Vid vilket difftryck skall dumpen öppna?
- marmander
- Forumsberoende
- Kontakt:
Vid vilket difftryck skall dumpen öppna?
Som rubriken lyder...
Jag tänkte svarva en egen dump (justerbar) i veckan.. Jag har lite olika fjädrar, men vet inte hur känslig dumpen skall vara.
kan 0.1-0.3bar vara ett vettigt difftrycksintervall?
med 50mm kolv, så blir det ngt likn. med en av fjädrarna..
Jag tänkte svarva en egen dump (justerbar) i veckan.. Jag har lite olika fjädrar, men vet inte hur känslig dumpen skall vara.
kan 0.1-0.3bar vara ett vettigt difftrycksintervall?
med 50mm kolv, så blir det ngt likn. med en av fjädrarna..
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Kontakt:
Kör du grusväg på tomgång??? när du släpper gasen så dumpar den ju direkt..sen så fort du gasar stänger dumpen...tror inte det suger in nå skit där direkt,går ju o ha ett litet luftfilter på dumpen annars men iaf ur min dump pumpar turbon mer luft än motorn suger på tomgång så det blåser konstant ur den så det känns inte som det kommer in nå skit där iaf.erssa skrev:om den står öppen på tomgång också drar man väl in massa skit i motorn om luften kommer in där istället, men såna problem kanske man räknar bort om man inte ska köra grusväg

//Bjäle

näe det kan nog stämma att det blåser konstant på tomgång också, lär väl bero lite på grenrör och kammar också när den börjar ladda (och kanske hur hög tomgång man har.
man får göra nå slitagestudier till sommarn kanske
(smyger alltid på tomång på grusvägar också, annars kan man ju få stengskott å skit på bilen
)
man får göra nå slitagestudier till sommarn kanske

(smyger alltid på tomång på grusvägar också, annars kan man ju få stengskott å skit på bilen

- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Kontakt:
Bjale_Racing skrev:Kör du grusväg på tomgång??? när du släpper gasen så dumpar den ju direkt..sen så fort du gasar stänger dumpen...tror inte det suger in nå skit där direkt,går ju o ha ett litet luftfilter på dumpen annars men iaf ur min dump pumpar turbon mer luft än motorn suger på tomgång så det blåser konstant ur den så det känns inte som det kommer in nå skit där iaf.erssa skrev:om den står öppen på tomgång också drar man väl in massa skit i motorn om luften kommer in där istället, men såna problem kanske man räknar bort om man inte ska köra grusväg![]()
//Bjäle
eftersom dumpen släpper ut laddtrycket, så är wastegaten stängd, alltså blåser turbon fritt ut genom dumpventilen, så det borde inte kunna komma in något där. eller?
Axel Wall
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Kontakt:
Sa ju inte att man måste ha den öppenerssa skrev:näe det kan nog stämma att det blåser konstant på tomgång också, lär väl bero lite på grenrör och kammar också när den börjar ladda (och kanske hur hög tomgång man har.
man får göra nå slitagestudier till sommarn kanske![]()
(smyger alltid på tomång på grusvägar också, annars kan man ju få stengskott å skit på bilen)

Grusväg vågar jag mig inte ens ut på då jag saknar innerskärmar

Mvh Daniel

-
- För mycket laddtryck
Tjena grabbar
En öppen dumpventil ska stå öppen på tomgång
Så länge den andvänds till det den ska göra
Ett sprut med Map-sensor
Folk som måste justera sina dumpventiler så att dom är stängda på tomgång är ute och cycklar....
Förövrigt så passar jag även på att citera J Edlund
En korrekt inställd avlastningsventil läcker på tomgång men inte under laddtryck (den måste klara ett eventuellt tryckfall över gasspjället vid laddtryck). Att den läcker under tomgångberor på att tryckdifferensen är tillräckligt stor för att öppna ventilen, genom att överkomma fjädertrycket. Om ventilen har en såpass hård fjäder att den kan hålla emot undertrycket i insuget så kommer ventilen inte att fungera korrekt genom att öppningen blir fördröjd och funktionen försämrad.
Det är bara under laddtryck som avlastningsventilen inte får läcka, tex Saab har satt dit en magnetventil för att se till att detta inte sker på sina nyare motorer.
Angående filtret så bör man ha ett ganska ordentligt filter på avlastningsventilen ifall man inte vill att den ska försämra funktionen.
Ha de
Kim
En öppen dumpventil ska stå öppen på tomgång
Så länge den andvänds till det den ska göra
Ett sprut med Map-sensor
Folk som måste justera sina dumpventiler så att dom är stängda på tomgång är ute och cycklar....
Förövrigt så passar jag även på att citera J Edlund
En korrekt inställd avlastningsventil läcker på tomgång men inte under laddtryck (den måste klara ett eventuellt tryckfall över gasspjället vid laddtryck). Att den läcker under tomgångberor på att tryckdifferensen är tillräckligt stor för att öppna ventilen, genom att överkomma fjädertrycket. Om ventilen har en såpass hård fjäder att den kan hålla emot undertrycket i insuget så kommer ventilen inte att fungera korrekt genom att öppningen blir fördröjd och funktionen försämrad.
Det är bara under laddtryck som avlastningsventilen inte får läcka, tex Saab har satt dit en magnetventil för att se till att detta inte sker på sina nyare motorer.
Angående filtret så bör man ha ett ganska ordentligt filter på avlastningsventilen ifall man inte vill att den ska försämra funktionen.
Ha de
Kim
Volvo 740 16V Turbo Säljes!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=81696
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=81696
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Det beror också på vad man har för vakuum på tomgång, jag tex har ca 0.1 bar vakuum på tomgång, det innebär att den skulle kuna tjuvläka ganska lätt om den var justerad så den var öppen då. Prova med en fjäder som öppnar på ca 0.3- 0.5 bar vakuum. Har man data logg eller g-tech så kan man exprimentera med olika fjädertryck och olika slaglängder för bästa respons vid växling.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/