Etanol som drivmedel?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Kontakt:

Etanol som drivmedel?

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Numera säljs ju etanol på vissa mackar. Skulle man kunna plocka mer effekt om man körde på det i stället. Vad jag vet är att man måste ha massor med mer förtändning samt att det ska vara kallare? Hur går det eller är det bara att glömma. Vissa gummipackingar kan ju ta stryk men sånt går ju att byta...
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Det finns en kille som kör med etanol i sin 240 i Umeå , verkar funka bra se mer av den här http://www.matsmotorsports.com/etanol.html
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Kontakt:

Men 2-2.5ggr mer sås? Då kommer den dra massor. Spridare och pump kommer få jobba hårdare samt skiten kostar 10kr/liter? trodde man skulle kunna tjäna både effekt och pengar på detta? Om man blandar i 5% sprit i bensinen kan det hjälpa mot knackningar?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Pålsson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Pålsson »

Här (ludvika) kan man köpa E85 på pump, det är billigare än vanlig blyfri.
Martin
Lite mer laddtryck

Etanol

Inlägg av Martin »

Vanlig E85 som säljs på mackarna går utmärkt att köra på. Jag har själv fixat till en 245:a för körning på E85. Men det kräver justering av förgasare och tändning. Helst skall även kompressionen höjas. Om man vill kan man blanda i lite etanol i bensinen på en vanlig bil, då minskar knackningsbenägenheten.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Kontakt:

Intressant det du sa om att hälla i Etanol. Hur mycket? 1liter E85 i 40liter soppa? Vad kan ta skada? Blandar dom sig med varandra?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Martin
Lite mer laddtryck

blandning

Inlägg av Martin »

Det är bara att blanda, etanol och bensin blandar sig väl med varandra. Att blanda ungefär 15% etanol i bensinen kan fungera bra utan större problem. Ett ganska enkelt trick på insprutarbilar är att höja bränsletrycket i motsvarande grad. Har man lambdamätare är det ju enkelt att kolla vad som händer när man blandar olika blandningar. Det är heller inget som skadas i motorn av etanol. Däremot Metanol kan vara skadligt för vissa plaster och gummidetaljer. Vissa mackar blandar in en liten mängd etanol i bensinen idag. Det gör ju även att man slipper problem med isproppar och igenisade förgasare på vintern.

/Martin.
thunder cat
För mycket laddtryck

etanol

Inlägg av thunder cat »

det så kallade e85 skall man kunna köra på alla bilar enligt sekab.
funkar också att ta till etanol när man skall besikta och vad jag vet går en 740 från ö-vik på etanol modell trimmad hur mycke som helst han jobbar på hägglunds som verktygsmakare och haR GJORT egna titan stakar tydligen plus en camaro med 454 skall tydligen gå på etanol.
etanol taurus skall tydligen ge typ 15hk mer på etanol en macksoppa enligt sekab.
nån som undrar vad sekab är som min kusin jobbar på kan säga det står för svensk etanol kemi ab.störst i europa tror jag på etanol 8) 8) 8)
har hört att golf är en primitiv form av jordbruk!
thunder cat
För mycket laddtryck

etanol

Inlägg av thunder cat »

jag kan som sakt få fram mycke om det här ämnet via min kusin skall ringa han ikväll när han har jobbat klart och forska lite 8) 8)
har hört att golf är en primitiv form av jordbruk!
Svebola
För lite laddtryck

Inlägg av Svebola »

Har kört min helt standard 740t -90 på upp till ca: 60% E85 utan att ändra något så den borde gå lite snålt eftersom förbränning av etanol kräver ca 9:1 luft/bränsleblandning mot bensinens 14,5:1. Men jag har inte fått några hörbara knackningar, den blir lite svagare innan laddtryck och ganska svårstartad mer mot -5 C. Jag körde hela förra sommaren på cd 50 % E85 och då märker man inte någon större skillnad.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Kontakt:

Du märkte ingen större skillnad säger du. Men kunde du ladda mer med den blandningen eller var det någon annan anledning till att du körde 50% E85?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Svebola
För lite laddtryck

Inlägg av Svebola »

Det var mest bara för att testa om det gick bra att köra på etanol samt att E85 är ca 2 kr billigare än bensin, bilen är helt orginal med turbo+ så jag har ej provat att höja laddet. Men jag polare som kört med ca 25% i sin 245a han hade lite problem spikningar som försvann när han tankade E85, den laddade 0.9 bar vilket är väll ungefär vad det går att ladda med en i stort sett orginal b21 med tanke på deras begränsade bränsletillförsel
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Kontakt:

Hur mycket mer etanol än bensin måste man köra?
JAg menar måsta man lägga på 100% till så tjänar man inte på de där sista två kronerna he he . Då blire 20spänn milen istället
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Svebola
För lite laddtryck

Inlägg av Svebola »

Det är lite knepigt det här för jag var iväg och tankade bilen 50/50 i går med E85. Bilen går som vanligt och jag har inte höjt bränsletrycket eller liknande, så den borde inte gå bra överhuvud taget när jag kanske skulle behöft 25-35% mer bränsle som jag knappast tror lamdasonden kan ha fetaupp, men jag har för mig att etanol har en lägre viskositet så man får automatiskt lite mer bränsle.

Här är i allafall lite sidor med info om E85 :

http://www.e85.nu/

http://home.swipnet.se/pshallgren/etanol/

http://www.baff.info/debattforum/fragor.cfm
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Vilken etanol pratar du om?
En här i stan provade det på sin Rc motor en Volvo 16V 2.4 liter
det ha kom fram till var att ca 2,5 ggr så mycket metanol behövdes.

Edit...metanol var det
Senast redigerad av super7 den tor apr 22, 2004 8:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar