Tänkte att jag lika bra kunde plocka isär veven nu när jag ändå hade motorn nerplockad, tur va väll det. En nålrulle hade börjat ge med sig, så det va bara o beställa ett nytt strokerkit
Tycker ni jag ska starta en egen tråd eller ska jag fortsätta o älta i denna?
Jens Gustavsson skrev:fint inlägg John och välkommen till sävar turbo, kul med bilder också
jag har nåra frågor också.....
vad är det för tändning på kick varv? kan det inte fungera med en moppe pys? eller en retadad tändning just när man startar?
hur ser tänd kurvan ut sen?
intresant med en E85 bestyckad pvk 28 förgasare är bestyckningen hemlighets stämplad?
vad är gjort åt toppen?
Missade att du fråga om toppen. Lifans stora standard ventiler. Jag har höjt insugskanalen, gjort den
D formad. Avgas är bara tillsnyggad runt styrningen, tror faktist att jag plastade en ful grop efter sätet oxå, tror knappast att det sitter kvar har faktist inte kollat...
Men jag ångrar mig att jag gjorde en D format insugskanal för det e ju skitdrygt o göra insugsrör till den, så det e fortfarande inte riktigt klart. Och plasten gillar ju inte direkt att jag kör på E85, men den hade i o försig börjat trilla av lite redan innan. Så man får väll göra en ny topp om man giter nån gång, den här har ju hängt med ända sen man körde 140cc.
Jens Gustavsson skrev:fint inlägg John och välkommen till sävar turbo, kul med bilder också
jag har nåra frågor också.....
vad är det för tändning på kick varv? kan det inte fungera med en moppe pys? eller en retadad tändning just när man startar?
hur ser tänd kurvan ut sen?
intresant med en E85 bestyckad pvk 28 förgasare är bestyckningen hemlighets stämplad?
vad är gjort åt toppen?
Missade att du fråga om toppen. Lifans stora standard ventiler. Jag har höjt insugskanalen, gjort den
D formad. Avgas är bara tillsnyggad runt styrningen, tror faktist att jag plastade en ful grop efter sätet oxå, tror knappast att det sitter kvar har faktist inte kollat...
Men jag ångrar mig att jag gjorde en D format insugskanal för det e ju skitdrygt o göra insugsrör till den, så det e fortfarande inte riktigt klart. Och plasten gillar ju inte direkt att jag kör på E85, men den hade i o försig börjat trilla av lite redan innan. Så man får väll göra en ny topp om man giter nån gång, den här har ju hängt med ända sen man körde 140cc.
tjena John! villken plast andvänder du? vad menar du med gropen efter
sätet? synd att det knasade!
Jag tror plasen heter Morose eller nått. Om du tar toppen i handen upponer med avgas uppåt, så e det efter sätet snett ner till höger
Skiljer sig på gjutningen från topp till topp min hade rätt stor grop där.
bara ja fårtag på lite delar så.då får vi trixa lite på volvo fälgen å
den nykalbrerade vågen.
för stegra ute verkar ju lite snöigt ännu
jo ricard de ä en yx topp men tyvär så finns inga fina efter marknads
kammar ännu.
men som tur är så är org kammen ganska ok.
lite för mycke lob separation å lite lite duration.
så de blir vell å använda den till att börja me.
Jag börjar få fart på min 3-ventilare nu. Eftersom jag tydligen inte läst min egen sida om kamaxelinställning så satte jag ihop motorn med 2-ventils trimkam efter markeringen på kamdrevet. Jag fick ventilfjädersläpp med trimkammen. När jag delade motorn för att åtgärda detta konstaterade jag att avgasventilen gick i kolven trots generöst uttag. Vid kontroll av kamtiderna så visade det sig att 2-ventilarens kam måste monteras 1 kugg fel för att insug och avgasventilerna ska öppna lika mycket vid overlap. Jag provade med originalkammen till 3-ventilaren och då stämde markeringen. Jag shimsade upp insugsfjädrarna 1mm, svarvade ner ytterdiametern på ventilbrickorna 3mm och lättade vipporna. Avgasfjädern ligger 1mm från coilbind så den går inte att shimsa upp. Det blir avgasfjädrar på insug också om det fortfarande släpper då de är dubbelt så hårda. Ska bli kul att se om det går att komma upp i 15 hästar med 107cc. Nu ska jag jobba med insugs och avgaslängder. Problemet med insugslängden är att bränslekurvan blir linjär om förgasaren sitter nära ventilen. Har man däremot ett långt isug så går den först fett för att sen leana ut på höga varv. Det hade nog blivit bättre om man monterat en Powerjet. Jag ska försöka få rätt på insugslängden genom en förlängning på förgasaren men jag får nog också prova med olika långa distanser mellan förgasaren och insuget. Jag ska också försöka mig på en Helmholtz luftburk. En massa olika avgas system ska provas också, bla. ett steprör med megafon, motkon och sen ljuddämpare. Erland.
har just prov startat yx motorn me ny topp å 63mm borr..
vibrerar lite äckligt mycke fast veven bara slår styv hundring.
kubiken börjar göra sig på mind.
effekten gick inte att känna för kopplingen slira som tusan.
kan ju inte palla mer än några hästar.
nu ska ja tele bomba jens för lambda röv smakar röret han ville ha ä klart...
Det ska bli riktigt intresant att höra vad Mats tycker efter första riktiga körningen med sin nya motor. Vad jag har förstått så har han lagt mkt tid och kärlek på denna nya "Värsting"
Go on Telefonmats