Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Igår blev toppen monterad, kamaxlar o ventilkåpan. Det första jag upptäckte på morgonen var att det troligtvis kommit in skit där kamaxeln ligger i toppen så det var bara fram med 600papper och autsol, skitdrygt.. Där rök halva dagen. Sjögren passade även på att blaska på lite färg på blocket så nu är det silvrigt istället för rött, ska blaska på lite idag också så även gördeln får lite färg och blocket täcker riktigt..

Bild

Idag ska jag slutmontera småplocket typ kamdrev/rem osv. Sen blir det till att fixa till bagaget och sen hoppas jag Sjögren dyker upp så vi kan börja slipa motorrummet och kasta lite färg där..
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

har läst igenom hela tråden, mycket intressant vitmotorläsning för min del, har visseligen en cylinder till ;) kommer själv att måsta karva i blocket pga storändan på mina h-profilare. kommer att hålla ögonen öppna för det här också! 1 mm spel (alltså 0.1 mm per 1000 varv + säkerhetsmarginal) är det vedertaget allmänt eller specefikt för dina stakar/block?

schimsningen av fodrena funderade jag lite på, vad är syftet? har inte koll på vad den där spalten är till för. det första tanken som slog mig är att det behövs någon form av spalt för att hantera materialutvidgning? men det verkarde ju vara lite väl mycket spalt, vad blev det för bladmått?

lycka till i fortsättningen! nytt år nya möjligheter!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

piraten skrev:har läst igenom hela tråden, mycket intressant vitmotorläsning för min del, har visseligen en cylinder till ;) kommer själv att måsta karva i blocket pga storändan på mina h-profilare. kommer att hålla ögonen öppna för det här också! 1 mm spel (alltså 0.1 mm per 1000 varv + säkerhetsmarginal) är det vedertaget allmänt eller specefikt för dina stakar/block?

schimsningen av fodrena funderade jag lite på, vad är syftet? har inte koll på vad den där spalten är till för. det första tanken som slog mig är att det behövs någon form av spalt för att hantera materialutvidgning? men det verkarde ju vara lite väl mycket spalt, vad blev det för bladmått?

lycka till i fortsättningen! nytt år nya möjligheter!
0.1mm per 1000varv är något folket här på Sävar kör på så då vet man att det är ett bra mått. Dock vill jag påstå att det flexar mer för det var 2-3mm djupa spår i mina foder och jag fick runt maskin för hand, dock nu i efterhand så gick det i pyttelite, precis så att man kände det..

Schims-spalten är till för kylning, tyvärr så spricker foderna om man kör 400hk+ utan schims förr eller senare, en kille här ute har rasat flertalet maskiner när han körde utan schims, dock 2.5L maskin (83mm borr) och nu har han schims i sin maskin han har bänkat 696hk med så då vet man ju att det fungerar.. Jag antar att det är de höga cylindertrycken där uppe som gör att foderna spricker om man inte har schimset där.. Detta är något många ställer sig skeptiska till för spalten är ju där av en anledning.. Jag kör iallafall på det beprovade sen lär man märka hur pass det fungerar.. Finns de som säger att man inte behöver det..

Mitt spel var 0,025tum det skiljer sig från block till block så det finns inget standardmått.. Jag köpte bladmåtten på Biltema för 19,90kr st..
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

ok, verkar vara samma på sexorna, har kikat igenom lite bilder. har det för att vissa även svetsar stift i vattenkanalerna för att undvika flex i den riktningen också. blir några bladmått från biltema för min del, ska försöka läsa på mer om stiftningen.

har ju 83 mm borr på och 3 litersblocket har såvitt jag förstår haft problem med att cyliderväggarna spricker i större utsträckning än 2,5 blocket (B6254).
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

piraten skrev:ok, verkar vara samma på sexorna, har kikat igenom lite bilder. har det för att vissa även svetsar stift i vattenkanalerna för att undvika flex i den riktningen också. blir några bladmått från biltema för min del, ska försöka läsa på mer om stiftningen.

har ju 83 mm borr på och 3 litersblocket har såvitt jag förstår haft problem med att cyliderväggarna spricker i större utsträckning än 2,5 blocket (B6254).
Japp, speciellt sexans cylinder ska det ju vara mycket problem med. Har en polare som åker på 3l med dubbla T16, dock har han inte laddat på så fruktansvärt mycket än så vi får väl se om det håller.

De stiften de kör ner i vattenkanalerna funderade jag på till min värstingmotor jag bygger men efter lite diskuterade med renoveraren så skippar vi det, känns som det är väldigt stor risk att det blir ännu mer ovalt om man inte sätter stift runt hela eller gör en hålborrad platta man trycker ner..

När du ska schimsa så mät i utkanten där är störst mellanrum och kör ner ett bladmått i den storleken, egentligen så ska man borra efteråt för att vara säker på att det inte blir ovalt men detta är ju en budgetmotor jag bygger så det blev bara en fulhoning.. Du ska inte behöva vålda ner bladmåttet, jag använde måttligt våld..
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Fick lite gjort idag iallafall, orken tröt så jag for hem efter sju timmar i garaget..

Fick dit kamremmen m.m Går runt fint nu, som en symaskin som Mac säger :p
Bild

Blaskat på lite mer färg, blir en strykning till minst.
Bild

Börjat på att tvätta o matta ner motorrummet typ 1/4 klart (fyfan vilket tråkigt göra)... Någon frivillig? :)
Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Ska tabort bromsservot imorgon o slipa därbak också..
Bild

Ungefär såhär har jag tänkt mig. Åsikter?
Bild

Blev ett lager färg till, täcker piss..
Bild
Von-Robin
Lite mer laddtryck

Inlägg av Von-Robin »

Vitmotorn spricker ju med orginal effekt oavsett 4a 5a eller 6a.
Jag har bytt väldigt många motorer för att dom drar vatten och fodret har spruckit men då jobbar jag bara volvo hela dagarna.

Hoppas det går bättre den här gången med motorn :thumbright:
cortina+2LPinto=Snart sant
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Då var motorrummet lackat, kommer bilder om ca 1 ½h..
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

härligt :) ska bli kul att se resultatet!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Fin lackbox va? =)
Bild

Före..
Bild

Efter..
Bild

Pearleffekten..
Bild
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

haha, postar samma minut som du :) blev grymt bra det där!
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck

Inlägg av vesslan »

ser mkt bra ut du. Men tänkte du ha fuelcellen stående synlig sådär i en kombi??

Folk kanske har åsiker om de om du ska gasa på bana lr så?
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

vesslan skrev:ser mkt bra ut du. Men tänkte du ha fuelcellen stående synlig sådär i en kombi??

Folk kanske har åsiker om de om du ska gasa på bana lr så?
Blir troligen en plåtlåda med tätningslist..
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Nu har man ett bra koncept på färg. Ska bli nice med blanksvart huv/tak till detta, hoppas det matchar riktigt gott. Troligen blir det svarta fälgar också.
Sjögren ringde mig innan idag och ville lackera tryckrören också, så de blir i denna nya kulören också ska bara svetsa klart dem och spackla till dem så kastar vi färg på dem också..

Var nere och tog bort all maskering idag och det ser riktigt bra ut, inga rinningar sålångt jag såg inte för att jag synade så noga men det var absolut inget uppenbart. Bifogar tre bilder..

Bild

Bild

Bild
Skriv svar