Lite frågor ang MegaSquirt.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Lite frågor ang MegaSquirt.

Inlägg av zajja »

Halloj, tänker sparar ihop pengar och byta ut k-jet mot ett MS istället...
Som jag har förstått det behövs det :
vattentempgivare
lufttempgivare
gasspjällpotentiometer
lambdasond
triggersignal

Då till frågorna, vattentemp och lambda vet jag vart ja kan skaffa.
Lufttempgivare ska gå att ta från 740 turbo va? (kommer förmodligen köpa 740T insug+ spridare)
kommer bara styra bränslet och läste runt lite på ms forumet och som jag förstod det kunde man då ta triggersignalen från minuspolen på tändspolen, stämmer det?
Gasspjällpotentiometer har jag dock ingen aning om vart man kan ta det ifrån/vart det ska sitta så det är en grejj jag behöver hjälp med.

Sen vart ska man köpa MS:et ifrån? (alltså rekomendation vartifrån man ska beställa det, har hittat diverse utländska sidor men tycker det är lite otydligt vad som består i kitten etc kan även vara mig det är fel på där dock ;) )
Sen är det något mer än detta som behövs? org soppapumparna bör väl räcka som sitter på nu eller?
läst något om mapsensor, måste sådan köpas lös eller ingår det i kitten (kanske olika?) och även behövs det någon btr eller är mapsensorn istället för btr:en?
Har en kille som kommer hjälpa mig att koppla in och programmera/mappa när jag skaffat allt.

Tacksam för hjälp.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

Jag köper mina kit på diyautotune.com .. betalar direkt med visakort så kommer grejerna typ en vecka efter =)


spjälllägesgivaren kan du hitta på volvo 850, några saabar osv. Om du kollar på boschnummret på givaren så ska det sluta på 001, den är en potentiometer!

Mappsensor ingår i kitet och löds in.
Allt annat har du rätt på redan ;)
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Okej, tack för hjälpen!
Lutar åt att beställa detta:
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... acdd183495
jag ska ju bara styra soppan så.
Som jag förstått det ska detta gå att andvända för mitt ändamål, är det "rätt" eller ska det vara någon annan? (vill bara vara säker :D )

Återigen tacksam för svar //glad amatör :lol:
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Fungerar utmärkt till att bara styra soppan med, men om du vill så kan du även styra tändningen med v2.2 :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Melkutt skrev:Fungerar utmärkt till att bara styra soppan med, men om du vill så kan du även styra tändningen med v2.2 :thumbright:
Okej då vet jag.
Jo jag vet att man kan styra tändningen med v2.2 men det är dyrare + att allt blir lite mer komplicerat, är bara student så pengar finns inte i överflöd och detta är mycket för att lära mig, ska ju bara sitta på en gammal 240tic ändå ju ;)
Tacksam för alla svar och nu så ska vi se om det inte går att få på MS på gammhärken i vinter :wink:
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Jag kommer förmodligen beställa ett ms1 v3 med extra koden.
Jag har fått hem 740turbo insuget och spridarna...
men vid gasspjället sitter det en svart en "dosa" med 3 stift och bosch nummret: 0 280 120 301 , liten fundersam över vad det är? (aldrig hållt på med insprutning förut:P)
Har även pratat med killen som kommer hjälpa mig att mappa bilen senare, han fick den spontana tanken: ska man inte ha någon luftmasse/mängdmätare eller behövs det bara lufttempgivare, vattentempgivare och spjällägesgivare samt en lambda?

Jag antar att soppatrycket ska vara 2,5bar om man har en 2,5bar mapsensor? , hur stort tryck är det i original systemet? tänkte om man måste ha en BTR eller inte.

Dem frågor jag har nu annars är jag med på noterna :P ( än så länge :roll: )
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Dosan du pratar om är spjäll läges givaren (tps).
Den går ej att använda till ett MS, köp en ifrån en 850 tex!

luftmasse/mängdmätare behövs ej..
Megasquirt använder sig av en mappsenor, TPS och lufttemp för att korrigera soppa mängden :idea:

Soppa trycket har inget att göra med mapsensorn.
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Melkutt skrev:Dosan du pratar om är spjäll läges givaren (tps).
Den går ej att använda till ett MS, köp en ifrån en 850 tex!

luftmasse/mängdmätare behövs ej..
Megasquirt använder sig av en mappsenor, TPS och lufttemp för att korrigera soppa mängden :idea:

Soppa trycket har inget att göra med mapsensorn.
Okej, tack för den infon!
Hur högt ska soppatrycket vara då?
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Vad jag vet så skall det vara 3.0 bar, men endel påstår att det är 2.5 bar.
Kollade i "HAYNES-Data book" nu och där står det 2.9bar :scratch:

Jag blir inte klok på vad det är för tryck :doh:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

Inlägg av vesslan »

måste fråga, går det ett använde 740 GLT 16v spjällläges givare från 3" spjället???
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Nej..

Det är bara en sk AV/PÅ altså en så bara ger utslag när du håller full gas..
Du behöver en linjär som ändra resistansen i samma tackt som du gasar.

Man kan generelt säga att alla nyare bilare har en linjär TPS, det beror på att allt fler biltillverkare använder ett mapp baserat system.
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

Inlägg av vesslan »

ok ok, så till exmpel 850 GLT???
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Precis.
001 ska bosch nummret sluta på. Kolla det för att vara säker
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Köp av Jonas Back istället, backeliten här på forumet.
Du får bättre pris och en box som redan är förberedd för tändningsstyrning. Eller om du bara vill köra bränslestyrning till att börja med kan du lägga till tändningen senare.
Han kommer från Sundsvall och med Hendrik Sundberg (kör en bubbla med volvomotor, från Härnösand) gör han exjobb i Övikstrakten så de kan fixa det där över en helg åt dig då de är hemma lite nu och då.

Jag hade som du Kjet till att börja med. Köpte ett insug från en motor med Ljet och satte dit ett ms i februari. I somras åkte jag ner till Svall över dan och fick tändningsstyrningen inlagd. Har funkat totalt problemfritt än idag. :thumbright:
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Bränsletrycket kan vara mellan ca 1,5-4,5 bar beroende på storlek på spridare och vilken effekt man är ute efter.. du mappar ju ändå efter de förutsättningar du har..
normalt är ju 3 bars tryck men är man lite snål & kör me t.ex. 940 turbo spridare me motstånd (tror de ska vara högohm hellst) så kan man ju köra 4,5 bar & en enkel soppapump.
då flödar dom ca 412cc & bör funka till 300 hk.

Att mappsensorn är 2,5 bar betyder att den fungerar till 1,5 bars laddtryck eller något högre än så (man kan ladda 1,6-1,7 bar men över 1,5 bar ges ingen extra soppa så då får man ställa på fett vid 1,5)
det första "baret" är atmosfärstryck ((dvs vakum) 2,5-1 = 1,5).

Varför behöver man lambdasond?

Vad kör ni med för vatten/luft -temp mätare som fungerar smidigt med MS?
Från vilka bilar & vilka boschnummer?

MVH
Skriv svar