Oljepump till B21ET

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
MaDMatZ
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: lör dec 08, 2007 5:04 pm
Ort: Östervåla

Oljepump till B21ET

Inlägg av MaDMatZ »

Hallå! håller på å renoverar lite motor....tänkte bara höra hur oljepumpen är i sånna här spisar? räcker de till? tänkte om de var tvunget å köpa ny eller den gammla duger om den fungerade förut....

/Freddan
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Användarvisningsbild
MaDMatZ
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: lör dec 08, 2007 5:04 pm
Ort: Östervåla

Inlägg av MaDMatZ »

Okej...jag omformulerar frågan...ere någon som fått några PROBLEM med att oljepumpen inte räcker till när de börjar flåsa på lite??

/freddan
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

bytt til den GAMLE regulerings ventil( :arrow: til kula å fjær, å bruke foten av stempelstangen,ca 3mm).... se til att det INTE er 0,30 mellom tannhjula,å lokket bør være plant( inte veger etter tannhjulene)...
er pumpen slitt; bytt til ny, men bytt til GAMLE sortens reg ventil iallefall
les til den som var i 1965 i amasonen :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

kolla så att ytorna som kugghjulen går mot är fina samt mät kuggflankspelet det ska va 0,35mm max

ser allt bra ut och spelen är inom toleranserna så funkar det problemfritt
Användarvisningsbild
MaDMatZ
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: lör dec 08, 2007 5:04 pm
Ort: Östervåla

Inlägg av MaDMatZ »

grejt...tack för svar :)
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Kombirejsarn
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 21, 2006 9:18 pm
Ort: Flen

Inlägg av Kombirejsarn »

och om man är riktigt seriös så köper man högflödes oljepumpen som sitter i alla B230FT/FK med kolvkylning så har man garanterat kapacitet så det räcker ialla lägen.
/Richard
En gång TURBO alltid TURBO.

B230FT-95 med marinvev,Marin kolvar,Parnerstakar,Portad 531:a med 46/40 ventiler,Vx3 kam,kompförhållande 8,1:1 465cc spridare och Scania intercooler.
Användarvisningsbild
MaDMatZ
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: lör dec 08, 2007 5:04 pm
Ort: Östervåla

Inlägg av MaDMatZ »

Hum...jaaa...de kanske inte vore så dumt....får la se vad man får pynta för en sådan.....:twisted:

tackar
Kombirejsarn skrev:och om man är riktigt seriös så köper man högflödes oljepumpen som sitter i alla B230FT/FK med kolvkylning så har man garanterat kapacitet så det räcker ialla lägen.
/Richard
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Skriv svar