Fiat uno 2,0 turbo (bromsad 452hk/505nm / kaross byte)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Fiat uno 2,0 turbo (bromsad 452hk/505nm / kaross byte)

Inlägg av Mattias J »

NU FUNKAR BILDERNA OXÅ :D

jag lägger upp ett projekt här tänkte jag :)

tack till,,,, jimmie möllerstedt... pelle nilsson... richard bengtsson...theis gay... dan alko...bennie svetsare..

det enda den här bilen handlar om är EFFEKT!! inget bling bling eller exklusiva lösningar.... destu mindre vikt å destu mer effekt är destu bättre...billigt ska det vara oxå!!... gärna så det blir näst intill okörbart :)

det hela började för nått år sen när jag köpte mig en uno turbo för en tusenlapp...som jag tänkte trimma lite å blåsa dörrarna av mkt dyrare bilar... villket jag gjorde oxå :D

efter ett tag tröttnade jag på att foten trillade igenom golvet hela tiden å skrapade i asfalten... jäkla rosthög tänkte jag ... å raggade tag i en annan kaross lite nyare som var nerplockad i beståndsdelar... i med motorn från den gammla å fläska på som satan igen :)

enda tills vevlagerna gick åt skogen å jag krökte vevstakarna å brände min rallycross koppling...
då raggade jag tag i en 2 liters 16v delta motor med kass växellåda... det gjorde iofs inget då jag tänkte köra med croma låda i vilket fall som helst...
gick bra med den motorn ett litet tag...sen pajjade oljepumpen å jag tröttnade på alla el fel i härvan... man kunnde lixom inte göra ett skit utan att den gick i nödläge...

då gick tankarna till den lite äldre varianten den sprängsäkra å lätt trimmade twincam motorn istället... raggade tag i en hel bil å tog isär hela motorn å inspekterade allt. å monterad nya lager packningar H-profils vevstakar mm mm ...kolvarna behöll jag orginal då vi bromsat över 415hk å 587nm i vrid på kompisens motor med orginal kolvarna på plats....

ihop med motorn i rappet... för att sedan krångla ner den i fiatens motorutrymme... när klockan slog halv 4 på morgonen så satt den där den skulle i rätt vinkel med sump å i sidled... även så att jag kunnde bygga ett eget växelreglage....

svetsade ihop ett gäng drivaxlar i rätt längd å smidde ihop ett växelreglage... polaren tittade in å smaska ihop elen... då körde jag med orginal sprutet och tändningen...på med en kkk turbo å lite annat lull lull.... wips den startade direkt... kopplade in 4st delta 16v spridare som extra komplement till orginal spridarna... nu banan skulle det ut å gasas... 3" sidepipe impade inte på grannarna direkt , med det sket jag i :) .. nu banan skulle jag skrämma livet ur alla subaru å skyline förare :)

efter en snabb inställning av soppan... ca 20min ... så körde jag in den i broms rummet... den lämmnade vid det tillfället 370hk och 434nm med lite strul att få soppan att räcka till.... glad i hågen körde man å fläska på gatorna ända tills man sköt ett tryckrör för 7 gången... då var turboraset ett faktum... men vad gjorde det igentligen... jag ska ju ändå ha MYCKET STÖRRE tänkte man :)

hem å rev ner skiten å nu har man bultat på en större snurra i storlek med en hx35a å 1000cc spridare å haltech sprut... nu ska det bromsas närmre 500hk är det tänkt iaf :)

lägger upp bilder från början till start ...

detta e gammalt trimm till 1301cc... 850R turbo ..fläskigare insug ..mm mm

Bild

första bilen... bromsade 215hk å 280nm med trasig motor på 1301cc å 8v

Bild

sprängde toppackningen vid 2,25kg i ladd å kokande bil :)

Bild

inte så farligt som jag först trott.....

Bild

turbon som jag bromsade med på 2litraren första gången med...1,9kg 370hk

Bild

vid denna tidpunkten så har 1301cc hittat ett nytt hem ... en något nyare fiat kaross... det är den jag använder mig utav idag oxå...
Ras...japp det kan man säga :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

byggde en distans till medbringaren inne vid lådan då en drivaxel var för kort när jag monterade 2liters motorn å låda

Bild

H-profilare....

Bild

Bild

kopplingen från helix autosport

Bild

Bild

bromspapper ....

Bild

Bild

bilder på hur hon ser ut nu med 2 litraren ... lite fixad i karossen med ny front

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

slänger in lite bilder på när det satt en 16v oxå ...å lite bilder på mitt nya insug.... å annat lull lull

manlig laddtrycksmätare :wink:

Bild

min instrumentpanel börjar bli klar......jag e fan ingen jävla sömerska iaf...det har jag kommit fram till :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

MOTOR....

croma 2 liters block genomgånget med nya lager å H-profil stakar...

toppen orginal ...men ska portas av mig själv... försedd med NA kammar funkar kanon...

stor intercooler från kl-racing

nuvarade turbo wx kebo... typ holset hx35:a

orginal grenrör och insug på... ajden skickar flänsar till mig i veckan :)

3" dp och avgas

2,5" tryckrör

4 puckad sinter lamel å helix tryckplatta

Haltech e6k

orginal tändning

1000cc spridare

trippla biltema 025 pumpar ska moteras efter catchtank... holley matarpump

E85 kommer det att mappas och bromsas med

sen e där en jädra massa smått pill :)

Mvh Matte
Senast redigerad av Mattias J den lör sep 18, 2010 7:04 pm, redigerad totalt 25 gång.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

viss bilder bögar sig så jag lägger upp lite annat jox :)

trattarna sticker inte upp i insuget och är ordentligt tilltagna....

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

ABSOLUT HAHAHA

Bild
PSIMotor.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

najs! får kika lite mer på den till våren tror jag, du härjar väl rätt bra i hbg väl?

du får hetsa jimmie att lägga ut lite bilder på hansas uno med ;) han e väl reggad här med?

/Rogge
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Ditt Uno projekt är fan bland det roligaste och fränaste man kan läsa om bland alla Sveriges budgetbyggen, stor fet tumme upp för kommande tokerier :thumbright: Nästan så att man blir lite sugen på att hinka ner en Fia TC i min äckel-42 hehe :hihi:
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

tack ska ni ha grabbar....

jo möller hänger här... men bara bakom kulisserna... vi får skrämma fram han...he he :hihi:

ska ragga tag i et gt40 eller hx40 med 60mm inducer e det tänkt... har ni nån liggandes så hör gärna av er....

tänkte jag skulle meka lite grenrör å soppasystem dom kommande veckorna iaf.... bilder kommer
PSIMotor.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

en liten bild på kompisens uno... flera av er har säkert sett den i spoilernytt (bilsport)

bästa tid 11,37sek

högsta toppfart 402m 206km/h ...

högsta toppfart 201m 165km/h

Bild
PSIMotor.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

lite mer bilder på henne.....

Bild

Bild

Bild

denna impar ju på brudarna :hihi: ...... NOT :doh:

Bild

nya mjuka däck :)

Bild

Mvh Matte
PSIMotor.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

följande bilder är ett av mina gammla projekt...

en 1301cc 8v... som är kapabel till MYCKET EFFEKT.... sålde den tyvärr nyss ...får hoppas att den nya ägaren utnyttjar den HÅRT!! det var det den byggdes för :hihi:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh matte
PSIMotor.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

idag har man ju fått lite gjort iaf...

handlat 2st 025 pumpar... smällt dit en ny TPS å justerat haltechet lite ...hade lite problem med att jag satt acc pumparna för högt i sprutet så hon dog till hela tiden när man försökte gasa upp henne snabbt... fetade på som fan med soppa...lite meck att hitta problemet men det löste ju sig till slut ... å nu går hon fint igen...

... snart dax för en provtur :D

tänkte kanske slänga upp en liten film så ni får höra hur hon hörs.... låter najs :hihi:
PSIMotor.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

025 pumpar, vilka är det?
Bild
Theis
För mycket laddtryck

Inlägg av Theis »

Jonas Ohlsson skrev:025 pumpar, vilka är det?

Biltemas värsta antar jag :hihi:
Theis Christiansen

Helsingborg

142 turbo

4.93s and 232km/h 1.14 60 fot @201m
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag förstog nästan det :D måste kolla upp det
Bild
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

japp... biltemas värsta :hihi:

nu sitter dom på plats iaf ... dragit om el å sånt kul idag.. drog krftigare sladdar till pumparna för att undvika strömfall mm mm
PSIMotor.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du får gärna provflöda bränslesystem om du har tid, är ju bra för både dig själv och oss att veta hur mycket det räcker till. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

mattias skrev:Du får gärna provflöda bränslesystem om du har tid, är ju bra för både dig själv och oss att veta hur mycket det räcker till. :)

det ska jag absolut göra.... det går ju snabbt...

men om man ska en liten snabb gissning så borde dom ju räcka till över 500hk iaf..

jag drog ett 16mm Y kors från tanken till pumparna... borrade upp kopplingen på tryck sidan vad det gick... har för mig det blev ca 9mm ut från pumparna... kör med 10mm Ykord som förgrenar pumparna till en 10mm mataledning fram till bränslebryggan... borrade även upp den idag så att den håller 10mm in... returen låter jag vara den räcker alldeles ypperligt skulle jag tro...

annars e det lite små pill å justering innan bromsning.. tar lite på vägen lite i rullarna

till min förfasa var inucern på turbon bara 52,5mm och avgas 65mm... :doh: ... måste ragga tag i större... ska ju över 500 strecket denna gången ju
PSIMotor.
Skriv svar