Trycktäta Stromberg

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
volvoekern
Lite mer laddtryck

Trycktäta Stromberg

Inlägg av volvoekern »

hvordan trycktätter man en orginal stromberg??? har hørt at man kan tette noen hull?? stemmer dette???
there is only one car ! !
142t
För mycket laddtryck

Inlägg av 142t »

täta choken med typ stålepoxy fila nålen skaffa 2mm nålventil kolla så det inte är mycket glapp i gasspjället , sen är det bara att köra.
överladdad b20 låter underbart!
volvoekern
Lite mer laddtryck

Inlägg av volvoekern »

bare å skru av de to skruene til choken og täta alle hullene under??? går det ann med alla stromberg til volvo??? har hørt at den med det gule lokket er det større dyse i???finnes det innsug til dobble stromberg på b21/23/230 å få kjøpt??
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck

Inlägg av Goofy »

142t skrev:täta choken med typ stålepoxy fila nålen skaffa 2mm nålventil kolla så det inte är mycket glapp i gasspjället , sen är det bara att köra.
Hello 142t, jag ska bygga turbo på min B18 och tänker köra med en strombergare, men ar du att jag endast behöver ta bort choke-axeln och sedan täta den, + att fila ner nålen?

Hur mycket ska man fila ner den?

Goofy
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

slipa nålen så den blir bra! inte fila :D
sedan ang spjällaxlarna så behövs dom väll inte tätas? bara dom är i bra skick!
sedan undrar jag oxå lite mer ang choken!!! bilder nån?
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

Är oxå väldigt intresserad angående choken, ska den bara tätas eller läggas igen helt? Den är ju ganska bra att använda...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har inget emot att täta, kör hellre med en kallstartspridare i tryckröret när motorn är kall... det känns ändå smidigare än choke.... :roll:
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

jo det verkar smidigt, var får jag tag på en sådan?
Då borde det bara vara att fylla choken med kemisk metall?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

laddtrycket trycker ut den vridbara chokeplattan så att bränsleblandningen
sprutar ut istället för att sugas in,om turbon är hyffsat stor (större än B21 et) måste man slipa nålen så tunn man kan (ca nedersta 12mm)räcker då till ca 180 hk sen behövs tillskottsbränsle(0.5bar laddtr garret t3 trim60 0.48 a/r)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

bra info fredde_vit_pv! din bil e fet! trimmar du den värre nu? fått ordning på 4 länkstagen?

mattmuff de sitter på alla bilar me insprut, dom sitter i insuget & känns igen rätt lätt, fråga på skroten bara! sedan behöver du typ en BTR från nån bil ex. saab 9000 insprutare, följ slangen från fuelrailen (som ger soppa till spridarna) sedan skruvar du bort den lilla runda grejjen me 3 slanganslutningar och sedan behöver man nog oxå en extra soppapump och soppaledningar från tanken eftersom de blir fel tryck på den BTR (bränsletryckregulator) som är till förgasarna (ex. malpassi)...
de finns dock ytterligare fördelar me detta då man kan använda kallstartsventilen som tillskottsbränsle på högre laddtryck genom att starta den med en tryckkontakt.. det finns oxå på saab 9000 turbo bilarna, den sitter under instrumentpanelen under ratten, det är en brun liten plastlåda med ett rött lock över justerskruven! soppapumpen behöver ju inte vara nå fullflödesgrej ta från nån 240 eller 740 med k-jet insprut ex... de blir ju lite bök minst sagt menmen ja ska ändå dra nya ledningar så kan väll lika gärna dra dubbla :) vetifan hur de blir men de är ett alternativ iaf ;)
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

kanon tack så mkt. Har varit i garaget och fixat lite precis, Har en stromberg 175 cd-2 som jag först grov slipade nålen på med dremel, sen använde jag 1200 papper och finputsade,Plockade bort choke plattan och gängade hålen där med gängtapp och satt i små m5 bultar. Ska borra upp nålventilen efter detta.Fjädern plockade jag även bort, polarn hade ett gammal skolknep när man trimmar bläckpennor i hopp tävling, mkt enkelt, dra ut fjädern rakt och försiktigt, så nu är den bra mycket hårdare.Hoppas detta funkar? :D
har bara en fundering just nu och det är nippeln som är längst ut på förgasaren mot insuget vad ska det sitta för slang där?Trycksatt slang till nippel på insuget kanske?
volvoekern
Lite mer laddtryck

Inlägg av volvoekern »

hvilken av gasserne er det størst munstycke i??? 175cd-2se står det på misab at det er 2,54 munstycke. er det noen större???er det fordel og bruke en med justerbart munstycke??? hvorfor er det sånn at turbo nålen på volvo heter b1fu og på misab heter turbo nålen b1fj??? er det forskjell på nålen til b21 og b23???
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

volvoekern skrev:hvilken av gasserne er det størst munstycke i??? 175cd-2se står det på misab at det er 2,54 munstycke. er det noen större???er det fordel og bruke en med justerbart munstycke??? hvorfor er det sånn at turbo nålen på volvo heter b1fu og på misab heter turbo nålen b1fj??? er det forskjell på nålen til b21 og b23???
speedparts.se och KGtrimning.com säljer 2,5mm nålventiler till stromberg..någon som testat detta?? vad borde det räcka till i hk väg?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

mattmuff ta gärna en bild på just det med choken samt gärna oxå nålen! (ifall de skulle funka bra för dig sen så vill man ju gärna se hur den ser ut hehe) ang fjädrar vet jag inte det får man väll testa, vet inte var man kan köpa fjädrar annars heller men borde gå fixa eller linda själv, det är ju ingen direkt hård fjäder orginal!
nipplarna är väll bara att täppa om du inte behöver dom till något speciellt... det är väll den nippeln som drar i tryckklockan på fördelaren annars eller vilken menar du? du får ju svetsa fördelarn nudå eller hur ska du göra med tändningen?

volvoekern, 2,54mm har jag inte sett någonstans däremot 2,0 på cd2 och 2,25 på cdus... själv ska ja köra med cdus gasare och det finns som 140ttic sa 2,5 munstycken till dom men det går ju annars borra upp!
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

Jag har dokumenterat det jag har gjort på förgasaren men har ingen sida att ladda upp dom på,kan kanske ordna det längre fram, Kikade lite på en vanlig Solex 175cd och konstigt nog så passade inte nålen, dom ser annorlunda ut i fästet vilket är synd. Tänkte oxå borra upp munstycket i värsta fall köpa ett men jag tror det ska gå bra att borra själv.
Vet inte riktigt vad det är för nippel på insuget men ska kika i Haynes idag,Den ena tänkte jag använda till laddtrycksmätare.
Tändningen hade jag tänkt att låta det vara helt orört bara....måste jag göra några ingrepp?
Skriv svar