m46 rakskuren
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
m46 rakskuren
Tjenare
Är det någon här som har erfarenhet av att köra med rakskurna drev i lådan på en gatbil. Har ev en m46:a med rakskurna drev på G till min p1800. Hur är det med hållbarheten jämnfört med en orginal m46, ljudvolym, hur är den att växla?
Hälsningar Mattias
Är det någon här som har erfarenhet av att köra med rakskurna drev i lådan på en gatbil. Har ev en m46:a med rakskurna drev på G till min p1800. Hur är det med hållbarheten jämnfört med en orginal m46, ljudvolym, hur är den att växla?
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hörsel kåpor reckomenderas. utväxligarna på växlarna brukar också va fel för rakt fram eller gatkörning körnig typ 90km/t på 1:an, 110 på tvåan, 130 på trean, 150 på fyran.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Konstigt, alla jag frågat har haft samma åsiktet om rakskuret. Blir nog en vanlig m46:a istället. Är turbons m46:a mycket starkare än den vanliga? Skiljer det något på m46:orna med aluminium hus jämnför med de vanliga?
Hälsningar Mattias
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
På tidiga M41 satt det D-type OD,1800skold skrev:Var inte P-type den gamla överväxeln som satt på tidiga m41? Har hört rykten om att överväxeln ska vara samma men att oljetrycket är uppskimsat så den inte slirar så lätt.
//Mattias
Senare M41, M410 och tidiga M46 satt det J-type,
Samt sena M46 hade P-type.
Axel Wall
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
hm, osäker på vad som skiljer... jag tror att både J och P monterades paralellt, men antagligen så hade alla eller dom flesta 740 turbo P-type. jag har själv aldrig sett en P-type, bara 3 st J-type...1800skold skrev:Ok, då är jag med. Vad skiljer P-type från J-type? Vilket år kom P-type växeln?
Mvh /Mattias
är det någon som vet hur mycket effekt/vrid en J-type klarar? Jag har en M410 i 164:an som ska få kompressor...
Axel Wall
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Tjenare!!
Min M46 typ J (jag tror iallafall det är en sådan) overdrive slirar när man gasar på 3:an och uppåt (ca. 220-240hk, ingen som vet), kopplingen slirade först, sen vart det så här när man bytt kopplingen
Skilnaden mellan lådorna är iallafall att den kraftigare har grövre axel in i OD, medans den klenare har en lite tunnare.
En kompis plockade ihop en icke turbo-låda med en turbo OD, gissa om har blev irriterade när han fick riva ner allt igen.
Sedan har jag fått höra att det sitter teflontätningar på kolvar(na) i oljepumpen på turbo lådorna (jag har inte skruvat själv, det är av en som sa att han skruvar sådana).
MVH Jonas
Min M46 typ J (jag tror iallafall det är en sådan) overdrive slirar när man gasar på 3:an och uppåt (ca. 220-240hk, ingen som vet), kopplingen slirade först, sen vart det så här när man bytt kopplingen

Skilnaden mellan lådorna är iallafall att den kraftigare har grövre axel in i OD, medans den klenare har en lite tunnare.
En kompis plockade ihop en icke turbo-låda med en turbo OD, gissa om har blev irriterade när han fick riva ner allt igen.
Sedan har jag fått höra att det sitter teflontätningar på kolvar(na) i oljepumpen på turbo lådorna (jag har inte skruvat själv, det är av en som sa att han skruvar sådana).
MVH Jonas
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
ja, fast det är 29 eller 35 bar i så fall... M410 har 35-39bar. jag har chimsat upp min en del... siktar på 50-55barcaterpillar skrev:man må øke skimsen i reliefventilen,for å ØKE trykket på stemplene så klutchen ikke slurer,i overdrive unitenikke turbolådar har 2,9bar,å turbolådar har 3,5bar

Axel Wall