[img][img]http://i264.photobucket.com/albums/ii17 ... 180029.jpg[/img][/img]
Fint med lite grönt......

//tobbe
Hur får du fram den infon om en bild sådär........trodde du var väldigt duktig o gissa HAHAHARichard skrev:Det står i exif headern i jpegfilen
> jhead P1180028.jpg
File name : P1180028.jpg
File size : 55485 bytes
File date : 2008:01:18 15:21:26
Camera make : OLYMPUS IMAGING CORP.
Camera model : SP550UZ
Date/Time : 2008:01:18 13:12:59
Resolution : 820 x 615
Flash used : No
Focal length : 9.8mm
Exposure time: 0.0040 s (1/250)
Aperture : f/6.3
ISO equiv. : 3200
Exposure bias: 0.30
Whitebalance : Auto
Metering Mode: matrix
Exposure : aperture priority (semi-auto)
Exposure Mode: Manual
Exposure Mode: Auto bracketing
Comment :
Annars hade jag varit lite väl bra på att gissa
P innebär Program. Vad det innebär är att du väljer hur bilden ska vara exponerad och vilket ISO-tal du ska fotografera i och därefter ställer kameran automatiskt in bländare och slutartidtobbeturbo skrev:Jag har lägen som heter auto,P,A,S och M o jag kör på A för där kan man göra lite egna inställningar.
//tobbe
Ok, tack så mycket.....jag får prova o ta lite bilder.Wezzli skrev:P innebär Program. Vad det innebär är att du väljer hur bilden ska vara exponerad och vilket ISO-tal du ska fotografera i och därefter ställer kameran automatiskt in bländare och slutartidtobbeturbo skrev:Jag har lägen som heter auto,P,A,S och M o jag kör på A för där kan man göra lite egna inställningar.
//tobbe
A innebär nog Aperture, du ställer in vilken bländaröppning du ska ha och resten ställs in automatiskt
S bör därmed vara Shutter, som i att du ställer in slutaren och resten ställs in automatiskt.
M är helt logiskt Manual där du ställer in allting själv.
ISO-talet är ljuskänsligheten på sensorn (filmen) och desto högre värde, desto känsligare för ljus blir sensorn, men desto kornigare blir bilderna. Just därför kan man vilja hålla nere ISO-talet så got som möjligt. Det går givetvis att mjuka ut bilderna för att få ner bruset, men det blir aldrig lika bra.
Både slutartiden och bländaröppningen bestämmer hur ljus bilden ska bli, skillnaden är att om du har en lång slutartid så kan bilderna lätt bli suddiga, jämfört med korta slutartider där du kan ta riktigt skarpa även på långt avstånd, fånga objekt som rör sig.