4link bygge Amazon

Modifieringar och tips
KS_Wolfman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön okt 30, 2005 3:17 pm
Ort: Gotland/visby
Kontakt:

4link bygge Amazon

Inlägg av KS_Wolfman »

Håller på och spånar lite på hur jag skall bygga "4link" på amazon. Har sökt och kollat runt på forumet hur man löste det. Men jag hittar igentligen inget om var man fäster "4links plattorna" i karossen. Hittar massa bilder på axelfästena..

Vill försöka få så långa och parallela stag som möjligt. Någon som har bilder på sitt eller någon annans bygge? Skall besikta som "ombyggt fordon" så jag har inte riktigt koll på hur mycket man får ändra på karossen..

Tack på förhand.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det vanligaste är att plattorna fästs i en balk tvärs över bilen, ungefär under baksätets framkant (de flesta bilar har en balk där original).

Om man använder originalbalken eller ersätter den med en ny i fyrkantsprofil eller bockad plåt är mest en fråga om hur kraftig originalbalken är - och om tycke och smak.

Så länge man har original ramben fram och bak är det inga problem att ändra för att få dit fyrlänken i ombyggt fordon. Men med nya ramsnokar både fram och bak kan det bli för mycket ändrat.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
KS_Wolfman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön okt 30, 2005 3:17 pm
Ort: Gotland/visby
Kontakt:

Inlägg av KS_Wolfman »

therealpinto skrev:Det vanligaste är att plattorna fästs i en balk tvärs över bilen, ungefär under baksätets framkant (de flesta bilar har en balk där original).

Om man använder originalbalken eller ersätter den med en ny i fyrkantsprofil eller bockad plåt är mest en fråga om hur kraftig originalbalken är - och om tycke och smak.

Så länge man har original ramben fram och bak är det inga problem att ändra för att få dit fyrlänken i ombyggt fordon. Men med nya ramsnokar både fram och bak kan det bli för mycket ändrat.

/Gustaf

Okej, så det gör inget om man kapar lite i golvet för baksätet för att eventuellt få plats med dom övre stagen?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, det ar ju nastan ett maste med fyrlink.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
KS_Wolfman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön okt 30, 2005 3:17 pm
Ort: Gotland/visby
Kontakt:

Inlägg av KS_Wolfman »

Hur höga bör plattorna vara för att man skall kunna få en optimal ställbar 4link?.. kolla lite snabbt och det verkar som att jag kan få till stagen ca 60cm långa..
KS_Wolfman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön okt 30, 2005 3:17 pm
Ort: Gotland/visby
Kontakt:

Inlägg av KS_Wolfman »

Vilken grovlek på bultarna bhöver man till stagen för att sfro skall godta det? Räcker det med m12 8.8? eller behöver man gå upp på 14-16mm?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

För bultarnas skull räcker M12, men det förutsätter att det är gummibussningar (vilket rekommenderas). Ska du ha uniballs, räcker inte M12...men det rekommendas ju inte heller.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
KS_Wolfman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön okt 30, 2005 3:17 pm
Ort: Gotland/visby
Kontakt:

Inlägg av KS_Wolfman »

therealpinto skrev:För bultarnas skull räcker M12, men det förutsätter att det är gummibussningar (vilket rekommenderas). Ska du ha uniballs, räcker inte M12...men det rekommendas ju inte heller.

/Gustaf

I början var det tänkt med uniballs.. Men det hoppar jag över.. Och kör på lite bättre bussningar istället. (Skall ju faktiskt kunna använda bilen varje dag sen) :D

Tack för det sabba svaret :thumbright:
KS_Wolfman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön okt 30, 2005 3:17 pm
Ort: Gotland/visby
Kontakt:

Inlägg av KS_Wolfman »

Vilken dimension på stagen behöver man? Har förstått att rör är att föredra. Skall det vara osömmade eller duger det med sömmade? Diameter? Godstjocklek?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

De flesta väljer sömlösa rör för att de är rakare och för att det kan vara lättare att peta i svetsänden. Men egentligen är sömlöshet inget krav bara rören uppfyller våra hållfasthetsdata för bärarmar etc. (de värdena har jag skrivit, så sök).

Till fyrlänk kan man köra typ 25x3 eller 30x3, men det beror på hur långa stagen är, vilken effekt och vikt man ska köra med etc.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
KS_Wolfman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön okt 30, 2005 3:17 pm
Ort: Gotland/visby
Kontakt:

Inlägg av KS_Wolfman »

Tänkte göra mina stag "ställbara" med gängstav i båda ändarna dvs vänster/högergäng. Räcker det med m16 8.8 ? eller är det ännu grövre som gäller?


Länk till "hållfasthetsdata för bärarmar etc.." (Som nämns i tidigare inlägg.)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... b%E4rarmar
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag säger grövre...för att vara på säkra sidan.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
erik_duett
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
Ort: skäve

Inlägg av erik_duett »

Hej Gustav. Jag har en fråga till dig. Kan man förlänga de övre länkrmarna på en 240 axel och använda dessa till 4-linksbygge? Givetvis med godkännda rör som klarar brist och sträck gränserna. För då får man ju gummi bussningarna mot karossen och bakaxeln. Alltså 2 förlänga länkarmar på var sida. Eller är det ingen bra lösning på problemet med förlängning?
Bilen kommer troligtvis besiktas som ombyggt fordon och därför frågar jag någon som är lite mer kunnig :)


Tack på för hand //Erik
Amazon B234 tic på gång
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst kan man men det blir ju inte så snyggt kanske. Att bygga helt nya stag rekommenderas.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
erik_duett
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
Ort: skäve

Inlägg av erik_duett »

Jo ett par nya hade ju inte varit i vägen. Men jag är studerande och pengarna på kontot är inte alltid så många :lol:
Så det får bli någe budjet pryl
Men tack för svaret :thumbright:
Erik
Amazon B234 tic på gång
Skriv svar