grenrörsbygge audi 5:a
grenrörsbygge audi 5:a
hej, tänkte snickra ihop ett eget grenrör till rs:en snart
hur långa rör / diameter på rören rekommenderar ni?
wgplacering? fördel/nackdel och montera den i avgashuset som vissa gjort?
detta ska tigsvetsas ihop, rekommenderar ni rostfritt eller svartstål? (med tanke på att rostfritt spricker lätt vid höga temperaturer)
motorrecept:
audi 2.2l motor
vemssprut
större aluintercooler
2½" tryckrör
dump
omvänt insug
3" spjäll (org)
2,2bar laddtryck
7a kammar eller liknande
garett t3/60 hybrid ar ej bestämt (http://www.034motorsport.com/product_in ... cts_id=677)
portad topp
btr
ankopplingar
stålomspunnen slang
öppetfilter
större oljekylare
kommer landa runt ca 500hk
hur långa rör / diameter på rören rekommenderar ni?
wgplacering? fördel/nackdel och montera den i avgashuset som vissa gjort?
detta ska tigsvetsas ihop, rekommenderar ni rostfritt eller svartstål? (med tanke på att rostfritt spricker lätt vid höga temperaturer)
motorrecept:
audi 2.2l motor
vemssprut
större aluintercooler
2½" tryckrör
dump
omvänt insug
3" spjäll (org)
2,2bar laddtryck
7a kammar eller liknande
garett t3/60 hybrid ar ej bestämt (http://www.034motorsport.com/product_in ... cts_id=677)
portad topp
btr
ankopplingar
stålomspunnen slang
öppetfilter
större oljekylare
kommer landa runt ca 500hk
- abdominazer
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: mån jun 27, 2005 4:16 am
okej, blev en liten ändring nu, kmr köra med en kkk k 26 med större turbin och 360graderslager, räcker till ca450 drivhjulshästar, kmr inte att ladda 2.2bar med denna turbo, vad är en merge kollektor?abdominazer skrev:Ingen vetenskap å bygga grenrör till 500 pållar.
Men turbon får du nog byta om du tvunget skall ladda 2.2 bar.
bygg bara så du får plats med turbon och inga tvära böjar och en merge-kolektor.
mch
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Vad är det för mått på den turbon? jag har en k27 den räcker till en bit över 400hk, och det är inga drivhjulshästar.
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
Jag skulle då satsa på en betydligt större turbo för att slippa det brutala mottryck som blir annars!. . Iaf en Hx35 eller Hx40 !
Är det en 10 eller 20ventils motor du har?
Edit: Har du läst dethära? http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=3
Där står det mycket matnyttigt!
Och hära! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=186
Är det en 10 eller 20ventils motor du har?
Edit: Har du läst dethära? http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=3
Där står det mycket matnyttigt!
Och hära! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=186
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
20v motor, har läst det och blev lite mer rik på information, frågan som är kvar nu är dimension på rören och wg placering, k 26an har denna spec:Moggemx skrev:Jag skulle då satsa på en betydligt större turbo för att slippa det brutala mottryck som blir annars!. . Iaf en Hx35 eller Hx40 !
Är det en 10 eller 20ventils motor du har?
Edit: Har du läst dethära? http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=3
Där står det mycket matnyttigt!
Och hära! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=186
http://www.034motorsport.com/images/com ... Hybrid.gif
Larger turbine and compressor for higher flow, 360 degree thrust bearing, water cooled. Typical full spool by 4krpm, will flow 55lbs per minute at 30psi, confirmed 455whp on 2.3l Audi 20v turbo motor.
This is a great choice for a step above standard T04E compressor flow levels and 500+ crank HP levels.
Skulel denna sitta bättre?
garett T3/60-1 hybrid
Journal bearing center section, 60-1 compressor wheel in a 4"-inlet T04S compressor housing. 4-bolt 2.5" discharge, T3 flange. Oil cooled only.
kan fås med A/R .63 .82 .48
A high flow T3-based hybrid capable of 550 horsepower.
http://www.034motorsport.com/oscthumbwm ... _450-1.jpg
även bara oljekyld = kalalre kylvatten i motorn
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Ang material val så hade jag nog byggt i svart, om du inte har bra kontakt på rostfria rör o böjar.
Hade jag själv skullat köpa rör till mina rör idag (bygger rostfria nu) så hade de blivit svart, dels för att jag måste linda dom och dels för kruxet med att svetsa de sen me rotgas osv. Men jag fick mina böjar till bra pris iaf.
Rostfritt går ju att få mycket snyggare vid polering osv, så de e också en sak o tänka på. Hur man vill att de ska se ut.
Hade jag själv skullat köpa rör till mina rör idag (bygger rostfria nu) så hade de blivit svart, dels för att jag måste linda dom och dels för kruxet med att svetsa de sen me rotgas osv. Men jag fick mina böjar till bra pris iaf.
Rostfritt går ju att få mycket snyggare vid polering osv, så de e också en sak o tänka på. Hur man vill att de ska se ut.
äcven den senare turbon verkar lite liten i mina ögon.7
med tanke på att den ska vara t3 based så lär det troligen vara steg3 axeln??
den känns något liten för uppåt 500 hästar.
kommer bli mycket motryck... (om det nu är steg3 axeln, kankse finns törre men då är dte t4 axel va?? )
grenröret spelar nog inte sååå stor roll igentligen
försök hålla rören hyffat lika långa å gärna 48mm ytterdiameter på böjjarna,.... försök håll den radien minst som är på böjjarna orginal.
sen en stjärncollector antar jag är samma som "mergekollektor" ??
med tanke på att den ska vara t3 based så lär det troligen vara steg3 axeln??
den känns något liten för uppåt 500 hästar.
kommer bli mycket motryck... (om det nu är steg3 axeln, kankse finns törre men då är dte t4 axel va?? )
grenröret spelar nog inte sååå stor roll igentligen
försök hålla rören hyffat lika långa å gärna 48mm ytterdiameter på böjjarna,.... försök håll den radien minst som är på böjjarna orginal.
sen en stjärncollector antar jag är samma som "mergekollektor" ??
kan tiga rostfritt och jobbar med svetsning av rostfria rör men grenröret blir svart, pga en rostfri svets blir så j*vla hård och det rostfria materialet spricker lätt, så grenröret blir svartstål och resten bakåt rostfrittklabbe.p skrev:Ang material val så hade jag nog byggt i svart, om du inte har bra kontakt på rostfria rör o böjar.
Hade jag själv skullat köpa rör till mina rör idag (bygger rostfria nu) så hade de blivit svart, dels för att jag måste linda dom och dels för kruxet med att svetsa de sen me rotgas osv. Men jag fick mina böjar till bra pris iaf.
Rostfritt går ju att få mycket snyggare vid polering osv, så de e också en sak o tänka på. Hur man vill att de ska se ut.
mjo många som tycker detta i sverige men om man kollar i staterna så pressar dom mindre turbos waaaay more än vi gör, undra varförknotan skrev:äcven den senare turbon verkar lite liten i mina ögon.7
med tanke på att den ska vara t3 based så lär det troligen vara steg3 axeln??
den känns något liten för uppåt 500 hästar.
kommer bli mycket motryck... (om det nu är steg3 axeln, kankse finns törre men då är dte t4 axel va?? )
grenröret spelar nog inte sååå stor roll igentligen
försök hålla rören hyffat lika långa å gärna 48mm ytterdiameter på böjjarna,.... försök håll den radien minst som är på böjjarna orginal.
sen en stjärncollector antar jag är samma som "mergekollektor" ??

med det lutar mest åt den sista garett turbon
lind4hl^ skrev:mjo många som tycker detta i sverige men om man kollar i staterna så pressar dom mindre turbos waaaay more än vi gör, undra varförknotan skrev:äcven den senare turbon verkar lite liten i mina ögon.7
med tanke på att den ska vara t3 based så lär det troligen vara steg3 axeln??
den känns något liten för uppåt 500 hästar.
kommer bli mycket motryck... (om det nu är steg3 axeln, kankse finns törre men då är dte t4 axel va?? )
grenröret spelar nog inte sååå stor roll igentligen
försök hålla rören hyffat lika långa å gärna 48mm ytterdiameter på böjjarna,.... försök håll den radien minst som är på böjjarna orginal.
sen en stjärncollector antar jag är samma som "mergekollektor" ??![]()
med det lutar mest åt den sista garett turbon
en person tipsade mig om precision turbos nu, hittade denna,
http://www.nolimitmotorsport.com/prod/SC-3431E
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Finns ju en anledning till uttrycket "Only in Amercia" , ställer mig i ledet efter Knotan och misstänker större doningar.lind4hl^ skrev:mjo många som tycker detta i sverige men om man kollar i staterna så pressar dom mindre turbos waaaay more än vi gör, undra varförknotan skrev:äcven den senare turbon verkar lite liten i mina ögon.7
med tanke på att den ska vara t3 based så lär det troligen vara steg3 axeln??
den känns något liten för uppåt 500 hästar.
kommer bli mycket motryck... (om det nu är steg3 axeln, kankse finns törre men då är dte t4 axel va?? )
grenröret spelar nog inte sååå stor roll igentligen
försök hålla rören hyffat lika långa å gärna 48mm ytterdiameter på böjjarna,.... försök håll den radien minst som är på böjjarna orginal.
sen en stjärncollector antar jag är samma som "mergekollektor" ??![]()
med det lutar mest åt den sista garett turbon
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 217
- Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
- Ort: Vansbro/Dalarna
Är det en k26 med 12ans agashus och större turbin tycker jag inte att du borde chansa att klämma ur 500hk med den.
Nu är ju dollarn låg men det finns jätte billiga dieselturbos som är bättre än dom andra två, beroende på vad du ska använda bilen till.
Nu är ju dollarn låg men det finns jätte billiga dieselturbos som är bättre än dom andra två, beroende på vad du ska använda bilen till.
Senast redigerad av Erik Samuelsson den mån feb 25, 2008 9:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice