Bygga eget insug med plenium och trattar
Hur viktigt är det med plenumstorleken om man har separata spjäll?
Min plan var att åka med originalspjäll som är 46mm samt original plenum som är på 9 liter.
Låter som om plenumet är stort men som sugmotor måste tillverkaren ha ansett att det är rätt bra iaf. frågan är hur teori och praktik blir när man får laddtryck på det?
Min plan var att åka med originalspjäll som är 46mm samt original plenum som är på 9 liter.
Låter som om plenumet är stort men som sugmotor måste tillverkaren ha ansett att det är rätt bra iaf. frågan är hur teori och praktik blir när man får laddtryck på det?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
det fins ingen anledning at bygga om, bmw vet vad de gör och det fungerar med turbo ocksåM3 JONAS skrev:Hur viktigt är det med plenumstorleken om man har separata spjäll?

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Tack, det låter bra!Jens Gustavsson skrev: det fins ingen anledning at bygga om, bmw vet vad de gör och det fungerar med turbo också

Är det KISS det heter, Keep It Simple Stupid?!

Har sett flera som kapat ner plenumet och ändrat inloppet men spontant så känns det bra att ha inloppet mittemot trattarna fast en bra bit under, då borde fördelningen mellan cylindrarna bli jämn!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
M3 JONAS skrev:Tack, det låter bra!Jens Gustavsson skrev: det fins ingen anledning at bygga om, bmw vet vad de gör och det fungerar med turbo också
Är det KISS det heter, Keep It Simple Stupid?!
Har sett flera som kapat ner plenumet och ändrat inloppet men spontant så känns det bra att ha inloppet mittemot trattarna fast en bra bit under, då borde fördelningen mellan cylindrarna bli jämn!
med en stor plenium så hittar luften rätt, tror det var ken dutweller som förklarade att " if you poke a hole in a truck tier you dont nead to show the air whare the hole is"

Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
tips! om man vill gå på djupet med insug, grenrör och arior så rekomenderar jag pipe max programet där man får hjälp att räkna fram alla intresante dim.
fins att köpa här för små pengar ( 45$) och är värd var ända krona. www.maxracesoftware.com
hadde man haft det för 15 år sen hadde man kört fort nu
fins att köpa här för små pengar ( 45$) och är värd var ända krona. www.maxracesoftware.com
hadde man haft det för 15 år sen hadde man kört fort nu

Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
Re: Bygga eget insug med plenium och trattar
Tjena. Har börjat med mitt insug idag. Har bara punktat än så länge för att få en hum om hur mkt plats man har och så. Vad tycker ni om det? 
Sidan på plenumet är 120mm hög.
Jag kommer köra på ca 20cm runners så att den totala insugskanalen blir ca 35cm.

Sidan på plenumet är 120mm hög.
Jag kommer köra på ca 20cm runners så att den totala insugskanalen blir ca 35cm.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
stora plana ytor kräver MYCKET stagning
gissar att det blir över 2 tons tryck på så stora sidor vid 2bar ladd!?
du kan ju mäta ytan och räkna!
/F

/F
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Hade förväntat mig att se diverse attiraljer i bakgrunden på bilder i detta forum men jag tror att det är den första symaskinen...
Jag kommer givetvis att staga upp det ordentligt, punktade mest ihop det för att få en känsla för utrymme och så. Allt är gjort i 6mm aluplåt så det borde palla lite. Har även möjlighet att trycktesta det.fredde_vit_pv skrev:stora plana ytor kräver MYCKET stagning![]()
/F
Ang symaskinen så är det morsans:P men den har räddat många strumpor och sådeles sparat mig mer pengar till bilen;)
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Kontakt:
En sak jag har funderat över om det är bra eller inte är när man ser folk har gjort plenumen både jättesmå och sen kilformat bakåt och smäller dit ett spjäll rätt på sidan.
Exempel alla utom ett här där det är lite längre rör mellan plenum å spjäll

Nu kanske det är knappt mätbar effektskillnaden och att ändring av längden på runnersen påverkar effektkurvan mest vid byte från orginal, men utan trial and error med avgas temp på alla cyllar måste det vara lite meningslöst att göra det kilformat på känn för kompensera.
Ett plenum har man väll för att lugna ner luften framför trattarna? med insuget i mitten där och med spjället inte riktigt på fullt så lär det ju bli satan med turbulens i plenumet. har ju kanske lite med platsbrist i många bilar att göra också.
Kan det finnas en fördel att ha 1dm extra mellan spjäll å plenum för att samla upp å styra luften? Jag planerar att bygga på andra ledden istället å sätta trattarna på ytan mot bilden med motsvarande rörböjar på ovansidan där trattarna sitter på bilden å skicka in luften snett under typ så här snabb 2 minuters paintskiss.

Edit, det översta av dom där skulle jag välja, men har ju ingen fakta att grunda det på.
Exempel alla utom ett här där det är lite längre rör mellan plenum å spjäll
Nu kanske det är knappt mätbar effektskillnaden och att ändring av längden på runnersen påverkar effektkurvan mest vid byte från orginal, men utan trial and error med avgas temp på alla cyllar måste det vara lite meningslöst att göra det kilformat på känn för kompensera.
Ett plenum har man väll för att lugna ner luften framför trattarna? med insuget i mitten där och med spjället inte riktigt på fullt så lär det ju bli satan med turbulens i plenumet. har ju kanske lite med platsbrist i många bilar att göra också.
Kan det finnas en fördel att ha 1dm extra mellan spjäll å plenum för att samla upp å styra luften? Jag planerar att bygga på andra ledden istället å sätta trattarna på ytan mot bilden med motsvarande rörböjar på ovansidan där trattarna sitter på bilden å skicka in luften snett under typ så här snabb 2 minuters paintskiss.

Edit, det översta av dom där skulle jag välja, men har ju ingen fakta att grunda det på.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Finns ju simuleringar i CFD tråden här i avancerat, den tråden pratas det mycket intressant om insug.
Är väl i den tråden det CNC frästa insuget finns, som är sjukt testat i datorn i CFD och det fick en ganska intressant diffuser men om jag minns rätt så är det inte kil format. Mycket tackvare diffusorn misstänker jag.
Är väl i den tråden det CNC frästa insuget finns, som är sjukt testat i datorn i CFD och det fick en ganska intressant diffuser men om jag minns rätt så är det inte kil format. Mycket tackvare diffusorn misstänker jag.
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Hittade tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105" onclick="window.open(this.href);return false;
Länk till byggherrens projekttråd, sjukt läsvärd!
http://forums.hybridz.org/index.php?showtopic=61549" onclick="window.open(this.href);return false;
Länk till byggherrens projekttråd, sjukt läsvärd!
http://forums.hybridz.org/index.php?showtopic=61549" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För lite laddtryck
lite trögfattad som man är lär man ju fråga
hur skilljer sig utformningen om man har gasspjäll efter plenum ex. bmw m5, nissan skyline gtr osv?

hur skilljer sig utformningen om man har gasspjäll efter plenum ex. bmw m5, nissan skyline gtr osv?