Volvo 164 SC6 Projekt nedlagt, till salu

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Är ju ingen volvo fan precis ( vågar man säga det här ? ) men
sexor är alltid helrätt....

En kompis hade en 164 70a , när vi va 18 , kan fortfarande höra den yla......

12 :shock: år senare....

Lycka till med placeringen av allt !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Dejvan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:39 am
Ort: Örnsköldsvik.

Inlägg av Dejvan »

Här kapas det friskt ser man.
Det ser ju riktigt bra ut.. Kör hårt Håkan innan bebisen kommer:)

Ps, Dom andra volvona ser ju riktigt fräscha och fina ut.
MVH ÖviksNC
Kontakt: oviksnc@hotmail.com
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Tack för kommentarerna! Alltid kul med feedback.

Några bilder från igår då. Hade bra hjälp av min pålitlige sidekick "Päschånn", vissa bilder kan se lite rökiga ut och det beror inte på svetsrök, utan cigarr. Vi passade på att fira mitt nya projekt som nog kommer att ta lite tid från detta projekt men det är det värt!

Bild
Främre ramtassarna bortkapade, sparas till 240 rambalkarna för att få dit 164:a fronten igen.

Bild
Ramtassar

Bild
Päschånn

Bild
240 framdelen där den kommer att sitta framöver, svetsning och inpassning kvar.

Bild
Nya projektet Elsa, tillkom den 12/2 2008.

/Hakke
Användarvisningsbild
nordlanderumeå
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: fre nov 17, 2006 8:56 pm

Inlägg av nordlanderumeå »

hakno skrev:
Bild
Nya projektet Elsa, tillkom den 12/2 2008.

[/Hakke
Dom där har jag hört går skitbra att turbokonvertera. Man kan köra med en stor turbo också för i den där åldern släpper dom ut en jäkla massa avgaser :D
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

nordlanderumeå skrev:
hakno skrev:

Nya projektet Elsa, tillkom den 12/2 2008.

[/Hakke
Dom där har jag hört går skitbra att turbokonvertera. Man kan köra med en stor turbo också för i den där åldern släpper dom ut en jäkla massa avgaser :D
Haha, det känns som om hon är överladdad redan nu. Orkar inte med mer avgaser, det går åt så många partikelfilter. :hihi:
142R
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jun 08, 2004 8:42 pm
Ort: vaggeryd "såklart"
Kontakt:

Inlägg av 142R »

hakno skrev: Bild
240 framdelen där den kommer att sitta framöver, svetsning och inpassning kvar.
/Hakke
passar de nått vidare eller är de ett jäkla krångel? har funderat på å göra så på min 142a me..
Hat Göö
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

240 framdelen där den kommer att sitta framöver, svetsning och inpassning kvar.
/Hakke[/quote]

passar de nått vidare eller är de ett jäkla krångel? har funderat på å göra så på min 142a me..[/quote]

Alltså, det passar hyfsat. Rundningen på 164:ans torpedplåt är annorlunda mot 240, så där blir det lite plåtpyssel. Under bilen är det samma höjd och bredd på balkarna, så där går det bättre.

Förresten, någon som kan bekräfta att det som gör att tidiga 164:or har 2cm kortare hjulbas än nyare (72-) 164:or endast är längden på bärarmarna till bakaxeln?

Hjulbas 164:a 69-72 270cm, 72-75 272cm.
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

på 140 så skiljer endast bärarmarna så jag skulle knappast tro att det är annorlunda på 164
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Det är som sagt bakaxelns placering som gör det... Inget framtill.
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Ok, då är det fastställt. Tack för tipsen!

Forsatte ikväll med att förbereda för svetsning. Tog tyvärr tog jag inga bilder, men det kommer snart. Vilket pyssel det är att få alla mått att stämma, men det är väl så. Ska man krångla till det får man skylla sig själv.

/Hakke
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

Är du säker på att du e pappa till den där söta tjejen!?hon har redan mer hår än "Pappa Håkan"!hehe! :thumbright:

GRATTIS TILL DITT NYA PROJEKT! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Tack för gratulationerna!

Nu sitter äntligen 240 framvagnen på plats, lite pyssel kvar med övre infästningar samt förstärkningar.

Några bilder då:

Bild
Skall bygga dit 164:a framdelen också. Måste fixa mer plåt och gas.

Bild
Infästning mot torpedvägg. Skall lägga en 2mm plåt på ovansidan lägsmed hela rambenen. Det blir en rörförstärkning också (förutom rören till fjäderbensinfästningen),
antingen mot torpeden eller mot buren. Det beror på vad SFRO tycker.

Bild
Skall svetsa en plåt mellan torped och domkraftsfäste också.

Bild

/Hakke
142R
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jun 08, 2004 8:42 pm
Ort: vaggeryd "såklart"
Kontakt:

Inlägg av 142R »

nice :) du har inga mer bilder på när du måttade å lite sånt.. har funderingar på å göra samma på min 140..

msn?
Hat Göö
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

142R skrev:nice :) du har inga mer bilder på när du måttade å lite sånt.. har funderingar på å göra samma på min 140..

msn?
Lade till msn i profilen. Har någon bild till men inte med något måttande, det var ganska mycket pyssel och mätande innan jag vågade svetsa ihop skiten. Du kan väl höra av dig via msn om du funderar på något.

/Hakke
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

først får eg gratulere deg som nybakt pappa til en fin datter :thumbright:

har fylt me litt på dette prosjektet ditt, er meget intresant de du holder på me.. har et lignende prosjekt på vent etter B30turbo164-prosjektet er ferdig.. er en 1973mod. volvo 164E som eg skal montere B6304F og M90H, men har tenkt og beholde orginal framhjulstilling og innersjermer.. har sett 164 før me dette oppsettet, en svart 164 fra svergie som var mykje omtalt for 6-7år sida.

skal bli kjekt å følge me på dette prosjektet :thumbright:
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Skriv svar