stadiga 4wd drivlinor? hjälp

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
frieberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön mar 11, 2007 4:54 am
Ort: borlänge/luleå

stadiga 4wd drivlinor? hjälp

Inlägg av frieberg »

hjälper en polare bygga bil (har inte lov å säga vad de är för bil ännu) å har lite ansvar över motor å drivlina..
första planen var att köra med s4 låda drivlina å vr6 motorn.. då audis lådor känns som ett skottsäkert alternativ. motorn hamnar dock så långt fram i i bilen å viktenfördelningen ser inte så trevlig ut. detta efter vi mottat in allt färdigt och vinklar på drivaxlar å markrigång osv såg bra ut å vi var nöjda, men när ändå ett så stort om bygge ska ske (ingen 4wd från början och helbur ny framvagn å bakvagn.) börja vi tänka om och en anna drivlina kanske lämpar sig bättre. har börjat se efter andra 4wd -drivlinor, hellst med längsmonterad motor. och med separat framdiff med kardan frammåt för att kunna montera motorn längra bak.

de alternativ som jag kommer å tänka på är:
BMW 325ix E30
BMW 525ix E34
på de här bilarna tycks lådorna vara olika å fördelningslådan skiljer sig iaf på huset. skiljer även innehållet, är de en stadigare fördelningslåda mbakom 525ix? 325:ans låda tror jag inte kommer hållaihop. 525:ans däremot e de nogon som har koll på lådorna? eller är de rent så att problemet kommer först efterlådan å de är i fördelningslådan haveriet kommer. skulle super om någon som har lite koll i ämnet kunde uttala sig om drilinan tål något. å om lådan inte orkar med går de då att motera fördelningslådan bakom en m3 låda. skiljer de sig mycket i 525ix låda jämfört M3 lådan? har hört disel lådan ska vara lika stadig som M# lådan?

nästa alternativ med längs monterad motor är FROD....

sierra/scorpio 4x4?
här har jag ingen koll mer än att de har samma drivnings förhållande som BMW:n 40/60.. har nån stans hört att de ska vara "samma" som BMW:n men vad är de som är lika äre endast kraft-fördelningen eller rentav samma fördelningslåda, lika innehåll med olika hus?
med for alternativet så blir nog inte växellådan långlivad alls men tanken var då om man kunda använda fördelningslåda bakom någon annan växellåda (om nu ford fördelningslådan håller för något)
Ford finns de ju massor av till inga pengar i princip.. fint om de rasar men å andrasidan vill man ha en stabil drivlina så man slipper skruva senare. om nu BMW:n å forden har samma fördelningslåda kan man då plocka fördelningslådan från en ford å skruva på bakom bmw lådan, eller skilljer sig husen? (sorry lite av en repetion av en tidigare frågeställning ville bara motivera ford lite med tanke på att de är lättare å billigare å få tag på delar än till bmw:n)


någon som har koll på detta vore fint om ni kom med ett uttalande
Ford finns de ju massor av till inga pengar i princip..
Eller finns de ett alternativ som är ännu bättre än märkena ovan så skrik till bara :)

va inte rädd att komentera!!

*(har alltid haft svårt för ford) varit mek på auktoriserad verkstad för mitsubishi ford å subaru.. å efter de så steg inte förtroendet för ford heller dock ej erfarenheter av deras 4wd *
GTi-R under uppbyggnad
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Det är samma fördelningslåda i bmw som i escort cosworth iaf.
För det vet ja en som plockat imellan. Tog delar från en bmw låda när det paja i rally cross cossin.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Nja, tycker ni gör bort er lite om ni går från audi linan, eller, de beror väl på hur mkt mos ni ska ha i maskinen, över 300hk bör ni tänka till å efter 400 så "ska" ni köra audi. Skottsäkert, relativt billigt å ganske enkelt å hitta delar.

PIzza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

cheva 4x4? hålder til en monstertruck :D
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

audis greier er da ganske holdbare... kronhjul å pinjong i en audi 80 å en audi v8 har samme delnr...
rimeli greitt å fixe til deler
er det inte en kille med gammel saab 77 mod med audis drivline i her på forumet :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

motor å låda kan da flyttes bakover i bilen, om det er så
tror KRB røde audi q har nesten 50cm bakoverflyttad motor
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Vet ej hur mycket effekt de tål, men äldre Nissan King Cab har lösa fördelningslådor. Har sett nån som kör med sån i någon slags monster/terrängbil. Å de kostar inte så jäkla mycket heller, har sett för runt 2500:- på http://www.fbt.se.

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

caterpillar skrev:motor å låda kan da flyttes bakover i bilen, om det er så
tror KRB røde audi q har nesten 50cm bakoverflyttad motor
Hur har dom gjort? Borde bli en riktigt elak vinkel på drivknutarna om man bara flyttar bak motor och låda
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
frieberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön mar 11, 2007 4:54 am
Ort: borlänge/luleå

Inlägg av frieberg »

oj tackar för alla som kommit med synpunkter å förslag. fortsättt gärna med de.

Jag vill hellst inte lämna audidrivlinan heller finns ju en tanke bakom varför vi köpte de från början. stadiga och går å få ta i för rimligt pris å inte för svårt å få tag i delar till. Men de ser inte alls bra ut med vikt fördelningen när motor å låda skruvats ihop med adapterplatta vägde paketet nästan jämt på adapterplattan så tyngd punkten på motor å låda ligger en bit framför framaxeln. motorn slutar 15mm innnaför grillen på bilen å ingen plats för lylare fram... tänk då att en Vr6 är betydligt kortare än audi 5:an. Sen då resten av bilen inte väger så mycket känns de som de kommer ha avgörande betydelse för hur bilen kommer bete sig.

Hmm.. kan inte förstå hur man kan flytta motorn så långt bak.. vi har drivaxlarna raka nu och kan inte flytta motor och låda bakåt mer än någoon cm innan de påverkar maximalt styrutslag... nu är väll våran bil lite smalare än audin men de kan ändå inte påverka så mycket.
fins de blider på den audin de pratas om?
GTi-R under uppbyggnad
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag har för mig att bilen ni refererar till med tillbakaflyttad motor hade en helt annan låda, tror det var ren eftermarknad.

Då med en diff fram.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

j björk skrev:Jag har för mig att bilen ni refererar till med tillbakaflyttad motor hade en helt annan låda, tror det var ren eftermarknad.

Då med en diff fram.
sjekket lite; tror det va nå spec quaife låda til nære 180000.... :doh:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

caterpillar skrev:
j björk skrev:Jag har för mig att bilen ni refererar till med tillbakaflyttad motor hade en helt annan låda, tror det var ren eftermarknad.

Då med en diff fram.
sjekket lite; tror det va nå spec quaife låda til nære 180000.... :doh:
Jo precis.
Det är ju en norrman :roll:
Bara sälja lite olja :hihi:
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:D :D :lol: 8) :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
frieberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön mar 11, 2007 4:54 am
Ort: borlänge/luleå

Inlägg av frieberg »

Okej verkar rimligt att de var en eftermarknads drivlina i den bilen.
Lägger till lite mer tänkta fakta om bilen 1100kg som önskad övre gräns, till att börja med lite över 400hk med bra bottenvrid är målet.

Men bmw 525ix ingen som har koll på vad en sådan fördelningslåda kan tåla? väger ju trots allt tjänstevikt på 1870kg. tror även man kan få dit en m3-låda framför fördelningslådan. de är själva fördelningslådan som jag funderar på om den fixar jobbet. diffrentiler fram ock bak kan bort ses då de är lättare å få tag i kraftigare diton.
GTi-R under uppbyggnad
frieberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön mar 11, 2007 4:54 am
Ort: borlänge/luleå

Inlägg av frieberg »

RoGGaH skrev:Det är samma fördelningslåda i bmw som i escort cosworth iaf.
För det vet ja en som plockat imellan. Tog delar från en bmw låda när det paja i rally cross cossin.
plockades hela fördelninslådan eller delar från innanmäte?

nyfiken på de här finns så gott om 4wd fordar nästan gratis. ska kolla upp om fördelningslådorna skiljer sig mellan "vanliga" fordar och cossis
GTi-R under uppbyggnad
Skriv svar