vilken förpump?? biltema eller wallbron?
vilken förpump?? biltema eller wallbron?
håller på å tänker om lite angående min supra.
har 3st biltema k-jet pump som enligt uppgift ska flöda ca 150 liter vid 5 bar.
spridarna är delphi 6st 1000cc/3bar. troligen kommer det räcka att köra dem på 3 kilo vid ladd max runt 1.5 bar..'
har en catchtank som rymmer drygt 2.5 liter (4" rör ca 300 högt)
sitter orginal pump i tanken nu å den klarar ju bevisligen av orginal 440cc spridare med ca 1 bars ladd plus 2.5 soppatryck dvs den borde pumpa ca 150liter vid drygt 4 bar. dvs ungefär mostvarande dem tankmonterade pumpar som finns på biltema, typ "bmw m5" å "audi s2"
frågan är om den räcker till? kansek den flödar betydligt mer om den bara ska mata en catch?
eller ska man satsa på nått större?? räcker isåfall tex walbro 255hl pumpen till?? den är ju rätt vettigt pris på iallafall...
är tänkt att ta ut runt 5-600 häst som max med e85.
ös nu med ideer,
har 3st biltema k-jet pump som enligt uppgift ska flöda ca 150 liter vid 5 bar.
spridarna är delphi 6st 1000cc/3bar. troligen kommer det räcka att köra dem på 3 kilo vid ladd max runt 1.5 bar..'
har en catchtank som rymmer drygt 2.5 liter (4" rör ca 300 högt)
sitter orginal pump i tanken nu å den klarar ju bevisligen av orginal 440cc spridare med ca 1 bars ladd plus 2.5 soppatryck dvs den borde pumpa ca 150liter vid drygt 4 bar. dvs ungefär mostvarande dem tankmonterade pumpar som finns på biltema, typ "bmw m5" å "audi s2"
frågan är om den räcker till? kansek den flödar betydligt mer om den bara ska mata en catch?
eller ska man satsa på nått större?? räcker isåfall tex walbro 255hl pumpen till?? den är ju rätt vettigt pris på iallafall...
är tänkt att ta ut runt 5-600 häst som max med e85.
ös nu med ideer,
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Beror väll på om du har tänkt att ha returen från fuelrailen till catchtanken?
Min 323i bosch pump klarade att hålla catchtanken utan problem, dock så körde jag retur från railen till catchen också, för att vara på den säkra sidan.
(hade inte problem med varmgång som många verkar vara rädda för)
Man får nog hålla fullgas bra nog länge för att tömma catchen samt suga det som pumpen hela tiden fyller.
Jag tror du klarar dig med orginal om du kör retur från motorn dit. Men "tro" räcker ju inte här riktigt känns det som :/
Min 323i bosch pump klarade att hålla catchtanken utan problem, dock så körde jag retur från railen till catchen också, för att vara på den säkra sidan.
(hade inte problem med varmgång som många verkar vara rädda för)
Man får nog hålla fullgas bra nog länge för att tömma catchen samt suga det som pumpen hela tiden fyller.
Jag tror du klarar dig med orginal om du kör retur från motorn dit. Men "tro" räcker ju inte här riktigt känns det som :/
nej, det är ju det här med att "tro"
har alltid tänkt så tidigare när man åkte volvo, men är lite dyrare maskin att chansa med nu känns det som
jo kör såklart returen från fuelrail till cathen å sen en retur från toppen av cath till orginal tank...
säg att den pumpen som sitter i tanken flödar typ 300 liter utan att behlöva joba mot ett tryck.
spridarna flödar ju ändå typ 360l vid fullt spett....
har alltid tänkt så tidigare när man åkte volvo, men är lite dyrare maskin att chansa med nu känns det som

jo kör såklart returen från fuelrail till cathen å sen en retur från toppen av cath till orginal tank...
säg att den pumpen som sitter i tanken flödar typ 300 liter utan att behlöva joba mot ett tryck.
spridarna flödar ju ändå typ 360l vid fullt spett....

- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Kontakt:
din catchtank va tre liter,säg nu att din förpump skulle paja o din bil drar en liter sås i minutet så tar det tre minute med fullt påslag innan den är tom... säg att den funkar bra,pumpen alltså o din bil inte drar riktigt en liter i minuten så du har lite tillbaka gående soppa från fuelrailen.. så fem minuter fullt.. vem fan håller 5 min full tjomme??
//Bjäle

//Bjäle

"tjomme" hahaBjale_Racing skrev:vem fan håller 5 min full tjomme??![]()
//Bjäle

Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Om du kör så att pumparna matar full, dvs 3x150 liter per timme så blir det 450/60=7,5 liter per minut. Då skulle du kunna hålla stumt i 20 sekunder om motorn slukar i sig all soppa som pumparna ger.
På de 20 sekunderna har pumpen i tanken dessutom pumpat in 300/60/3=1,67 liter till.
Då har du soppa för att åka fullt 13 sekunder till. 1,67/(450/60/60)
Å på den tiden fylls tanken uppe igen med en viss mängd soppa.
Mao kommer du att kunna hålla fullt närmare en minut förutsatt att du inte släpper av nånting och att alla soppa går till spridarna och ingenting i returen.
Det kommer gå bra jävla fort om man håller stumt på högsta växeln i över 30 sekunder med 600hk...
På de 20 sekunderna har pumpen i tanken dessutom pumpat in 300/60/3=1,67 liter till.
Då har du soppa för att åka fullt 13 sekunder till. 1,67/(450/60/60)
Å på den tiden fylls tanken uppe igen med en viss mängd soppa.
Mao kommer du att kunna hålla fullt närmare en minut förutsatt att du inte släpper av nånting och att alla soppa går till spridarna och ingenting i returen.
Det kommer gå bra jävla fort om man håller stumt på högsta växeln i över 30 sekunder med 600hk...