Det är ju så lugnt här så...................................

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Det är ju så lugnt här så...................................

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Tar den här Stock bilen igen.
http://www.dragracecentral.com/DRCPhoto ... 0#indextop
Han har kört 11.95 sek, och då har han inte ens lättat och trimat den!!!!
Bör väl väga bortåt 2-ton, och med en låg performance motor!!!!!!!
Hur gör dom????

Skååål och Gott Nytt År :beerchug:
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Användarvisningsbild
slaup
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 27, 2006 3:02 pm
Ort: jakobstad FINLAND
Kontakt:

Re: Det är ju så lugnt här så...............................

Inlägg av slaup »

knepet sitter nog i hjulupphängningen!!

har undrat på dehär ja med varför folk kör med 500 hk å kör en 14 sekunders tid!

och så har dom halvmeterbreda däck under å, så funderar de varför de intte går nå bätre o de bara slirar!

offtast har di nå greijer som de har hittat på skroten!

i allafall så e de här i finland!
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Det är ju så lugnt här så...............................

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jokern / Woodridge skrev: Han har kört 11.95 sek, och då har han inte ens trimat den!!!!

Hur gör dom????

det är inga orginal motorer :wink: de är bluprintade och smygtrimmade efter alla konstens regler och ibland mer :wink:

sen har de optimala convertrar med höga stall rpm optimala utväxligar bra däck och fjädrig, det räcker långt :thumbright:

skulle gissa att en sån bil helt orginal inte är så uphetsande , typ en 16-18sek tid :thumbdown:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

12.0 sek på 402 meter ger en snittfart på 120km/h.

Lyfter man framhjulen så är man en bra bit mot 100km/h direkt efter starten, sedan behöver det inte öka så mycket väldigt mycket mer till mål.
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Smygtrimmade, nja det vet jag inte. Det är stenhård koll på det i USA. Bluprintade ja, men det innebär bara att man kollar upp alla spel med mera, så dom håller sig inom toleranserna som det får vara. Dom har fri duration, men måste ha original lyft på kamaxeln. Men i och med att det inte är fri komressions förhållande, så går det ju inte heller ha mycket duration på kammmen.

Visst är turbinen anpassad för motorn, helt rätt. Men man får inte ha bredare slicks än 9", bara en sån sak.

Med hjulen i luften så där, ja men 0-100 km/tim går ju inte på 1 sekund ändå. En Top Fuel Dragster däremot, är något annat, det är 0-200 km/tim på 1 sekund!!!!
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
jp
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: mån sep 20, 2004 4:36 pm
Ort: Röbäck
Kontakt:

Ännu ett gott exempel

Inlägg av jp »

Mats Germann från Umeå.
A/FIA (Stock) Pontiac Firebird 1995. Orörda toppar, orörd bottendel (10.000 mil), kamaxel med fri duration, headers, annan turbin, preppad låda.
10.95 ... imponerande!

http://www.mek.nu/exempel/sundsvall0708_ss02.jpg
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

turbin och utväxling är svindyra special grejjer som just har tagits fram till varje specifik bil!brukar vara jäkligt gungiga fram för att få maximalt fäste i starten!coola bilar är det! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Precis, köra fort i Stock, DET är en sport...
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Cpt Tuttle skrev:Precis, köra fort i Stock, DET är en sport...
Det är DYRT också ? :)
jp
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: mån sep 20, 2004 4:36 pm
Ort: Röbäck
Kontakt:

Inlägg av jp »

Germann byggde sin för UNDER 100000 inkl inköp av bilen....
Läs mer här http://www.sssa.se/index.asp?sida=s_11172&hmeny=9
Ersviken skrev:
Cpt Tuttle skrev:Precis, köra fort i Stock, DET är en sport...
Det är DYRT också ? :)
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Bondens Chevelle är ju rätt frään den med :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jokern / Woodridge skrev:Smygtrimmade, nja det vet jag inte. Det är stenhård koll på det i USA. Bluprintade ja, men det innebär bara att man kollar upp alla spel med mera, så dom håller sig inom toleranserna som det får vara. Dom har fri duration, men måste ha original lyft på kamaxeln. Men i och med att det inte är fri komressions förhållande, så går det ju inte heller ha mycket duration på kammmen.

Visst är turbinen anpassad för motorn, helt rätt. Men man får inte ha bredare slicks än 9", bara en sån sak.
kammarna är inte lite vassare det är mycke vassare än orginal :twisted: , sen är det fria hedders och utan avgassystem och när man optimerat alla mått åt rätt håll är det både mer flöde i topparna, mer kompa, lägre friktion och helt fria insprutningssystem i motorerna.

det kallar jag smygtrimning iallafall :wink:
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

jp skrev:Germann byggde sin för UNDER 100000 inkl inköp av bilen....
Läs mer här http://www.sssa.se/index.asp?sida=s_11172&hmeny=9
Ersviken skrev: Det är DYRT också ? :)
Kan inte annat än säga att mats är en imponerande man, mindre kostnader med mkt kunnande.
(trevlig sida det där också föresten, många "lokala" kändisar")
jp
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: mån sep 20, 2004 4:36 pm
Ort: Röbäck
Kontakt:

Inlägg av jp »

Visst är hans Stock Chevelle frän, men Superstockern han har är grymt mycket fränare!
Driddler skrev:Bondens Chevelle är ju rätt frään den med :wink:
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Gnuss
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: mån apr 03, 2006 5:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Gnuss »

2ton ? My asss.


Väg en sådan bil utan en massa trams som: verktyg,full tank, reservhjul
,fet förare, mm.

Ca 1500kg skulle jag gissa.


Mch Gnuss
Det finns inge bättre än en
Chevabigblock,utom en
STÖRRE CHEVABIGBLOCK!
Skriv svar