4link bygge Amazon
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
4link bygge Amazon
Håller på och spånar lite på hur jag skall bygga "4link" på amazon. Har sökt och kollat runt på forumet hur man löste det. Men jag hittar igentligen inget om var man fäster "4links plattorna" i karossen. Hittar massa bilder på axelfästena..
Vill försöka få så långa och parallela stag som möjligt. Någon som har bilder på sitt eller någon annans bygge? Skall besikta som "ombyggt fordon" så jag har inte riktigt koll på hur mycket man får ändra på karossen..
Tack på förhand.
Vill försöka få så långa och parallela stag som möjligt. Någon som har bilder på sitt eller någon annans bygge? Skall besikta som "ombyggt fordon" så jag har inte riktigt koll på hur mycket man får ändra på karossen..
Tack på förhand.
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
Det vanligaste är att plattorna fästs i en balk tvärs över bilen, ungefär under baksätets framkant (de flesta bilar har en balk där original).
Om man använder originalbalken eller ersätter den med en ny i fyrkantsprofil eller bockad plåt är mest en fråga om hur kraftig originalbalken är - och om tycke och smak.
Så länge man har original ramben fram och bak är det inga problem att ändra för att få dit fyrlänken i ombyggt fordon. Men med nya ramsnokar både fram och bak kan det bli för mycket ändrat.
/Gustaf
Om man använder originalbalken eller ersätter den med en ny i fyrkantsprofil eller bockad plåt är mest en fråga om hur kraftig originalbalken är - och om tycke och smak.
Så länge man har original ramben fram och bak är det inga problem att ändra för att få dit fyrlänken i ombyggt fordon. Men med nya ramsnokar både fram och bak kan det bli för mycket ändrat.
/Gustaf
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
therealpinto skrev:Det vanligaste är att plattorna fästs i en balk tvärs över bilen, ungefär under baksätets framkant (de flesta bilar har en balk där original).
/Gustaf
Okej, så det gör inget om man kapar lite i golvet för baksätet för att eventuellt få plats med dom övre stagen?
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
therealpinto skrev:För bultarnas skull räcker M12, men det förutsätter att det är gummibussningar (vilket rekommenderas). Ska du ha uniballs, räcker inte M12...men det rekommendas ju inte heller.
/Gustaf
I början var det tänkt med uniballs.. Men det hoppar jag över.. Och kör på lite bättre bussningar istället. (Skall ju faktiskt kunna använda bilen varje dag sen)

Tack för det sabba svaret

-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
De flesta väljer sömlösa rör för att de är rakare och för att det kan vara lättare att peta i svetsänden. Men egentligen är sömlöshet inget krav bara rören uppfyller våra hållfasthetsdata för bärarmar etc. (de värdena har jag skrivit, så sök).
Till fyrlänk kan man köra typ 25x3 eller 30x3, men det beror på hur långa stagen är, vilken effekt och vikt man ska köra med etc.
/Gustaf
Till fyrlänk kan man köra typ 25x3 eller 30x3, men det beror på hur långa stagen är, vilken effekt och vikt man ska köra med etc.
/Gustaf
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Tänkte göra mina stag "ställbara" med gängstav i båda ändarna dvs vänster/högergäng. Räcker det med m16 8.8 ? eller är det ännu grövre som gäller?
Länk till "hållfasthetsdata för bärarmar etc.." (Som nämns i tidigare inlägg.)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... b%E4rarmar
Länk till "hållfasthetsdata för bärarmar etc.." (Som nämns i tidigare inlägg.)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... b%E4rarmar
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
-
- Lite mer laddtryck
Hej Gustav. Jag har en fråga till dig. Kan man förlänga de övre länkrmarna på en 240 axel och använda dessa till 4-linksbygge? Givetvis med godkännda rör som klarar brist och sträck gränserna. För då får man ju gummi bussningarna mot karossen och bakaxeln. Alltså 2 förlänga länkarmar på var sida. Eller är det ingen bra lösning på problemet med förlängning?
Bilen kommer troligtvis besiktas som ombyggt fordon och därför frågar jag någon som är lite mer kunnig
Tack på för hand //Erik
Bilen kommer troligtvis besiktas som ombyggt fordon och därför frågar jag någon som är lite mer kunnig

Tack på för hand //Erik
Amazon B234 tic på gång
-
- SFRO-snubben
- Kontakt:
-
- Lite mer laddtryck