VOLVO 140 8V METANOL * Sundsvall 17-19 Aug*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kanske inte ska säga att jag vet hur det känns, jag han ju köra 20 minuter innan hela världen rasade samman i höstas :)

- Nya tag, denna maskin kommer bli grym!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Danne skrev:HAVERI!!
Värre än så här kunde det inte bli vi hann bara mappa motorn på låglast och vid första riktiga körningen med låg tändning 23grader och 1,3bar laddtryck och 6250 varv sköt vi toppen ut mot en vattenkanal på både 2:an o 4:an, så man kan säga att det blev ett misslyckande(har analyserat felet), men det verkar då finnas ordentligt med mos i motorn i allafall då den första och enda körningen resulterade i 541hk och 610nm omappad på högre varv(gick rejält fet) och med den låga tändningen. Det är bara att ta nya tag och fixa till allt som gick fel, tråkigt men sant vi höres vidare.
Danne
flög packningen eller toppen?

vad tror ni var felet, tändning, spikning eller hydra problem på den feta blandningen?
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

Både topp och packning rök, en liten tankevurpa med squishen....Ny packning,ny topp,nya friska tag & ny bromstid :-D
Mulle Elmeck :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tyzzon skrev:Både topp och packning rök, en liten tankevurpa med squishen....Ny packning,ny topp,nya friska tag & ny bromstid :-D
vart det för nära mellan toppen och kolven ?

tror man ska ha typ en 2-3mm på en metanolmotor som eran för att slippa problem med hydral lås på höga laddtryck.

tror det optimala vore en kolv som är svarvad konisk (som förbräningsrumet på en 2T) så det är ca 2mm mellan kolv och topp längst mot cylindern sen 10mm in mot centrum ca 2.8-3.5mm så trycks oförbränt metanol in mot förbränningsrummet istället för att slå i mot toppen.

vad blev det för skador på toppen?


sen ska man max ha ca 10mm squish area på kolven som denna. kommer nog att ta hem nåra sånna här B230 kolvar senare?
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fullcirkel med reversed dome tycker vi om :)


Japp jobba på nu pojkar och via att mettis is the shit :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

synd kunnde ha blivit en riktigt trevlig maskin
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

micke999 skrev:synd kunnde ha blivit en riktigt trevlig maskin
KOMMER att bli en trevlig maskin!!!!!!! :evil: :evil: :evil:
Mulle Elmeck :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tyzzon skrev:KOMMER att bli en trevlig maskin!!!!!!! :evil: :evil: :evil:
Tänkte just säga detsamma, va fan.

Det är ju en del jobb, men det är bara att bita ihop och fixa.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Detta bakslag är nog inte något som stoppar detta team!
Som det lät på Danne under hemfärden kommer den vara ihop igen innan en annan hade plockat isär :)
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
TCN-JONNO
För mycket laddtryck
Inlägg: 427
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:03 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av TCN-JONNO »

Trist med ras. Kämpa på med nya friska tag!
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

Tyzzon skrev:
micke999 skrev:synd kunnde ha blivit en riktigt trevlig maskin
KOMMER att bli en trevlig maskin!!!!!!! :evil: :evil: :evil:
:) den där inställningen gillar jag :thumbright:
Bild
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

Tyzzon skrev:
micke999 skrev:synd kunnde ha blivit en riktigt trevlig maskin
KOMMER att bli en trevlig maskin!!!!!!! :evil: :evil: :evil:
okej kommer bli då!!när är nästa tid bokad då??
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

micke999 skrev:
Tyzzon skrev: KOMMER att bli en trevlig maskin!!!!!!! :evil: :evil: :evil:
okej kommer bli då!!när är nästa tid bokad då??
inom snar framtid.......
Mulle Elmeck :)
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

har ni utrönt var för det vart haveri?

Mattz
TelferMicke
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre jan 11, 2008 3:31 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av TelferMicke »

Mattz Larsson skrev:har ni utrönt var för det vart haveri?

Mattz

Jepp! Det är under justering... och modifiering... :lol: :thumbright:
Skriv svar