ja o en polare satt o fundera på hur det skulle bli om man tog en vanlig turbo snurra o tog bort avgas delen sätter på ett rem hjul o sätter på motorn nån som har provat eller har svar o vet om de kan fungera
Vet ej hur mkt turbon snurrar när den sitter på avgaserna än om man driver den med rem
MVH jake
Rem turbo
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Det finns väl de som försökt här på forumet, vet inte om någon fått till något bra.
Ett problem är ju att turbon måste väl varva åtminstonde ca 50k v/m för att funka vettigt. (beror lite på turbo, små varvar mer)
Ett problem är ju att turbon måste väl varva åtminstonde ca 50k v/m för att funka vettigt. (beror lite på turbo, små varvar mer)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
En avgasdriven turbo snurrar väl 100-200 000 rpm eller nåt.
Här kan du läsa på lite mer...
http://www.enem.se/lysholm.asp
Här kan du läsa på lite mer...
http://www.enem.se/lysholm.asp
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
- Ort: Jakobstad, Finland
Finns sådana byggen redan. Man kan dock fråga sig om det verkligen är värt besväret. Funkar rätt så bra att driva dem med avgaser istället.
Remtransmissionen måste klara att överföra en 50 - 80 hk beroende på hur mycket luft som skall pumpas. Sen skall det till en växellåda innan kompressoraxeln, har sett nåt bygge på nätet med växellådor från permobilar tror ja det var.
Hur som helst, lager och kuggar som snurrar 100 000 rpm har det inte lätt om de skall vara större än det som sitter i en microbil.
Kommer att kräva en hel del försök innan det lyckas, glidlager och trycksmörjning kan säkert hjälpa endel på vägen.
Rekommenderar klart avgasdrift, sätt tide och pengarna på topplocket istället så blir det en fiin maskin![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
/Kenneth
Remtransmissionen måste klara att överföra en 50 - 80 hk beroende på hur mycket luft som skall pumpas. Sen skall det till en växellåda innan kompressoraxeln, har sett nåt bygge på nätet med växellådor från permobilar tror ja det var.
Hur som helst, lager och kuggar som snurrar 100 000 rpm har det inte lätt om de skall vara större än det som sitter i en microbil.
Kommer att kräva en hel del försök innan det lyckas, glidlager och trycksmörjning kan säkert hjälpa endel på vägen.
Rekommenderar klart avgasdrift, sätt tide och pengarna på topplocket istället så blir det en fiin maskin
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
/Kenneth
För att få tillräcklig snurr på kompressorhjulet räcker det inte med en rem. Det behövs en växellåda som växlar upp varvet en 4-5 gånger till.
Problem två är att vanliga turbolager inte klarar dom sidkrafter dom blir från ett remhjul/växeldrev. Lagren måste klara både hög last och mycket höga varvtal.
Här är bilder på en isärskruvad Vortech centrifugalkompressor
http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... r_rebuild/
Problem två är att vanliga turbolager inte klarar dom sidkrafter dom blir från ett remhjul/växeldrev. Lagren måste klara både hög last och mycket höga varvtal.
Här är bilder på en isärskruvad Vortech centrifugalkompressor
http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... r_rebuild/