m46 rakskuren

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

m46 rakskuren

Inlägg av 1800skold »

Tjenare

Är det någon här som har erfarenhet av att köra med rakskurna drev i lådan på en gatbil. Har ev en m46:a med rakskurna drev på G till min p1800. Hur är det med hållbarheten jämnfört med en orginal m46, ljudvolym, hur är den att växla?

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hörsel kåpor reckomenderas. utväxligarna på växlarna brukar också va fel för rakt fram eller gatkörning körnig typ 90km/t på 1:an, 110 på tvåan, 130 på trean, 150 på fyran.
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Konstigt, alla jag frågat har haft samma åsiktet om rakskuret. Blir nog en vanlig m46:a istället. Är turbons m46:a mycket starkare än den vanliga? Skiljer det något på m46:orna med aluminium hus jämnför med de vanliga?

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

vad jag hört så är väl övedriften starkare på turbon, står ju en liten skylt på överdrajven om det är en P-type eller en J
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Var inte P-type den gamla överväxeln som satt på tidiga m41? Har hört rykten om att överväxeln ska vara samma men att oljetrycket är uppskimsat så den inte slirar så lätt.

//Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

1800skold skrev:Var inte P-type den gamla överväxeln som satt på tidiga m41? Har hört rykten om att överväxeln ska vara samma men att oljetrycket är uppskimsat så den inte slirar så lätt.

//Mattias
På tidiga M41 satt det D-type OD,
Senare M41, M410 och tidiga M46 satt det J-type,
Samt sena M46 hade P-type.
Axel Wall
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Ok, då är jag med. Vad skiljer P-type från J-type? Vilket år kom P-type växeln?

Mvh /Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

1800skold skrev:Ok, då är jag med. Vad skiljer P-type från J-type? Vilket år kom P-type växeln?

Mvh /Mattias
hm, osäker på vad som skiljer... jag tror att både J och P monterades paralellt, men antagligen så hade alla eller dom flesta 740 turbo P-type. jag har själv aldrig sett en P-type, bara 3 st J-type...


är det någon som vet hur mycket effekt/vrid en J-type klarar? Jag har en M410 i 164:an som ska få kompressor...
Axel Wall
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Tjenare!!

Min M46 typ J (jag tror iallafall det är en sådan) overdrive slirar när man gasar på 3:an och uppåt (ca. 220-240hk, ingen som vet), kopplingen slirade först, sen vart det så här när man bytt kopplingen :(

Skilnaden mellan lådorna är iallafall att den kraftigare har grövre axel in i OD, medans den klenare har en lite tunnare.
En kompis plockade ihop en icke turbo-låda med en turbo OD, gissa om har blev irriterade när han fick riva ner allt igen.

Sedan har jag fått höra att det sitter teflontätningar på kolvar(na) i oljepumpen på turbo lådorna (jag har inte skruvat själv, det är av en som sa att han skruvar sådana).

MVH Jonas
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Lunkan skrev: Sedan har jag fått höra att det sitter teflontätningar på kolvar(na) i oljepumpen på turbo lådorna
Det är en kolv i oljepumpen.
Axel Wall
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

skulle skriva kolv(ar).

Oki då vet jag att det är en kolv.

/Jonas
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

man må øke skimsen i reliefventilen,for å ØKE trykket på stemplene så klutchen ikke slurer,i overdrive uniten :wink: ikke turbolådar har 2,9bar,å turbolådar har 3,5bar :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

caterpillar skrev:man må øke skimsen i reliefventilen,for å ØKE trykket på stemplene så klutchen ikke slurer,i overdrive uniten :wink: ikke turbolådar har 2,9bar,å turbolådar har 3,5bar :!:
ja, fast det är 29 eller 35 bar i så fall... M410 har 35-39bar. jag har chimsat upp min en del... siktar på 50-55bar :D ska mäta när den sitter i bilen...
Axel Wall
Skriv svar