Större diameter på spjällhus, vad händer?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Doxs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 11, 2007 1:26 pm

Större diameter på spjällhus, vad händer?

Inlägg av Doxs »

Hej

Har lite planer på att tvångsmata en hoj, det sitter förknasare på den idag men tanken är att bygga om till insprut och köra med Megasquirt.

För att göra detta på smidigast möjliga sätt så har jag kollat runt lite för att hitta lämpliga spjällhus.
Jag kan ju tillägga att jag är chockad över de priser svenska skrotar vill ha för reservdelar, det är hutlösa priser för 10 år gamla spjällhus!

Sen fick jag ett impulsivt ryck, kollade på ebay och inhandlade ett GSXR 1000 spjällhus ifrån -06 med dubbla spridare per cylinder.
Behöver jag tillägga att priset inklusive frakt inte ens var i närheten av vad svenska skrotar ville ha för ett gammalt spjällhus?
Och nu får jag ett som nästan är nytt :hihi:

Nu till den tekniska frågan.

Motorn levererar otrimmad ca 160hk/l i sin nuvarande sugform, den är på 900cc.
De förknasare som satt på hade 38 eller 40 mm invändig diameter. (sitter på jobbet så minns inte exakt)
De spjällhus jag köpt har 43mm invändig diameter om jag inte minns fel.

Detta betyder alltså att jag kommer ha lite större diameter på insuget, i dagsläget så är planen att försöka slänga på nya spjällhuset med så små modifikationer som möjligt.

Eftersom spjällhuset är större så borde det påverka på något sätt, däremot så vet jag inte riktigt hur?

Målet är att ladda runt 1 bar och plocka 250-300hk.

MVH
/Leo
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Med förgasare är det viktigt att dom inte är onödigt stora eftersom dom tappar gashastighet och gashastigheten driver bränslemätningen.

Med insprutning är det inte alls lika känsligt och den lilla ökningen inget du behöver oroa dig för. Du kommer ju ändå att få börja från 'noll' med megasquirt. Det skulle inte vara enklare eller bättre även om spjället var exakt samma storlek som orginalförgasarna.
Doxs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 11, 2007 1:26 pm

Inlägg av Doxs »

JoBy skrev:Med förgasare är det viktigt att dom inte är onödigt stora eftersom dom tappar gashastighet och gashastigheten driver bränslemätningen.

Med insprutning är det inte alls lika känsligt och den lilla ökningen inget du behöver oroa dig för. Du kommer ju ändå att få börja från 'noll' med megasquirt. Det skulle inte vara enklare eller bättre även om spjället var exakt samma storlek som orginalförgasarna.
Tackar för svaret, det där var precis det jag ville höra! :thumbright:

MVH
/Leo
Skriv svar