Fråga angående recept på 530-topp.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
tompa245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån mar 20, 2006 10:21 pm
Ort: Mantorp (park)

Fråga angående recept på 530-topp.

Inlägg av tompa245 »

Jag undrar lite hur mycket effekt en topp med följande spec klarar av att lämna på en sugmotor ?

46mm insug.
38mm avgas.
Dubbla ventilfjädrar.
Kamaxel: lyft 12.5, nockvinkel 107°, duration 312° (GT6-profil)
Matchportade insug och avgaskanaler.
Planad ca 2mm.
Ställbart kamdrev.


Kammen kanske inte är optimal, så kom gärna med tips på andra modeller :)

Mvh T
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00


http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Är allt rätt gjort borde ju inte 180-200vara några problem... Men berror ju på portning å instälningarna som soppa tillförsel å tändning..
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

beror mycke på hur bra toppen är portad, flödet kan va från 160cfm till 220 beroende på canal utformningen.
Användarvisningsbild
tompa245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån mar 20, 2006 10:21 pm
Ort: Mantorp (park)

Inlägg av tompa245 »

Låter ju som lovande siffror detta :)


Då är det med andra ord värt att lämna in för portning på firma då.


Soppa och tändning ska med fixas såklart.


Sen har jag en helt annan fråga med, är en excenterslipad b23 vev hållbar om man varvar max 7.200rpm och inte har bilen som daily driver?


Mvh T
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00


http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

gt 6 kammen egner seg helst til lett bil å til bankjørning( liker masse varv)
har lite dreimoment ved lave turtall( under 4000)
sats på en annan kam.....H-kam eller en kam som gir lite mer kjørbarhet. kommer an på topp portningen :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tompa245 skrev:
Då är det med andra ord värt att lämna in för portning på firma då.




Sen har jag en helt annan fråga med, är en excenterslipad b23 vev hållbar om man varvar max 7.200rpm och inte har bilen som daily driver?


Mvh T
jo det är nog värt var krona med en profs portning, hör med erland om han har tid kanse?

en exenterslipad b23 vev håller för mycket stryck det är inga problem att varva den mycket längre och den håller för milen också.

det är svetsade vevaxlar som har tvivelaktiga egenskaper.
Användarvisningsbild
tompa245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån mar 20, 2006 10:21 pm
Ort: Mantorp (park)

Inlägg av tompa245 »

Jens Gustavsson skrev:
tompa245 skrev:
Då är det med andra ord värt att lämna in för portning på firma då.




Sen har jag en helt annan fråga med, är en excenterslipad b23 vev hållbar om man varvar max 7.200rpm och inte har bilen som daily driver?


Mvh T
jo det är nog värt var krona med en profs portning, hör med erland om han har tid kanse?

en exenterslipad b23 vev håller för mycket stryck det är inga problem att varva den mycket längre och den håller för milen också.

det är svetsade vevaxlar som har tvivelaktiga egenskaper.

Okej.

Var kan man få veven slipad och ungefär hur mycket skulle det kosta?

Toppen får kennets motor i motala ta hand om.
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00


http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
VOLVO PV-65
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: lör mar 04, 2006 1:02 am
Ort: Dalarna

Inlägg av VOLVO PV-65 »

Har själv kört mycket med GT-6 i B23 med topp portad av Bosse Redin (RH Racing), Weber 45:or. Std 2,3 liter.
Inga problem med lågvarvs egenskaperna,drar fint från botten och ett djävla klipp en bit upp i registret.
Kan till å me låta ett fruntimmer köra med den kammen om allt lirar..
VOLVO PV-65
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: lör mar 04, 2006 1:02 am
Ort: Dalarna

Inlägg av VOLVO PV-65 »

OBS i en tung 245:a 8)
Användarvisningsbild
tompa245
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån mar 20, 2006 10:21 pm
Ort: Mantorp (park)

Inlägg av tompa245 »

VOLVO PV-65 skrev:OBS i en tung 245:a 8)
Den kommer bli lättare, det lovar jag 8)

Sen är det skitsamma om den är lättkörd på gatan egentligen, bara den mosar på bra på högvarv :D
Calibra 16V turbo -91
Commodore 2.8E -70
Astra sport -00


http://www.lindbergracing.se
http://www.alive.se
Skriv svar