volvo 240tic -81

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

En motorlyft och ett motorstativ har inhandlats, tänkte först låna men det känns som om att det inte är sista gången jag kommer lyfta ur/i motorer så var likabra å köpa på en gång :P
Sen har jag slipat ytrost med roterande stålborste och sedan lagt på rostskyddsprimer på golvet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Och sedan var jag och hämtade andra länkarmar som ska blästras, förstärkas och lackas och sedan monteras då bussningarna på dessa var fräscha och tror det är dessa bussningar som är väck på bilen så...
Bild
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Varit nere och slipat under på vid bagageutrymmet och sedan på rostskyddsprimern ;)
Före:
Bild
Efter: (svårt att ta en enhetlig bild när man är inträngd mot väggen)
Bild
Bild
Bild
Rosten som ska lagas:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Bror var i garaget och höll på å byta högtalare i dörrar etc och han tyckte inte ja fick slipa och ha mig (tänkte börja med rostlagningen) så det blev bara att jag kopplade loss lite el, slangar, gas-vajer etc samt tog lös servon från motorn så nu är de bara att ta bort kardan och och växellådsspaken så är det bara att hiva ur spisen...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Såhär fint va det efter jag tagit bort all fusklagning:
Bild
Och såhär långt har jag kommit hittils:
Bild
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Då jag inte sovit på bra precis typ ca 24h nu ( ska försöka vara uppe så länge som möjligt idag och sedan försöka sova till morgon dagen, ändå sättet för mig att få tillbaka dyngsrytm inför skolstart ) så har jag bara varit nere en sväng idag, började slipa svetsarna på det jag gjorde igår och då ser jag detta:
Bild
Följde förmodligen med när jag knackade till plåten för att svetsa nere (fäste den uppe först) och jag var helt enkelt inte uppmärksam nog så jag tänkte hämta baklyse i förrådet sen och kolla om det syns/gör att baklyset inte går dit eller sitter rätt eller något.
Såååååååååååååååå jag svetsade andra sidan:
Bild
Är lite att fylla i men så gott som klart!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Vart nån timme i garaget idag å...
Kom på att jag måste fixxa där plåten vek ner sig då det är där listen ska sitta och är inte plåten rak blir nog inte listen det heller #-o
Så jag snitta den nya plåten jag svetsat dit, vek upp plåten där listen ska sitta och drog en punkt där för att den inte ska vika ner sig igen...
Bild
Sedan svetsade jag springan till höger:
Bild
och en liten 90graders plåt i hörnet för att det inte skulle va nå hål där:
Bild
Där ser ni även det som är kvar att svetsa ihop, klurar på det imorgon om inte bror/far ska ha garaget (båda var lur på att ha garaget så kanske får gå upp tidigt och sno åt mig det ;) )
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Vänstra hörnet klart:
Bild
Bild
Sen tänkte jag svetsa ett litet hål i högra hjulhuset underifrån och efter att ha pallat upp den och och tagit lös hjulet samt kryper under ser jag en mindre rolig syn... det är upprostat hela vägen vid balken plus lite på själva balken, det är svetsat innifrån men det kommer ju bli värre om det är kvar som det är och får fortsätta rosta mer men detta skulle dock min far hjälpa mig med.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Nu börjar det hända saker, kul att se :thumbright: Rost är det ju nästan alltid mer av än vad man tror från början, men kämpa på bara!
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Glufsen skrev:Nu börjar det hända saker, kul att se :thumbright: Rost är det ju nästan alltid mer av än vad man tror från början, men kämpa på bara!
Tackar! jo det brukar krypa fram lite här och var om bilen inte är riktigt behandlad.. och den är ju faktiskt 27år gammal...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 374
Blev medlem: ons apr 20, 2005 2:05 pm
Ort: Näsåker

Inlägg av Foffe »

ja rost e aldrig skojj ! Men kämpa på å kör ett område noggrant åt gången (försök inte tänka på övrig rost) så komma de där va klart snart.
Bild
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Foffe skrev:ja rost e aldrig skojj ! Men kämpa på å kör ett område noggrant åt gången (försök inte tänka på övrig rost) så komma de där va klart snart.
Nej det är inte det roligaste man gör på en bil men det måste göras, jorå bara att fortsätta och se glad ut :roll:
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
umiz
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jan 07, 2008 1:43 pm
Ort: Växjö

Inlägg av umiz »

Härligt att se lite rostlagning. 8) Verkar bli bra också. Keep it up
Volvo 145 72:a, 145 Express 72:a
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

umiz skrev:Härligt att se lite rostlagning. 8) Verkar bli bra också. Keep it up
Hehe, tackar! jo ska väl bli klar med det nån gång :roll: dock blire inget idag men förmodligen knatar man ner imorgon.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Far var ner och började kapa upp idag för att fixxa det som var i hjulhuset och uppe vid balken:
Bild
Bild
sen såg han sprickor i lacken där stötfångaren sitter så han satte slipen och jorå det var nå kilo spackel där :S
Bild
Bild (enda bild jag fick med blixt utan reflektion)
Som synes (tror inte kameran visar alla) så är det små hål lite här och där så detta måste åtgärdas också....
Ska gå igenom tillsammans och se hur vi ska göra med det och sen om far gör det eller jag gör det får väl se, spelar ingen roll om än det är skönt att slippa så kan jag likväl göra det å.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

Varit nere ett tag idag, skulle svetsa dit 2 plåtbitar då det blev lättare en en hel då den skulle behövt "vridits" för att följa det jag kapat på undersidan baljan men kom bara såhär långt:
Bild
SEN TOG TRÅDHELVETE SLUT! så det måste inhandlats ny rulle....
Jaja, kapade bort det dåliga som bara spacklats över på bakskärmen:
Bild
Sen tog jag bort högerframskärm då ja hade tänkt slipa/måla/lagt på ny underredsmassa då jag antog att de skulle vara en del åtminstone ytrost där men tamejfan dem hade gjort något seriös på bilen och hade redan gjort detta! även på insidan av skärmen...
Bild
Bild
Bild
Så slapp man ju det iaf... sen såg jag batterihyllan och bestämde mig för att kapa lös den samt kapa bort fästena för den.
Bild
För att batterihyllan ska hit sen:
Bild
Ska inte ligga ända i botten som den gör nu, ska snygga till hyllan och göra fästen för den så det går att skruva dit så man kan komma åt och måla nere där och sedan sätta dit den + batteri...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Låst