Lada 1200 TIC -85 (Nu provstartad med MegaSquirten)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Inlägg av Russian Tuning »

Efter flera desperata försök att lyckas få tag på större munstycken vid mc-firmorna istan gav jag upp å tog till borren hemma. :twisted: :wink:
Borrade opp huvudmunstyckena till närmaste överdimension med borren jag hade i garaget, dvs 2mm. munstycket var 158:ans storlek innan å med det fick den alldeles för lite soppa vid laddtryck.. Plockade sen ihop allt igen å provstartade.. den var fortfarande klen på gasen.. enligt "lambda-voltmätaren" så fick den på tok för lite soppa vid gaspådrag å dog bort.. När jag provat lite kom brorsan dit å kom med på en provtur.. Vi testade ett par "gasningar" å konstaterade att den nog får mera bränsle nu men ennu en aning magert över hela registret.. Konstaterade i ett skede oxå att varvräknaren "flaxar" en aning när den knycker å dör bort.. Brorsan föreslog då att vi skulle testköra den utan vakuumreglering.. Då började den gå att köra åtminstone.. Nu tålde den mycket bättre gas.. den bockade då bara till ett ögonblick vid gaspådrag men komsedan igång igen.. Men den fick ju erndå för lite soppa så.. Provade oxå ställa upp bränsletrycket en aning.. Lite tidigare tändning lade vi oxå.. Ändrade nu inte så mycket.. Sen kröp mörkret på å vi tog inga fler lopp genom byn.. Finns nämligen ett par känsliga personer i grannskapet som gillar att störa sejj på ungdomarnas kraftiga intresse för trimmade motorer.. :hihi:
Så vi satte in Ladan.. Ja ska på lördag prova att montera ett par brickor under nålarna så dom kommer högre upp. Dom går nämligen inte att justera. Får se om det räcker för att den ska få tillräckligt..
Hör av mejj sen... :)
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Igår när jag kom hem från jobbet provade jag montera 4 brickor under varje nål å for sen ut på en provtur me lillbrorsan som "hjälpkarl" me lambdamätningen.. Nu fick den lagom med bränsle över hela registret.. Provade ställa tändningen ennu lite tidigare men då började den just å just spika, så ja ställde den tillbaka..
Har inte orkat göra just något åt Ladan idag.. Var på ett par ärenden ti stan å sen tvättade, städade å gnidde jag å flickvännen Hondan istället.. Iaf så fick jag skaffat en spolarvätsketank av mindre modell från lokala bilskrotet så att den ryms under huven.. Fixade en upphängning som hastigast å målade den innan Hondan fick all uppmärksamhet.. :lol:
Ska nästa vecka fixa ett par saker ennu innan besiktningen.. Ska sen ta den till jobbet nån kväll å ta avgastest å kolla om bromsarna å sen dan därpå fara å besikta den.. Fåå see om de lyckas.. :?
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Hehe, lite komiskt med reg.nr i första inlägget i denna tråd!

Hur som haver, tufft projekt! :thumbright:

Fundering, är denna byggd på en Lada: http://www.fishki.net/comment.php?id=24067 :?:

Mvh/C
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Turbokoftan skrev:Hehe, lite komiskt med reg.nr i första inlägget i denna tråd!

Hur som haver, tufft projekt! :thumbright:

Fundering, är denna byggd på en Lada: http://www.fishki.net/comment.php?id=24067 :?:

Mvh/C
Om du menar de att reg.numren e olika på bilderna så e de för att bilen blev avregistrerad under tiden jag renoverade den.. Ja var bara 17 år då å de va ett bra tag till 18-årsdan då ennu så.. :)

I övrigt så kan ja ju uppdatera tråden lite nu..:)
Projektet har tagit en "vändning" nu.. Nu har inhandlats en MegaSquirt-box istället! :) Förgasarna e sålda.. Hittade boxen så pass billigt att jag slog till.. Har börjat bygga om insugen å svetsat fast spridarfästen redan.. Plenumet å fuelrailen e oxå på G som bäst.. Bilder kommer lite senare..!! :)
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Hej alla!
Ska sätta in nåra bilder på vad som hänt senaste dagarna, om nu nån e intresserad..

Bild
Här e delarna jag hittills inskaffat..:) MegaSquirt-box med 3-meters kabelhärva. Spjällhuset e från en Transit 2,0i ohc å spridarna från Sierra 2,0 Dohc. Har dessutom skaffat motortempgivare, å så e insugstempgivare på kommande..

Bild
Fick färdigt fuelrailen häromdan.. Bara fästena återstår på den, men måste få plenumet klart då de ska fast i det.. :P

Bild
Så här kommer de att se ut me locket på :)

Projektet kommer nu att gå framåt i sakta mak.. Tänker inte låta det belasta ekonomin för mycket.. Har en del andra utgifter oxå att stå i med dom närmaste månaderna dessutom så, bla billånet som ju iofs kostar varje månad, plus ett antal räkningar.. Så de blir ingen brådska med det nu... :)
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

häftigt med det tilltagna material valet!!!!Tjernobil Powwah!kul med en laddad Lada! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Jaanåå materialet e på vissa detaljer aningen "överdimensionerat" antar ja.. Blir rätt så mycke vikt på hela "spektaklet"..Men de blir att laga ordentliga stag bara ner till motorfästet så ordnar det väl sejj.. :)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare

Inlägg av T Fahlgren »

hur kommer det sig att du gav upp förgaseriet så fort? :)
hoires
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Tjaaaaadu.. När jag fick höra av brorsan att han hittat en kille på nätet som sålde MS-boxar till ett mycket överkomligt pris, så täkte jag.. De kommer inte att kosta mejj många euro mer att satsa på det än att pillra på med förgasarna.. Dessutom blir allt förhoppningsvis mycke mera praktiskt med MS.. Brorsan har mixtrat lite med det tidigare så ja räknar me hans hjälp sen vid mappande å sånt.. :):)
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Hej!
Har haft sjukledigt nu snart en vecka.. Har till en början inte kunnat göra nåt me bilen eftersom ja första dagarna knappt kunde gå, men idag var jag en liten stund i garaget på eftermiddagen.. Var in till stan å handlade nåra grejjer på förmiddan oxå.. Köpte bla kontakterna till spridare å givare för sprutet, samt lite krymp-plast med mera..
Ska nu sätta opp ett par bilder på vad som hänt hittills då..

Har svetsat fast muff för insugstempgivare, samt nippel för bromsservoslangen på plenumet..
Bild

Sen gjorde jag bakgaveln oxå å punktade ihop plenumet..
Bild

Bild

Ska på läkarkontroll idag 16.45 så ja varvade ner lite nu inför de.. Kanske far till garaget sen ikväll oxå. Isf ska jag troligen skära hål i framgaveln till plenumet samt fixa spjällhusets fläns oxå.. Lagar eventuellt fastsättnigen till fuelrailen oxå ikvell... Sen överlåter jag helsvetsandet av alltsammans åt nån mer kunnig.. Kanske brorsan eller en polare.. Vi hörs!
Poppe
För lite laddtryck

Inlägg av Poppe »

Händer det inget? :)
Pontus Bergström
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Kan verkligen inte rekommendera att ha spridarna med så lite vinkel. Dom kommer spruta ner i golvet och finns risk för att det blir bränsledroppar osv. Vet om en som gjorde så där på sin bil och det slutade med att han fick vinkla om spridarna för att kunna mappa bilen korrekt
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

Mikael S skrev:Kan verkligen inte rekommendera att ha spridarna med så lite vinkel. Dom kommer spruta ner i golvet och finns risk för att det blir bränsledroppar osv. Vet om en som gjorde så där på sin bil och det slutade med att han fick vinkla om spridarna för att kunna mappa bilen korrekt
tänkte precis säga samma sak, mera vinkel och de skulle väl inte skada om dom satt lite närmre med väl? eller har ja fel i detta?
team weber power
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Kan nog hända att dom e i lite väl brant vinkel.. har nog funderat lite på det själv oxå.. men vi får se hur det blir.. om de inte funkar såhär måste man ju laga om det.. :)

I övrigt så framskrider projektet något sånär..
Har inhandlat en IC nu (från en Renault Kangoo)
Den har fått plats framför kylaren å laddtrycksrören e färdigsvetsade..

Såhär ser det ut..
Bild
(här e bara ena röret på plats å osvetsat men man ser ungefär hur det blir)
Röret mellan turbon å IC:n går mellan cylinderlocket å kylaren under övre kylarslangen..
Russian Tuning
För mycket laddtryck

Inhandlade idag en Spal-kylarfläkt med diametern 247mm, mitt-tjocklek 52mm å 28mm:s tjocklek i kanterna.. Var den enda som får plats mellan kylare, motor å laddtrycksrör.. Målade oxå insug, plenum å laddtrycksrör samt IC-fästena efter jobbet idag.. ska ev. måla dem ett varv till i mårrån å hämta hem dem på lördan så att ja då kanske kan börja montera ihop lite på mellandagarna... Lite kabel- å slangjobb återstår oxå ennu innan de blir uppstart..
Skriv svar