Vid vilket difftryck skall dumpen öppna?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1568
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Vid vilket difftryck skall dumpen öppna?

Inlägg av marmander »

Som rubriken lyder...
Jag tänkte svarva en egen dump (justerbar) i veckan.. Jag har lite olika fjädrar, men vet inte hur känslig dumpen skall vara.
kan 0.1-0.3bar vara ett vettigt difftrycksintervall?
med 50mm kolv, så blir det ngt likn. med en av fjädrarna..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

det där är lättast att justera in då du har dumpen på bilen sen, huvudsken är ju att den är lite hårdare än att den håller helt tätt på tomgång.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

en rätt inställd dump ska stå öppen på tomgång för att få snabb o bra repons på den,spänna fjädrar bara för den ska hålla på tätt på tomgång är bara för folk som inte vill köra med återledande fast det e en sån dom ska ha!
//Bjäle
Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Kikar man på originalventiler så ligger det på mellan 50 och 200 mbar, beroende på bil och årsmodell. Men ungefär i det intervallet - och gärna så lågt difftryck som möjligt, enligt min åsikt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

om den står öppen på tomgång också drar man väl in massa skit i motorn om luften kommer in där istället, men såna problem kanske man räknar bort om man inte ska köra grusväg ;-)
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

erssa skrev:om den står öppen på tomgång också drar man väl in massa skit i motorn om luften kommer in där istället, men såna problem kanske man räknar bort om man inte ska köra grusväg ;-)
Kör du grusväg på tomgång??? när du släpper gasen så dumpar den ju direkt..sen så fort du gasar stänger dumpen...tror inte det suger in nå skit där direkt,går ju o ha ett litet luftfilter på dumpen annars men iaf ur min dump pumpar turbon mer luft än motorn suger på tomgång så det blåser konstant ur den så det känns inte som det kommer in nå skit där iaf. :D
//Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

näe det kan nog stämma att det blåser konstant på tomgång också, lär väl bero lite på grenrör och kammar också när den börjar ladda (och kanske hur hög tomgång man har.
man får göra nå slitagestudier till sommarn kanske ;)


(smyger alltid på tomång på grusvägar också, annars kan man ju få stengskott å skit på bilen :D)
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Bjale_Racing skrev:
erssa skrev:om den står öppen på tomgång också drar man väl in massa skit i motorn om luften kommer in där istället, men såna problem kanske man räknar bort om man inte ska köra grusväg ;-)
Kör du grusväg på tomgång??? när du släpper gasen så dumpar den ju direkt..sen så fort du gasar stänger dumpen...tror inte det suger in nå skit där direkt,går ju o ha ett litet luftfilter på dumpen annars men iaf ur min dump pumpar turbon mer luft än motorn suger på tomgång så det blåser konstant ur den så det känns inte som det kommer in nå skit där iaf. :D
//Bjäle

eftersom dumpen släpper ut laddtrycket, så är wastegaten stängd, alltså blåser turbon fritt ut genom dumpventilen, så det borde inte kunna komma in något där. eller?
Axel Wall
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

erssa skrev:näe det kan nog stämma att det blåser konstant på tomgång också, lär väl bero lite på grenrör och kammar också när den börjar ladda (och kanske hur hög tomgång man har.
man får göra nå slitagestudier till sommarn kanske ;)


(smyger alltid på tomång på grusvägar också, annars kan man ju få stengskott å skit på bilen :D)
Sa ju inte att man måste ha den öppen :wink: men vad jag har förstått ska det vara bäst så annars skulle det finnas risk för att den inte hann öppna som den skulle!
Grusväg vågar jag mig inte ens ut på då jag saknar innerskärmar :D

Mvh Daniel
Bild
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Dumpventil

Inlägg av Axel »

Bild
dumpventilen kommer att se ut ungefär såhär som jag har förstått det.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dumpventil

Inlägg av Axel »

Bild
Ny version.
Axel Wall
Kim Thuresson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån jan 05, 2004 9:35 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Kim Thuresson »

Tjena grabbar

En öppen dumpventil ska stå öppen på tomgång

Så länge den andvänds till det den ska göra
Ett sprut med Map-sensor

Folk som måste justera sina dumpventiler så att dom är stängda på tomgång är ute och cycklar....

Förövrigt så passar jag även på att citera J Edlund

En korrekt inställd avlastningsventil läcker på tomgång men inte under laddtryck (den måste klara ett eventuellt tryckfall över gasspjället vid laddtryck). Att den läcker under tomgångberor på att tryckdifferensen är tillräckligt stor för att öppna ventilen, genom att överkomma fjädertrycket. Om ventilen har en såpass hård fjäder att den kan hålla emot undertrycket i insuget så kommer ventilen inte att fungera korrekt genom att öppningen blir fördröjd och funktionen försämrad.
Det är bara under laddtryck som avlastningsventilen inte får läcka, tex Saab har satt dit en magnetventil för att se till att detta inte sker på sina nyare motorer.

Angående filtret så bör man ha ett ganska ordentligt filter på avlastningsventilen ifall man inte vill att den ska försämra funktionen.


Ha de

Kim
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det beror också på vad man har för vakuum på tomgång, jag tex har ca 0.1 bar vakuum på tomgång, det innebär att den skulle kuna tjuvläka ganska lätt om den var justerad så den var öppen då. Prova med en fjäder som öppnar på ca 0.3- 0.5 bar vakuum. Har man data logg eller g-tech så kan man exprimentera med olika fjädertryck och olika slaglängder för bästa respons vid växling.
Skriv svar