B20 på blyfri bensin

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön sep 17, 2006 9:23 pm
Ort: kalix

B20 på blyfri bensin

Inlägg av Kalixvansinne »

Vad skall göras på toppen för att kunna köra b20in på blyfritt utan onödigt slitage?
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Topp från en F-motor med härdade ventilsäten...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Frågar du Jens så säger han nog att det inte är så noga, men att det på en motor som jobbar på höga varvtal och avgastemp blir problem med tiden. Men om man har av toppen varannat år och kan gnugga med lite ventilpasta då och då så är det inga problem. Tror jag han sagt iaf.. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön sep 17, 2006 9:23 pm
Ort: kalix

Inlägg av Kalixvansinne »

vars ska man gnugga?

Går det att härda eller göra om ventilsätena så den inte tar skada utan underhåll?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

gnugga in ventilerna mot sätena kanske ;)
det går byta säten, KG trimning gör detta arbete t.ex.
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön sep 17, 2006 9:23 pm
Ort: kalix

Inlägg av Kalixvansinne »

haha hjärnan är verkligen allert!

är det en dyr historia att byta ventilsätena?
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

direkt från kgs hemsida!

topplocks renovering
B20 alla modeller 2195:-
D:O klarar blyfri bensin 3195:-
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

jag har altid kört mina b18/20 på vanlig blyfritt och har aldrig haft några problem med det, dom avlagringar jag har sett på ventiler och säten har snarare kunnat skyllas på år av användning och inte blyfri bensin.

detta var min synpunkt på det hela

mvh erik
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

jag har också kört med blyfri bensin på mina motorer och har inte märkt några konstiga ventilspelsändringar eller liknande.
hoires
migge
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor maj 10, 2007 10:24 pm
Ort: Robertsfors

Inlägg av migge »

Körde min 144 72a på blyfri 95 oktanig bensin o de va
inga problem alls.
Jag är inte lat, bara bekväm
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

jag kör 142 73an på blyfri 98, o den vill gärna glödtända lite när man pressat den.. funderar på om man kanske skulle handla lite blyersättning ändå..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om den glödtänder när du kört hårt har de nog sotat i förbränningrummen, lär ju inte ha nått med blyersättningsmedel eller inte att göra, det är till för att smörja sätena
Kalixvansinne
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön sep 17, 2006 9:23 pm
Ort: kalix

Inlägg av Kalixvansinne »

Tack för all information!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

mattias skrev:Frågar du Jens så säger han nog att det inte är så noga, men att det på en motor som jobbar på höga varvtal och avgastemp blir problem med tiden. Men om man har av toppen varannat år och kan gnugga med lite ventilpasta då och då så är det inga problem. Tror jag han sagt iaf.. :)
Nej, jag kör inte nån blyersättning i B30n jag heller, men ska man vara petig så... :wink:
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

om man skall köra lite med Etanol , är det då viktigt med topp som har härdade säten?
Volvo 164 WT
Skriv svar