Erfarenheter?
Körde ett standard 940 grenrör och en 18t på det i en gat motor.
Laddade ca 1,5bar och hade ett mottryck på 4bar

Inte att rekomendera, visserligen satt det en k-kam i toppen...
Med hjälp av nockvinkeln kan man inte trolla bort mottryck men man kan däremot se till så att onödiga avgaser som inte tagit sig ut ur cylindern inte kommer in i insuget. lite fel av mig att säga att man kan påverka mottrycket med bara att ställa kammarna.Jonas T skrev:Hej!
Volvo140turbo: Du skrev tidigare lite om hur man kunde påverka mottrycket med ändrade nockvinklar på 16ventilaren. Har du lust att utveckla detta lite, inte bara med tanke på mottrycket? Hur du har ställt kamaxlarna och hur du har resonerat? Är ganska nyfiken då jag själv tänkt att åka 16v framöver. Har inte lämnat detta så mycket eftertanke på den tidigare 8v, men nu får man ju möjligheter att ändra friskt.
MVH Jonas T
Mottrycket har mest med A/R i turbin och storleken på turbinaxeln att göra
När vi körde motorn i bänk med en T72 P-trim 096 A/R (Kompressordelen ska klara 900hk)
Så körde vi med fullt öppen wastegate HKS 60mm . Då gav motorn 430hk vid 8500rpm,och motorn laddade endå 0,45kg(med fullt öppen WG)
Sen stängde vi WG och laddade 1,5kg med 600hk som resultat,Vi såg att mottrycket steg mycket då, så vi provade höja till 1,7kg det gav 10 ynka hk
Då böt vi avgashus till ett 1,32 A/R
Samtidigt pajade laddtrycksstyrningen så den laddade BARA 1,4kg vilket resulterade 670hk vid 7500... SEN gick ALLA svänghjulsbultar av !!
MVH Jompa