Val av Turboagregat ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Death wish
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 26, 2007 6:42 pm
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Val av Turboagregat ?

Inlägg av Death wish »

Val av turbo?
Jag har läst GIK:s turbo "skola" och jag har läst grapeaperacing.com :s hemsida för att försöka förstå vilken turbo som jag skall välja till mitt motor bygge. Men jag tycker i alla fall att det är lite krångligt att förstå dom olika värdena som skall beräknas och man vill ju veta vad och varför man har den turbo som man har. Det kan ju inte bara vara så lätt att man köper en 500 hk turbo som det ofta står i begagnat anonserna.
En turbo från en dieselmotor har jag förstått att dom oftast har för små kompressorhus vilket gör dom sega vid lägre avgasflöden (låga varvtal).

Adiabatic effektivitet har någåt med värme vid komprimering att göra, det verkar krångligt.

A/R förhållandet är förhållandet mellan arean och radien i turbin huset, större=mer flöde men vid högre varv.

Sedan så finns det ju massa olika fabrikat och dom olika fabrikanterna har ju en massa olika modeller och dom olika modellerna har ju en mängd olika utföranden och det är ju skit svårt att veta vad man skall köpa i alla fall om man vill veta vad man köper, specielt om man har tänkt att fynda en ny eller bättre begagnad på den privata marknaden Blocket eller liknande.
Mycket glad för roliga svar.
o-gillar nyare bilar, hatar plast spoilers och högtalare, gammla bilar/maskiner är lite roliga, motorer är skit fränt. sympatiserar med miljörörelsen.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: kommer an på hvilken motor vi snakker om( størrelse) å til hva bruk( trimmningsgrad) selv om det bare er 500hk....
klassisk: ta ikke en for LITEN turbo :shock: :doh:
heller en litt stor....
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Death wish
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jun 26, 2007 6:42 pm
Ort: Katrineholm
Kontakt:

turbo???

Inlägg av Death wish »

caterpillar skrev::arrow: kommer an på hvilken motor vi snakker om( størrelse) å til hva bruk( trimmningsgrad) selv om det bare er 500hk....
klassisk: ta ikke en for LITEN turbo :shock: :doh:
heller en litt stor....
Hej, Jag är i första hand intreserad av att lära mig vad jag skall titta på för data för att sedan själv välja vilken turbo som passar mig.
Tack för komentaren.
Henrik
o-gillar nyare bilar, hatar plast spoilers och högtalare, gammla bilar/maskiner är lite roliga, motorer är skit fränt. sympatiserar med miljörörelsen.
Skriv svar