Tålig automat till Amazon ?
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Tålig automat till Amazon ?
Har en Amazon jag ska byta upp mig motormässigt med... kommer i en vass B20 som ska vässas rejält framöver!
Grejen är att jag skulle vilja passa på att konvertera den till den ovanliga rattautomaten... gissningsvis finns det automater till 240 / 740 / 940 som tål lite mer än den som satt orginal i Amazon, och möjligen borde kunna konverteras till rattspaken med...
Är det någon som har koll på detta, så vore jag väldigt tacksam!
Grejen är att jag skulle vilja passa på att konvertera den till den ovanliga rattautomaten... gissningsvis finns det automater till 240 / 740 / 940 som tål lite mer än den som satt orginal i Amazon, och möjligen borde kunna konverteras till rattspaken med...
Är det någon som har koll på detta, så vore jag väldigt tacksam!
Amazon '62 rullande Kustomprojekt, Bruksbil.
Amazon '69 reservdelsdonator till ovanstående.
Chrysler Windsor '54 Kustomprojekt.
Flipper 540HT Nostalgirenovering, Merc 50hk / Johnsson 70hk.
Crescent 2000 busmopedprojekt.
-
- Forumsberoende
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
bw 35 visste jag nyss inte ens vad det var XD
(Orginal-automaten till Amazon)
Efter att ha snackat med min gasglada polare som jobbar på volvo så verkar det vara AW71 som gäller iaf...
billiga AW71:or kan jag va intresserad av, man antagligen får man dom billigare på skroten och slipper frakten...
Min stora fråga är nog egentligen hur jag får ihop en AW71 med en B20 !?
Finns det adaptrar eller passande sprängkåpor (turbinkåpor?) till B20?
(Orginal-automaten till Amazon)
Efter att ha snackat med min gasglada polare som jobbar på volvo så verkar det vara AW71 som gäller iaf...
billiga AW71:or kan jag va intresserad av, man antagligen får man dom billigare på skroten och slipper frakten...
Min stora fråga är nog egentligen hur jag får ihop en AW71 med en B20 !?
Finns det adaptrar eller passande sprängkåpor (turbinkåpor?) till B20?
Senast redigerad av Bikerwade den tor nov 15, 2007 3:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Re: Tålig automat till Amazon ?
vilken effekt och vrid snackar vi om? turbo?Bikerwade skrev:Har en Amazon jag ska byta upp mig motormässigt med... kommer i en vass B20 som ska vässas rejält framöver!
!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Låter ju som ett intressant alternativ om den är starkare än AW71... men hur är det med montering på B20 i DET läget då ?amazon-tic skrev:bw35 sitter org i amazon. tror att bw55 som sitter i gammla 240 ska va bättre än 71:an dock bara 3vxl. bw55 sitter tydligen i flertalet Jeep bilar och ska finnas lite skojiga saker till som man. venthus osv
Har hört nån som kör dragrace med AW71 och 230, så det ska väl hålla...?
Har inte BW55 och AW71 samma infästning om den satt i 240?
Senast redigerad av Bikerwade den ons nov 14, 2007 7:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Nja... den kommer vässas mer och mer i etapper, så jag satsar på seriös trans från början... lika bra.Jens Gustavsson skrev: vilken effekt och vrid snackar vi om? turbo?
Drömmen är väl en redig kompressor, turbo är tveksamt, även om polarna tjatar om det, hehe.
Idag är det dubbla sromberg, K-kam och lätt portning bara, framöver blir det nog borr, marinvev, MegaSquirt, seriös portning osv... bortåt 200 kusar utan ladd ska man nog kunna närma sig...
-
- Forumsberoende
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Funkar det bra ? är den inte av gjutgods ?caterpillar skrev:i værste fall, kan en skjære av kåpan, å svetse den på så den passar i rettlæge: vrida den til den passer: den passer i allefall. bare snedd.
- Sleeper_86
- Forumsberoende
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Nu har jag forskat lite mera... Lite info jag fått på amazonforumet snott från tpc:
BorgWarner 55 (BW55) är en trestagad låda (3vxl +R) som är den hållbaraste lådan tackvare att den har dubbla oljepumpar som man kan ställa lite olika beroende på vad man vill göra. Det finns även manuella ventilhus att köpa till dessa så man får "old fashion tiptronic" eller halvautomat. Drivaxlar och drev mm är gediget smidd stål. Det finns gott om eftermarknadsprodukter, tackvare att BW finns i många USA-applikationer, Jeepar etc.
Volvo 200, Volvo 760TiC (-82)
AsinWarner 70/71 (-72) är en trestagad låda med överväxel (3vxl +OD +R) som är hyffsat hållbar för snälla effektuttag 300hk/400nm är i stort inga problem men det är svårt att hitta eftermarknadsprodukter som tex mindre turbiner etc. Det som skiljer 70/71 mot 72 är att 72an har ett bättre lamellpaket som tål mer vridmoment (ursprungligen avsedd för B234F/740 GLT 16v).
Volvo 200 (8Cool, Volvo 700 (83-)
ZF4HP22 är en ren fyrstagad låda (4vxl +R). Lådan är i jämförelse med de andra lådorna ett par kg lättare och hållare för gott för misshandel inom ramen för vad en Volvo Turbo kan ge med s.k. steg3 trimm plus lite marginal. Det finns ett fåtal eftermarknadsprodukter till denna låda att köpa genom BW.
Volvo 700 (86-)
viktigt för alla automatlådor: stor oljekylare hjälper till att hålla de värsta problemen borta. inga termostater eller dylikt, bara att ansluta. Oljan håller sig varm ändå. Det är värmen, genom friktionen (sliret) som tar död på lådorna. Utan oljekylare (orginal tillsammans med vattenkylare eller rör-ring) är det inte helt ovanligt att oljan når temperaturer över 100grader.
Man undrar ju lite hur pass "skön" BW55 är vid normal körning, men det kanske inte kommer vara något man stör sig på?
Bilen kommer ju fortsätta vara bruksbil trots allt.
ZF4HP22 läste jag nu lite om, den finns tydligen med LockUp, i bla. BMW.
Frågan är hur stryktålig den är jämfört med BW55 / AW71 egentligen. Vad en Volvoturbo steg3 ger i kraft har jag ingen aning om... (?)
Samt hur denna står sig i möjlighet till kylning osv...
Jag har ju mest kört jänkaer och japanska skåpbussar samt högerstyrda tidningsbilar med automat, så jag har lite svårt att relatera till hur man skulle uppleva en trestegare utan vare sig lockup eller OD på landsväg, eller vad det får för effekt på soppaförbrukningen?
Mest troligt blir iaf att jag i slutändan kommer köra B20 med kompressor på E85, och ha en 1041 konverterad med Aussie-Locker-Kit (starkare Detroit-Locker). Nån tanke om vilken låda och utväxling man bör välja för att få en dräglig landsvägsbil?
Oavsett vekar det som att man blir tvungen att slakta två olika sprängkåpor och sy ihop (svetsa) till en fungerande B20 passning.
Eventuellt kanske man kan få en sån på beställning från bakaxeldelar.se om dom befattar sig med automater. En guldsida för övrigt som jag snubblade över i morse!
BorgWarner 55 (BW55) är en trestagad låda (3vxl +R) som är den hållbaraste lådan tackvare att den har dubbla oljepumpar som man kan ställa lite olika beroende på vad man vill göra. Det finns även manuella ventilhus att köpa till dessa så man får "old fashion tiptronic" eller halvautomat. Drivaxlar och drev mm är gediget smidd stål. Det finns gott om eftermarknadsprodukter, tackvare att BW finns i många USA-applikationer, Jeepar etc.
Volvo 200, Volvo 760TiC (-82)
AsinWarner 70/71 (-72) är en trestagad låda med överväxel (3vxl +OD +R) som är hyffsat hållbar för snälla effektuttag 300hk/400nm är i stort inga problem men det är svårt att hitta eftermarknadsprodukter som tex mindre turbiner etc. Det som skiljer 70/71 mot 72 är att 72an har ett bättre lamellpaket som tål mer vridmoment (ursprungligen avsedd för B234F/740 GLT 16v).
Volvo 200 (8Cool, Volvo 700 (83-)
ZF4HP22 är en ren fyrstagad låda (4vxl +R). Lådan är i jämförelse med de andra lådorna ett par kg lättare och hållare för gott för misshandel inom ramen för vad en Volvo Turbo kan ge med s.k. steg3 trimm plus lite marginal. Det finns ett fåtal eftermarknadsprodukter till denna låda att köpa genom BW.
Volvo 700 (86-)
viktigt för alla automatlådor: stor oljekylare hjälper till att hålla de värsta problemen borta. inga termostater eller dylikt, bara att ansluta. Oljan håller sig varm ändå. Det är värmen, genom friktionen (sliret) som tar död på lådorna. Utan oljekylare (orginal tillsammans med vattenkylare eller rör-ring) är det inte helt ovanligt att oljan når temperaturer över 100grader.
Man undrar ju lite hur pass "skön" BW55 är vid normal körning, men det kanske inte kommer vara något man stör sig på?
Bilen kommer ju fortsätta vara bruksbil trots allt.
ZF4HP22 läste jag nu lite om, den finns tydligen med LockUp, i bla. BMW.
Frågan är hur stryktålig den är jämfört med BW55 / AW71 egentligen. Vad en Volvoturbo steg3 ger i kraft har jag ingen aning om... (?)
Samt hur denna står sig i möjlighet till kylning osv...
Jag har ju mest kört jänkaer och japanska skåpbussar samt högerstyrda tidningsbilar med automat, så jag har lite svårt att relatera till hur man skulle uppleva en trestegare utan vare sig lockup eller OD på landsväg, eller vad det får för effekt på soppaförbrukningen?
Mest troligt blir iaf att jag i slutändan kommer köra B20 med kompressor på E85, och ha en 1041 konverterad med Aussie-Locker-Kit (starkare Detroit-Locker). Nån tanke om vilken låda och utväxling man bör välja för att få en dräglig landsvägsbil?
Oavsett vekar det som att man blir tvungen att slakta två olika sprängkåpor och sy ihop (svetsa) till en fungerande B20 passning.
Eventuellt kanske man kan få en sån på beställning från bakaxeldelar.se om dom befattar sig med automater. En guldsida för övrigt som jag snubblade över i morse!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
bygg då på en th350 där det fins bra och billiga delar att tillgå. kl racing säljer adaptrar, men svänghjul och converter är lite trixigtBikerwade skrev:Nja... den kommer vässas mer och mer i etapper, så jag satsar på seriös trans från början... lika bra.Jens Gustavsson skrev: vilken effekt och vrid snackar vi om? turbo?
Drömmen är väl en redig kompressor, turbo är tveksamt, även om polarna tjatar om det, hehe.
Idag är det dubbla sromberg, K-kam och lätt portning bara, framöver blir det nog borr, marinvev, MegaSquirt, seriös portning osv... bortåt 200 kusar utan ladd ska man nog kunna närma sig...
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Hmm... th350 fins väl i massor av utföranden? tre eller fyrsegad? med Lockup ? Måste läsa på...bygg då på en th350 där det fins bra och billiga delar att tillgå. kl racing säljer adaptrar, men svänghjul och converter är lite trixigt
Fan, är inte det en rätt tung klump ?
Vad / hur är det trixigt då ?
KL Racing? URL? (jaja, jag SKA Googla det) =P
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Kontakt: