Idag ska jag slutmontera småplocket typ kamdrev/rem osv. Sen blir det till att fixa till bagaget och sen hoppas jag Sjögren dyker upp så vi kan börja slipa motorrummet och kasta lite färg där..
0.1mm per 1000varv är något folket här på Sävar kör på så då vet man att det är ett bra mått. Dock vill jag påstå att det flexar mer för det var 2-3mm djupa spår i mina foder och jag fick runt maskin för hand, dock nu i efterhand så gick det i pyttelite, precis så att man kände det..piraten skrev:har läst igenom hela tråden, mycket intressant vitmotorläsning för min del, har visseligen en cylinder tillkommer själv att måsta karva i blocket pga storändan på mina h-profilare. kommer att hålla ögonen öppna för det här också! 1 mm spel (alltså 0.1 mm per 1000 varv + säkerhetsmarginal) är det vedertaget allmänt eller specefikt för dina stakar/block?
schimsningen av fodrena funderade jag lite på, vad är syftet? har inte koll på vad den där spalten är till för. det första tanken som slog mig är att det behövs någon form av spalt för att hantera materialutvidgning? men det verkarde ju vara lite väl mycket spalt, vad blev det för bladmått?
lycka till i fortsättningen! nytt år nya möjligheter!
Japp, speciellt sexans cylinder ska det ju vara mycket problem med. Har en polare som åker på 3l med dubbla T16, dock har han inte laddat på så fruktansvärt mycket än så vi får väl se om det håller.piraten skrev:ok, verkar vara samma på sexorna, har kikat igenom lite bilder. har det för att vissa även svetsar stift i vattenkanalerna för att undvika flex i den riktningen också. blir några bladmått från biltema för min del, ska försöka läsa på mer om stiftningen.
har ju 83 mm borr på och 3 litersblocket har såvitt jag förstår haft problem med att cyliderväggarna spricker i större utsträckning än 2,5 blocket (B6254).