Extra vattenpump, hur koppla?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Extra vattenpump, hur koppla?

Inlägg av Gustav N »

Jag har planer på att montera in en hjälppump då jag har kylet i bagaget.
Har en bosch pump som flödar ca 30-35l/min men den har dock bara 20mm anslutningar, mina kylvattenrör är 35mm. Dock är denna pump rätt fiffig och har en magnetkoppling så propellern snurrar fritt även fast den är avslagen.

Går det att bygga in pumpen på returledningen till motorn via ett bypass rör? Eller kommer den här pumpen att hämma flödet från org pumpen som bör flöda betydligt mer?
För att montera den rakt över kylarröret känns fel då den lilla diametern lär strypa flödet ordentligt?

Men är inte så insatt i hur vattensystem och flöden fungerar så är mycket tacksam över tips och råd.

Tanken var att styra den via Vems och motortempen så den bara behöver arbeta vid högre temperaturer då ett extra flöde mest troligt behövs.
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

Har du nån uppgift vid vilket tryck detta flöde är angivet?
De flesta elpumpar jag har tittat på så är flödet angivet vid öppet utlopp, dvs inget mottryck och sedan avtar flödet med ökat mottryck.
Om du ska använda denna pumpen som hjälppump vid höga temperaturer så lär du även ha ett relativt högt systemtryck då som försämrar pumpflödet...
Bara lite tankar innan du bestämmer dig för att montera den.
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Henke skrev:Har du nån uppgift vid vilket tryck detta flöde är angivet?
De flesta elpumpar jag har tittat på så är flödet angivet vid öppet utlopp, dvs inget mottryck och sedan avtar flödet med ökat mottryck.
Om du ska använda denna pumpen som hjälppump vid höga temperaturer så lär du även ha ett relativt högt systemtryck då som försämrar pumpflödet...
Bara lite tankar innan du bestämmer dig för att montera den.
Jag provflödade den i en vattenbalja med således öppet utlopp, så du har helt rätt i de du säger. Å andra sidan är den byggd för att jobba under tryck då den sitter som hjälppump till ett värmepaket. Men de lutar åt att jag monterar den via ett by-pass rör bak vid kylaren med en backventil så man undviker rundcirkulation genom pumpen.

Hjälper den inte ordinarie pump så kan man i annat fall ha nytta av den för efterkylning.
Användarvisningsbild
Henke
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 06, 2005 8:13 pm
Ort: Mellansel/Härnösand

Inlägg av Henke »

Den kommer nog att funka finfint till efterkylning eller hjälpkylning på tomgång.
Henrik Sundberg
Happiness is a Hot VW!!!
"En tysk bil går aldrig sönder. Den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Skriv svar