Rogges 142 -73 DL

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Snygga fälgar...
Får du allt för stora platsproblem kan du byta till 240-bakaxel, den är lite smalare.
Kisse ser lite fundersam ut vad fasen du håller på med. :hihi:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

haha kissen va med även idag, men hon tyckte inte om när jag startade vinkelslipen :P

svetsat klart hjulhuset idag, blev rätt ok tycker jag :) underredsmassan är sprutad nu med men det kändes inte lönt att fota det :P
Bild

sen tänkte jag att när ändå baksätet är borta kan man ju byta till svarta sidostycken bak :) så det gjorde jag, men de svarta hade ju inga hål för bälteshållarn, så de fick jag skära upp, ser väl ok ut på håll..
Bild
Bild
sen såg jag att hatthyllan ser ju för tråkig ut, så den tog jag loss, funderar på hur jag ska göra med den, om det räcker med att lacka eller nått. den va duktigt blek iaf. :D
Bild
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

hade ner den idag o körde ut o spolade av det värsta dammet, samt varmkörde motorn lite. tänkte jag skulle kört ut o börnat lite på byn men pga detta så blev det inget :evil:

suck :(

riva igen bara :( :cry: vad gör jag för fel? låter på belastning med.

fick lite helhetsbilder iaf..
Bild
Bild
Bild
Bild

blev blir nog ganska ball när den är klar känns det som, o den gör sig bra med svarta fälgar! så det blev bestämt nu med :)

har även bytt dörssidorna o lackat hatthyllan.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

idag tog jag det stora steget med bakskärmen!

letade fram lite ekonomiplåt jag hade liggandes. kapade lite från den gröne, kapa måtta kapa måtta o packade upp den sprillans falstången jag lånat av Overdriver :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

blir lite spackel på det men det hade jag räknat med oxå.

gick sen ut igen stärkt av falukorv o makaroner o började kika lite till.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

vad tror ni om det? inte svetsat eller färdig kapat än, men det tar jag nog imorron eller senare ikväll

bonusbild på plåtskrotet
Bild
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck

Inlägg av Fagervall »

Det går framåt för dig på rostfronten, otrevligt bakslag på växellådan bara
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Ser ju ut att bli schveinigt bra... Verkar som du gjorde rätt beslut att slakta den gröne trots allt :thumbright:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

inkognito skrev:Det går framåt för dig på rostfronten, otrevligt bakslag på växellådan bara
tack! :) det lär ju inte bli sämre iaf, (hoppas hoppas hoppas) mjo det va inte så skoj..
Glufsen skrev:Ser ju ut att bli schveinigt bra... Verkar som du gjorde rätt beslut att slakta den gröne trots allt :thumbright:
tackar! :) jo, jag hade nog inte tagit tag i denna om jag inte haft den gröna att plocka bitar från..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

fortsatte idag med inpassningen o det.. svetsade även dit den. blev väl bra. fick kapa upp en bit i nederkant o svetsa om för de blev lite fel vinkel där, men det är väl det enda som jäklats. sen blev spalten ovanför bakljuset lite väl stor, får loppa dit en liten jäkla bit.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck

Inlägg av Dumpventilen »

Jäklar vilket jobb, men bra blir det. :thumbright:
Volvo 142 turboprojekt -74
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

lite gamla uppdateringar..

2/4

kors i taket! en uppdatering! :D

jag har kommit fram till att det finns inget som tar sugen ifrån garaget som att börja jobba. men nu ska jag börja närmare hemmet så det inte blir så lång körtid (10min istället för 1 tim) så man är hemma tidigare nu, så man kanske kommer göra mer nu :)

tog mej ut idag iaf. inte SÅ mycket gjort, men man får ju gå ut löst o känna på grejerna lixom ;)

drog fast skärmkanten idag iaf..
Bild
Bild
jag slipade svetsarna sen..

provmonterade nya kofångaren bak oxå, efter att ha skruit bort draget som var monterat..
Bild

det va väl allt för idag, men det kommer nog snart mer...

10/4
å åter igen har man vart en sväng i garaget, slapp övertid idag så man hade lite ork kvar :)

gav mej på lite av hjulhuset o tröskeln som va lite rostskadat..
Bild
Bild
Bild
Bild

sen har jag ju fått i min "ekonomi-sportstol" med :)
Bild

12/4
tog ett ryck idag, sprätte lusten är stor, så jag rev ner m46an, bytte lamellen o slängde upp m40in o skulle ut, visade sig att jag hade fel urtampningslager så den slirade som fan på kopplingen..

blev less o gick in o käkade o tog det lugnt, sen kom polaren förbi, o hjälpte mej skruva ner lådan igen o byta ut-lagret o upp med den igen, sen satte vi svetstänger på slangarna till bakbromsarna o stack ut o lekte lite, inga lyktor eller nånting, sen började den gå varm, hade glömt att jag inte hade så mycket vatten i den, så vi körde hem o hittade saker på vägen som vi tappat.. typ ena baklycktan som låg lös i skuffen..

nåja, av med svetstängerna för bakbromsarna hade hängt sig, på med lite lysen o sånt, o till en kompis för att kolla på hans fairlane projekt o köra lite cross, när vi kom dit bolmade det rätt mycket från vänster bakhjul, bromsen hade hängt sig rätt bra, skivan glödde som fan!

men nu går den iaf som den ska, väldigt skönt, en del fix kvar givetvis, svetsa klart, spackla o lacka, troligtvis blir det agadiff snart med, och trim.

bilder.

Bild
Bild
Bild

13/4
dagens arbete.

gamla kylet (t.h.) läckte så jag bytte den, o slängde dit en elfläkt, banan vilket drag det är i den :D fick inte plats bakom kylaren så jag fick sätta den framför o vända på polerna så den blåser istället.. tyvärr bara knappstyrning änsålänge, ska inhandla temotid kontakt på biltema när lönen kommer
Bild
Bild
Bild
Bild

va även bort till en kompis och fick med mej en backspegel till höger dörren :) tack så mkt!
Bild

monterade grillen, kopplade in blinkersen på pos ljusens plats med gula 21W lampor, givetvis byggde de mer än 5W som satt där innan så jag fick klippa upp bakstycket på lamphuset så de fick plats.
Bild

bytte främre kofångaren, snyggare såhär. skylten är inte på plats än, blir nog att jag köper nya både fram och bak.
Bild

sen tillsist rev jag av väsnter bakhjul o tänkte motionera kolvarna lite i oket, tror jag hittade felet med bromsen iaf :roll: rev ner alltihop, funderar på skivan, ska kolla hur skivorna till den gröna ser ut o ev lämna dom på svarvning, renovera båda oken, nya slangar, rör o diverse..
Bild
Bild

bonusbilder på min katt ;)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

länge sen man uppdaterade här..

det som hänt är väl att motorn är uppdaterad nu, dubbla dellorto 40ior, R-kam o 085 fördelare med transistor tändning. byte till lättat svänghjul snart i mån av tid.

sen idag så fick jag och en kompis färg på den.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

blev ju fin som satan. :thumbright:
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

javisst!

glkömde ju nämna att bakbromsarna är renoverade, diffen svetsad, elfläkten havererad o lite sånt med..
bonden
För mycket laddtryck

Inlägg av bonden »

jäklar va fint :wink: syns ju knappt att du svetsat i karossen på den! skickligt :thumbright:
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck

Inlägg av HX52 »

Tommy Luhr skrev:usch vad tråkigt utan munstycken.
Men av en händelse så är jag en gammal b20raggare i blodet och har misabs skåp tiill weber dcoe förgasare i garaget:)
Lite lagomt rensat..
Men skriv en lista på delarna du saknar och pm:a så skall jag rycka lite i dom dammiga lådorna:)
var köpte du dom skåpena??
Skriv svar