gör att oljan avger mer värme till kylelementen.
Nackdelen med att montera i serie är att du får större tryckfall, blir det för mkt så är det ju inte lämpligt.
Monteras dom paralellt så måste du tänka på hur dom kopplas in för att få så jämn fördelning som möjligt av flödet mellan kylarna. ex.vis med Y-rör och dubbla slangar. det går åt mer slang att koppla dom paralellt också.
Så valet är inte självklart, frågan är vilket som blir mest lidande och vad ditt systems svaga punkt är.. ?
Det ger bäst kylverkan att montera i serie, eftersom oljan blir mer och mer turbulent ju längre sträcka den måste ta sig genom kylarna, vilket i sin tur gör att oljan avger mer värme till kylelementen.
Nackdelen med att montera i serie är att du får större tryckfall, blir det för mkt så är det ju inte lämpligt.
Monteras dom paralellt så måste du tänka på hur dom kopplas in för att få så jämn fördelning som möjligt av flödet mellan kylarna. ex.vis med Y-rör och dubbla slangar. det går åt mer slang att koppla dom paralellt också.
Så valet är inte självklart, frågan är vilket som blir mest lidande och vad ditt systems svaga punkt är.. ?
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon